تحقیق درباره یک شهروند استرالیا به دلیل شرکت در مناقشه سوریه

مقامات استرالیا درباره یک تبعه این کشور که پس از جنگیدن با گروه تروریستی داعش در سوریه به کشورش بازگشته است، تحقیق می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، مقامات قضایی و پلیس استرالیا درباره یک تبعه این کشور که پس از جنگیدن با گروه داعش در سوریه به کشورش بازگشته است، تحقیق می‌کنند. 

این تبعه ۲۳ ساله استرالیایی، که اشلی دیبال نام دارد و روز شنبه در آلمان بازداشت و بازجویی شده بود، شب گذشته به محض ورود به فرودگاه ملبورن از سوی پلیس فدرال کشورش بازداشت شد، اما مسئولان پلیس ساعاتی بعد او را آزاد و اعلام کردند تحقیقات عمیق تری درباره وی انجام خواهند داد. 

اشلی دیبال، مه گذشته برای پیوستن به مبارزان کُرد سوریه، که با گروه تروریستی داعش مبارزه می‌کنند، کشورش را ترک کرده بود. 

وی در آن زمان به هشدارهای پیاپی مقامات استرالیا مبنی بر اینکه هر کس در مناقشات سوریه یا عراق شرکت کند در صورت بازگشت به کشور تحت پیگردهای قضایی قرار خواهد گرفت، اعتنا نکرده بود. 
 
طبق قوانین و مقررات جدیدی که به تازگی در استرالیا به اجرا گذاشته شده است، آن دسته از اتباع دوملیتی استرالیا که برای شرکت در مناقشات سوریه یا عراق به این کشور‌ها می‌روند، سلب ملیت خواهند شد و شهروندان استرالیایی نیز در صورتی که ثابت شود در این مناقشات شرکت کرده‌اند، تحت پیگردهای قضایی جدی قرار خواهند گرفت. 

اشلی دیبال صبح روز دوشنبه فرودگاه ملبورن را به قصد بریسبان ترک کرد تا به خانواده خود در این شهر ملحق شود. پدر وی اسکات دیبال در گفتگو با مطبوعات تاکید کرد مالکولم ترنبال، نخست وزیر استرالیا، نباید پسرش را تحت پیگرد قرار دهد. وی با تاکید بر اینکه پسرش با یک گروه تروریستی مبارزه کرده است، خاطر نشان ساخت قوانین استرالیا درباره مبارزه در خارج از کشور درست نیست. 

پدر اشلی دیبال گفت: «اتهاماتی که به پسر من وارد شده، خنده دار است و باید کنار گذاشته شود. قوانین استرالیا در این باره مبهم است و اگر شفافیت لازم را داشت جوانان برای شرکت در مناقشات از کشور خارج نمی‌شدند.» 

وزیر مهاجرت استرالیا اخیرا اعلام کرد آن دسته از شهروندانی که برای شرکت در مناقشات به غرب آسیا می‌روند یا در میدان جنگ کشته می‌شوند یا پس از بازگشت به کشور به زندان می‌افتند. 
مقامات دولت فدرال استرالیا هنوز درباره احتمال تعقیب قضایی اشلی دیبال اظهار نظر نکرده‌اند.


انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار