ضرورت حفظ حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی

حریم خصوصی ، در شبکه های اجتماعی بسیار آسیب پذیر بوده و امکان هر نوع سوء استفاده در آن متصور است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛در سال های اخیر دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی با سرعت قابل توجهی در بین اقشار مختلف جامعه پیشرفت کرده است.

این شبکه ها به شکل‌های مختلف و از راه های گوناگونی منتشر شده و در بین خانواده ها و گروه های مختلف اجتماعی جا باز کرده اند.

با پیشرفت و گسترش بسترهای ارتباطی مختلف مثل اینترنت، فضاهای مجازی از جمله تلگرام ، اینستاگرام، فیس بوک و... تبادل اطلاعات به سهولت صورت می گیرد و افراد در هر مکانی می توانند انبوهی از اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

این فضاها و شبکه های ارتباطی نوین به علت تغییرات و تحولات روزانه خود و همچنین امکان برقراری آسان ارتباط توسط آن‌ها موجب شده است تا در مدت زمان کوتاهی حجم عظیمی از اطلاعات به وسیله کاربران آن ها تبادل شود.

شبکه های اجتماعی توانسته است تا در بین افراد مختلف جامعه از پیر و جوان گرفته با هر سلیقه ، علایق و ویژگی های شخصیتی و فرهنگی ارتباط برقرار کند.

اغلب افرادی که عضو این فضاها و شبکه های ارتباطی نوین می شوند ناخواسته بخشی از اطلاعات خود را به راحتی در اختیار اطرافیان و کسانی که در این فضاها با آن‌ها ارتباط دارند، قرار می دهند.

کاربران در شبکه های اجتماعی ساعت های زیادی را صرف برقراری ارتباط با دوستان و نزدیکان و حتی افرادی که غریبه هستند و به نوعی هیچ گونه آشنایی نسبت به آن‌ها ندارند، می‌کنند.

البته نباید جنبه مثبت استفاده از این وسایل ارتباطی را نادیده گرفت چرا که این قبیل فضاها موجب شده تا با توجه به حجم بالای فعالیت‌های روزمره افراد در جامعه و کاهش ارتباطات رو در روی آن‌ها ، کاربران این شبکه ها بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون توجه به فاصله مکانی از یکدیگر توسط این وسایل ارتباطی به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

*فضای مجازی و شیوه های جدید دوست یابی

در نتیجه گسترش استفاده از فضاهای مجازی  روز به روز بر دامنه ارتباطات فرد در این شبکه ها افزوده می شود به گونه ای که ارتباط های فامیلی و دوستانه نزدیک جای خود را به دوستی با افراد غریبه ای می دهد که کاربران فقط از طریق اسم و عکس و عضویت در گروه های مجازی ،آن‌ها را می‌شناسند.

فضاهای مجازی موجب شده است تا افراد بیشتری بتوانند در آن واحد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
این فضاها برای گروه های سنی مختلف و کاربران متفاوت این امکان را فراهم کرده است که با تشکیل گروه هایی و به عضویت گرفتن تعداد بسیاری از داوطلبان و کاربران اینترنتی گستره ارتباطات آن‌ها بیشتر شود و نحوه و سبک دوست یابی ها نیز تغییر کند.

در نتیجه افراد به راحتی بخشی از اطلاعات شخصی خود را بدین جهت که فضای روابط آن‌ها در گروه های اجتماعی صمیمی است به راحتی در اختیار یکدیگر قرار می دهند.

*خطر دسترسی آسان به اطلاعات شخصی کاربران 

وسایل ارتباطی نوین مثل تلفن های هوشمند و نرم افزارهای جدید ارتباطی موجب شده است تا بازه وسیعی از داده های شخصی که شامل فهرستی از مخاطبین، تصاویر و فیلم های شخصی و خانوادگی،اطلاعات شناسنامه ای و شناسایی خاص و همچنین داده های مکانی مربوط به محل کار و زندگی شخص است در آن‌ها ذخیره شده و افراد ناشناس بتوانند به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

با افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی در بین کاربران آن‌ها و انتشار اطلاعات و داده های شخصی در این قبیل فضاها امنیت حریم خصوصی کاربران به خطر افتاده است.

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای با اعلام هشدار بر لزوم توجه به مقوله امنیت در شبکه های اجتماعی ، خطرات اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی کاربران در این شبکه های ارتباطی را اعلام کرد.

*افزایش آگاهی کاربران در حفظ حریم خصوصی

حفظ حریم خصوصی که یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است و به یکی از بزرگ ترین چالش های اخلاقی این روزهای شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

به دنبال گسترش ارتباطات و تنوع در دوست‌یابی ها به وسیله وسایل ارتباطی ، حریم خصوصی افراد به خطر افتاده است و از جمله معضلات اخلاقی استفاده کاربران از چنین شبکه هایی محسوب می شود.

اغلب کاربران اینترنتی به دلیل عدم آگاهی خود در استفاده از وسایل ارتباطی و عدم دقت و رعایت نکات ایمنی در تامین امنیت وسیله ارتباطی خود به راحتی در گروه ها و شبکه های اجتماعی مختلف عضو می شوند و متاسفانه به راحتی اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار می دهند.

این اطلاعات ممکن است جزء منابع اطلاعاتی با ارزش محسوب شوند که انتشار آن‌ها موجب سوء استفاده برخی افراد سودجو می شود.


مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات در این خصوص اعلام کرد: اطلاعاتی که کاربران در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، حداقل توسط دوستان آن‌ها در این شبکه ها، به صورت کامل قابل مشاهده است، افزون بر آن که در صورت عدم توجه به تنظیمات حریم خصوصی، ممکن است برخی از این اطلاعات را حتی تمامی کاربران مشاهده کنند.

بنابراین باید کاربران قبل از انتشار هرگونه اطلاعات شخصی خود از امنیت شبکه هایی که عضو آن‌ها هستند و همچنین وسایلی که با آن‌ها سر و کار دارند اطمینان حاصل کنند.

چرا که این روزها بی دقتی برخی افراد در حفظ حریم خصوصی خود موجب می شود تا افراد سودجو بخشی از اطلاعات شخصی آن‌ها را که شامل عکس‌ها و فیلم های شخصی و خانوادگی  است و همچنین اطلاعات کاری و سری برخی از افراد سرشناس و معروف را در فضاهای مجازی منتشر کنند و آن ها را به موضوعی برای شایعات و بحث های جنجالی روز جامعه تبدیل کنند.
در نتیجه بسیاری از اطلاعات مهم در این فضاها افشا شده و افراد را با مشکلات بسیاری روبه رو می کند.

حال با توجه به تمامی این مسایل، تنها راه حل حفظ حریم خصوصی این است که افراد در ارائه اطلاعات شخصی خود در فضاهای مجازی و اینترنتی دقت و توجه لازم را رعایت کنند.

همچنین سازمان‌ها و نهادهای ذی ربط نیز باید با مصادیق حریم خصوصی آشنایی کامل یابند و در آموزش به کاربران برای افزایش میزان آگاهی آن ها در رعایت خط مشی های حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی اقدامات مناسبی را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانند مباحث اخلاقی مربوط به شبکه های اجتماعی را که در دهه اخیر به وفور در جامعه مطرح می شود را حل وفصل کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار