نویسندگان پشتوانه‌ ندارند

در صورتی که حقوق بین ناشر و نویسنده وجود نداشته باشد، نویسنده حامی ندارد.

جلیل صفربیگی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه در کشور ما حق‌التالیف شاعر و نویسنده رعایت نمی‌شود، گفت: در صورتی که حقوقی بین ناشر و نویسنده وجود نداشته باشد، نویسنده حامی ندارد. از طرف دیگر حق‌التالیف زیادی به نویسنده و شاعر پرداخت نمی‌کنند. در این شرایط خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچگونه کمکی به نویسنده و شاعر نمی‌کند.

این شاعر با اشاره به آنکه شاعران جوان شناخته نشده نمی‌توانند کتاب چاپ کنند، بیان کرد: در صورتی که شاعران جوان شناخته نشده کتاب خود را منتشر کنند با مشکل پخش اثر خود مواجه می‌شوند. مافیای زیادی در صنعت نشر وجود دارد و از صفر تا صد قانون نشر در شهرستان که با یکدیگر متفاوت است.

صفر بیگی ادامه داد: خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران، شاید برخی از آن‌ها را از ورشکستگی نجات دهد اما به بهبود وضعیت آن‌ها کمکی نمی‌کند. در گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور مستقیم با نویسنده و شاعر برای خرید کتاب قرارداد می‌بست. آن را در کتابخانه‌های عمومی توزیع می‌کرد؛ اما امروزه آن‌ها به طور مستقیم با نویسنده مرتبط نیستند. هم اکنون شاعران و نویسندگان شهرستانی مجبور هستند، آثار خود را در تهران چاپ و منتشر کنند. به همین دلیل آن‌ها از تعداد چاپ آثار خود اطلاعی ندارند. هرچند میزان چاپ و فروش کتاب در ایران به طور مطلق واقعیت ندارد. 

وی تصریح کرد: این فضا در صنعت نشر ما دیده می‌شود. خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تاثیر عملی داشته باشد؛ اما از ناشران به شکل درستی حمایت نمی‌شود.

این شاعر در خصوص مشکلات عرصه کتاب اظهار داشت: هم اکنون مسئله بیمه کتاب مطرح نیست و کتاب جزو کالاهای درجه چندم نیز محسوب نمی‌شود. بیمه‌ای هم که برای آن‌ها استفاده می‌شود جزو بیمه‌های حمایتی و بهداشتی کشور نیست. در صورتی که اتحادیه اروپا از نویسندگان که چندین جلد کتاب منتشر کرده‌اند حمایت می‌کند و یک حقوق ثابت دارند اما در کشور ما از نویسنده‌ای که یک میلیون جلد از کتابش فروخته شده است، هیچگونه حمایتی نمی‌شود.

وی با اشاره به نبود حامی برای شاعر و نویسنده اظهار داشت: در شاخه‌های دیگر هنر نیز حمایتی وجود ندارد. یکی از جنبه‌های صنعت نشر را می‌توان جنبه‌ اقتصادی آن دانست. نویسندگان و شاعران ما به طور مطلق هیچگونه اطلاعی از این مسئله ندارند. از یک طرف صنعت نشر صنعتی محسوب می‌شود و از طرف دیگر نفس کار فرهنگی است. در حالی که کتاب در شرایط بدی به سر می‌برد، دلیل روییدن قارچ مانند انتشاراتی‌ها چیست؟! باید مشکلات صنعت نشر به طور جدی آسیب‌شناسی شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار