اصفهان؛

بررسی فرصت ها، مزيت ها و موانع ارتقا و توسعه همه جانبه استان اصفهان

فرصت ها، مزيت ها و همچنين موانع ارتقا و توسعه همه جانبه استان اصفهان در ابعاد مختلف تا حصول به جايگاه تراز اولی استان های كشور بررسی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ رسول زرگرپور در جلسه  بنياد مطالعات و پيشرفت نصف جهان كه با حضور سردار سرلشكر پاسدار رحيم صفوي دستيار و مشاورعالي فرماندهي معظم كل قوا (مدظله العالي) برگزار شد، گفت: براي رسيدن اصفهان به جايگاه اصلي خود همه بايد دست به دست هم دهند و مديريت استان نيز از حضور كساني كه در اين راه اعلام آمادگي مي كنند استقبال خواهد كرد.

زرگرپور بابيان اينكه سه موضوع در خصوص اصفهان قابل طرح است اظهار داشت: جايگاه آينده ي اصفهان؛ مسائلي كه براي 5 سال آينده ي اصفهان در نظر گرفته شده است و نيز در خصوص مسائل و مشكلاتي كه امروز اصفهان با آن دست به گريبان است محورهاي مورد نظر مي باشد.

استاندار اصفهان با اشاره به اينكه سند آمايش سرزمين با برش استاني تهيه شده است، اظهارداشت: آينده ي بلند مدت استان در قالب يك فرايند علمي پيش بيني شده است كه محورهاي علم و فناوري، گردشگري و ارتقاي هنر و فرهنگ در اين چشم انداز مورد توجه قرار گرفته است.

رسول زرگرپور با اشاره به اينكه اصفهان دومين استان دانشگاهي كشور است و از مرحله ي صنعتي به مرحله ي فراصنعتي رسيده است، تصريح كرد: اصفهان، اولين استاني است كه مجوز ايجاد كريدور علم و فناوري را از شوراي عتف اخذ كرده است.

مدير ارشد استان افزود: با ايجاد كريدور علم و فناوريدر خصوص اقتصاد دانش بنيان اقدامات خوبي در استان صورت خواهد گرفت و هم اكنون هيئت اجرايي و شوراي راهبري آن تشكيل گرديده و اساسنامه ي آن نيز تنظيم شده است.

وي به محوريت ارتقاي هنر اشاره كرد و افزود: در زمينه ي هنر مطالعات جدي صورت گرفته است و در آينده شهر هنر در اصفهان ايجاد خواهد شد و شوراي هنر استان نيز تشكيل شده است.

رسول زرگرپور يكي از اصلي ترين محورهاي توسعه ي استان را محور گردشگري برشمرد و افزود: در سال آينده اصفهان پايتخت گردشگري اسلامي خواهدشد و امسال نيز به عنوان شهر جهاني صنايع دستي برگزيده شده است.

وي با بيان اينكه 18 كارگروه براي تدوين برنامه ي ششم توسعه از 6 ماه قبل كار خود را آغاز نموده است، افزود: مسئولان كارگروه هاي بنياد مي توانند در اين كارگروه ها حضور داشته باشند.

استاندار اصفهان افزود: در خصوص آسيب شناسي و مشكلات موجود در اقتصاد و صنعت و بخش تعاون و كشاورزي ، شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوص به صورت جدي وارد شده و موانع و راهكارها نيز احصا و شناسايي شده است.

زرگر پور با اشاره به اينكه در اين راستا نسبت مصارف به منابع بانك ها ي استان از 55 درصددر سال 92 به 93 درصد در سال 94افزايش يافت ، افزود: در همايش مشترك استانداران با سفرا، اصفهان تنها استاني بود كه در خصوص طرح هاي آماده براي سرمايه گذاري خارجي پس از اجراي برجام گزارش ارائه كرد ودر اين رابطه 129 طرح با 14.4 ميليارد يورو تدوين كرده است و بقيه آن نيز مورد موافقت قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه ايجاد پنجره ي واحد سرمايه گذاري يك تحول بزرگ در بحث سرمايه گذاري خواهد بود، افزود: اين موضوع در كشور نمونه است.

رسول زرگرپور به سفر هيئت هاي خارجي اشاره كرد و افزود: در سال جاري 46 هيئت اقتصادي خارجي به اصفهان سفر كرده اند.

استاندار اصفهان به پروژه ي قطار سريع السير اصفهان تهران اشاره كرد و افزود: جلسات مختلفي با وزير راه و شهرسازي صورت گرفته است و در اين راستا9/1 ميليارد اعتبار آن به تصويب رسيده است.

زرگرپور با اشاره به اينكه قرارداد هزار ميليارد ريالي با رئيس فرودگاه هاي كشور براي توسعه ي فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان امضا شده است، افزود: اقدامات در خصوص توسعه ي فرودگاه و ايجاد پاركينگ در حال پيگيري است.

وي در ادامه گفت: خوشبختانه قرارداد 300 ميليارد رياليبا صندوق بازنشستگي كشوري در خصوص تكميل كنارگذر شرق اصفهان به امضا رسيده است.

مدير ارشد استاندر پايان تاكيد كرد: بنيادمطالعات و پيشرفت نصف جهان بايد با كارگروه هاي استان هماهنگ شود.

سردار رحيم صفوي نيز در اين جلسه ضمن تقدير از زحمات استاندار اصفهان، گفت: در 26 آبان سال 89 كه گروهي از مردم اصفهان با مقام معظم رهبري (مدظله العالي) ملاقات داشتند ، ايشان بيانات مفصلي را در رابطه با اصفهان فرمودند كه يكي از درخشان ترين آن ها اين بود كه اصفهان در مقطعي مركز علمي و فرهنگي جهان اسلام بوده است.

صفوي افزود: بر اساس اين فرمايش، اصفهاني هاي مقيم تهران بنيادي را تحت عنوان بنياد مطالعات و پيشرفت نصف جهان با تشويق مراجع بزرگوار و مسئولين ديگر اصفهاني تشكيل دادند.

سردار رحيم صفوي با بيان اينكه اين بنياد با سياست فراجناحي و ولايت محوري شكل گرفته است، افزود: تجربه ي موفقي در راستاي همدلي و همزباني مديران و نخبگان براي حمايت از فعاليت ها و رفع برخي از مشكلات به دست آمده است.

صفوي افزود: هر دوسال يكبار نشست نخبگان اصفهاني سراسر كشور برگزار مي شود و گزارش اين نشست ها به مقام معظم رهبري ارائه مي گردد.

وي با اشاره به اينكه 8 كارگروه تخصصي در اين بنياد تشكيل شده است، افزود: در اين بنياد نوعي مشاوره و حمايت از مسئولين وقت اصفهان جهت تحقق افق چشم انداز و هدفي كه حضرت آقا دارند و همچنين شناسايي مشكلاتكلان و پيگيري هايي كه لازم است در سطح كلان انجام شود، صورت مي گيرد.

سردار صفوي با بيان اينكه اين بنياد فرصت خوبي براي استان فراهم نموده است، اظهارداشت: اين بنياد براي پيشرفت و توسعه ي و حل مشكلات قدم بر مي دارد زيرا اصفهان پيشرفتي را در شأن آن باشد را نداشته است.

وي با اشاره به اينكه همراهي و تشويق علما يك ظرفيت است، اظهارداشت: همراهي مديران استاني و نمايندگان مجلس ظرفيت خوبي را براي اين بنياد ايجاد كرده است.

صفوي افزود: اين بنياد در بخش آب، كشاورزي، گردشگري، فرهنگ و هنر نه تنها مباحث نظري بلكه اقدامات عملي را نيز دنبال مي كند.

سردارصفوي اضافه كرد: پيشنهاد استاندار اصفهان مبني بر اينكه جلسات كارگروه هاي تهران و مديران اصفهان مشتركا برگزار شود بسيار موثر و راهگشا خواهد بود و باعث فهم مشترك و تفاهم از مسائل كلان استان و كشور مي شود. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.