گزارش لس آنجلس تایمز: حملات تروریستی پاریس، گواهی بر آسیب پذیری حفره های امنیتی اروپا

لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: به باور کارشناسان تروریسم در فرانسه، حملات خونین پاریس گویای آسیب پذیری امنیتی قاره اروپا است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ لس آنجلس تایمز در گزارشی به بررسی حفره های امنیتی اروپا و تهدید تروریسم در این قاره پرداخت.

در این گزارش آمده است: "عبدالحمید اباعود" -- تروریست 28 ساله ای که مغز متفکر حملات تروریستی پاریس به شمار می رفت -- در چندین توطئه تروریستی دیگر در اروپا دست داشت. وی پیش تر با پیوستن به داعش در کنار این گروه تروریستی در سوریه جنگیده بود. اما چگونگی بازگشت وی به اروپا، پرسشی است که از وجود یک خلأ امنیتی در "قاره سبز" حکایت دارد. 

در این گزارش با استناد به اظهارات کارشناسان حوزه تروریسم در فرانسه آمده است: حملات تروریستی پاریس تنها به نقایص موجود در آژانس های امنیتی فرانسه دلالت نمی کند؛ بلکه این شکاف، متوجه تمامی آژانس های امنیتی اروپا است. چرا که فرانسه و بلژیک هر دو از شناسایی تروریست ها بازماندند.

در ادامه گزارش آمده است: وزرای فرانسه، بلژیک و سایر کشورهای اروپایی روز جمعه در بروکسل گردهم آمده و وعده دادند تدابیر امنیتی را در مرزهای ناامن اروپا تشدید کنند. مقامات کشورهای اروپایی در این نشست، خواستار اجرای قوانین نظارتی سختگیرانه تر در مرزها شدند. آنها همچنین بر ضرورت تبادل اطلاعات و تصویب قوانینی برای جلوگیری از قاچاق سلاح به اروپا تاکید کردند. علاوه بر این، قانون گذاران فرانسه نیز هفته گذشته وضع اضطراری این کشور را به مدت سه ماه تمدید کردند. 

نگارنده گزارش معتقد است: سایه تروریست های داعش بر اروپا همچنان سنگینی می کند و تهدید داعش به این زودی برطرف نمی شود. چرا که 3000 شهروند اروپایی هم اکنون پا به پای تروریست های داعش در سوریه می جنگند. تا زمانی که خطر بازگشت شهروندان اروپایی داعش به قاره سبز وجود دارد، تهدید تروریست ها از اروپا رخت نخواهد بست. تروریست ها معمولا از میان کسانی انتخاب می شوند که به زبان مسلط هستند، مشکل روادید ندارند و به راحتی می توانند وارد جوامع اروپایی شوند.

در ادامه این گزارش به هویت تروریست های حملات خونین پاریس نیز اشاراتی شده است. در این گزارش آمده است: بیشتر تروریست های حملات خونین پاریس ملیت فرانسوی و یا بلژیکی داشته اند. برای مثال، "عبدالحمید اباعود" – مغز متفکر حملات تروریستی -- شهروند بلژیک و دارای اصلیتی مراکشی بود. جالب است که سه نفر از تروریست های شارلی ابدو – دفتر هفته نامه شارلی ابدو – نیز تبعه فرانسه بودند. اباعود و همدستان وی با حضور در سوریه پا به پای تروریست های داعش جنگیدند. آنها از بحران مهاجرت در اروپا بهره برداری کردند و با سایر مهاجران وارد اروپا شدند. با وجود اینکه برخی از تروریست های حملات خونین پاریس تحت تعقیب پلیس بوده اند، تلاش خاصی برای بازداشت آنها نشد؛ چرا که تهدیدی جدی به شمار نمی آمدند.

نگارنده گزارش در پایان اینطور نتیجه گیری می کند: برای مقابله با تهدید تروریسم، اروپا باید قوانین امنیتی خود را افزایش دهد. برای مثال، هر مظنونی را به شدت تحت نظر بگیرد و حتی برای شنود مکالمات تلفنی شهروندان، قوانینی تصویب کند.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار