دستگاه كاربردي براي كاهش آسيب‌هاي اسكلتي- عضلاني كارگران در حين برداشت زعفران توسط عضو هيات علمي گروه آموزشي بيوسيستم و تيمي از دانشجويان دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد ساخته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ برداشت زعفران در ايران به صورت سنتي انجام مي‌ شودو توليدكننده‌ها باید در يك دوره زماني كوتاه مدت (در فاصله طلوع آفتاب تا نهايتا 4 بعدازظهر)، تمامي محصول گل خود را برداشت ‌كنند. 

كارگران برداشت زعفران در طول روز كاري، در شرايط نامطلوب ارگونوميك كاري مشغول به كار مي‌باشند كه منجر به  اختلالات اسكلتي عضلاني در آنها مي‌ شود اگرچه آماري در دست نمي‌باشد اما اين امر بار مالي قابل توجهي را برمتوليان بهداشت و درمان تحميل مي‌كند. 

براين اساس، دستگاهي توسط تيمي از گروه مهندسي بيوسيستم دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد طراحي و ساخته شد.

این دستگاه ابتدا توسط گروه بيوسيستم دانشگاه ويسكانسين آمريكا و وزارت بهداشت آمريكا در سال 2008 براي وجين برخي از محصولات رديفي طراحي شده بود. 

تيم تحقيقاتي گروه بيوسيستم دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد با ايجاد اصلاحات و تغييراتي در طراحي دستگاه، آن را براي برداشت زعفران در شرايط مزارع ايران بهينه‌سازي كردند.

در تست اوليه اين دستگاه در مزرعه‌اي در نيشابور طي چند ساعت كار با آن و نظرخواهي از كارگران، ثابت شد كه دستگاه به طور موثري باعث تسهيل در برداشت و كاهش خستگي كارگران مي‌شود. همچنين مشاهدات نشان داد كه استفاده از اين دستگاه نقش به‌سزايي در افزايش راندمان نيروي كار و كاهش آسيب‌هاي اسكلتي عضلاني كارگران در حين برداشت دارد.

گروه مهندسي بيوسيستم دانشكده كشاورزي  اعلام آمادگي كرد كه سازمانها و نهاد هاتي ذيربط از جمله سازمان جهاد كشاورزي  از اين تجربه استفاده نموده و  زمينه لازم براي ترويج اين وسيله مقرون به‌ صرفه و كارا در بين كشاورزان را فراهم آورد تا ضريب نفوذ آن در بين جامعه روستايي بيشتر گردد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۴
عالی بود امیدوارم کارایی لازم رو داشته باشه