مراسم تجلیل از مقام کتاب، کتابدار و کتابخوانی/ بخش 3

دشمنان ایران از توسعه کتابخانه این مرز و بوم می‌ترسند

امروزه دقت به وضعیت کتابخانه‌ها و کتابخوانی مهم است که بر ماست که در باروری کتاب و کتابخوانی کوشا باشیم و برای تحقق این هدف باید به اطلاعات دقت کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از مقام کتاب، کتابخانه و کتابدار با تاکید بر اینکه دشمنان ایران از توسعه کتابخانه‌های این مرز و بوم می‌ترسند و نگران آن هستند گفت: این طرح و نگرانی از زمان اسکندر مقدونی تا به امروز مستند بوده و امروزه هم دقت به وضعیت کتابخانه‌ها و کتابخوانی مهم است که بر ماست که در باروری کتاب و کتابخوانی کوشا باشیم و برای تحقق این هدف باید به اطلاعات دقت کنیم. امروز نیاز به اطلاعات در همه عرصه‌ها مشهود است و هر جامعه برای توانمندی و بازنماندن از مسیر توسعه نیازمند اطلاعات است.

وی ادامه داد: کتاب، رسانه اطلاعات بوده و یک کتابدار باید این رسانه را به خدمت گرفته و از آن برای غنای اوقات فراغت مراجعان خود و انتقال اطلاعات استفاده کند.

جنتی گفت: نقش آموزگاران در امر انتقال اطلاعات مشهود است.

وی سپس با تاکید بر نقش آموزگاران در انتقال علوم مختلف همچون ریاضی، تاریخ و... گفت: کتابدار استاد جامع همه علوم است و معلم عشق و مهربانی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: کتابداری که با کسانی سر و کار دارد که به علوم نیازمند است، با هنر خود برای هر کدام از اقشار جامعه بر حسب نیازشان کتاب‌های مناسبی را معرفی می‌کند. به نظر من و بنا بر گفته‌های علامه طباطبایی کتاب بیش از هر چیز درس می‌آموزد و کتابدار واسطه میان مخاطب و کتاب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتاب بر اساس روایات منقول از امام علی (ع) باغ دانش است و کتابدار باغبان مهربان این باغ است و شایسته است بهترین عامل به آن باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جای تاسف است که هنوز کالای فرهنگی کتاب به یک کالای جامعه‌پذیر و کتابخانه به عنوان یک مکان امن شناخته نشده است.

جنتی اظهار داشت: برای تحقق این چشم‌انداز زیبا نیازمند برنامه‌ریزی دقیق  هستیم.

وی ادامه داد: موضوع کتاب و کتابداری از جمله مطالعات همیشگی مقام معظم رهبری بوده و رئیس جمهوری بر آن تاکید کرده، چنانچه که در آغاز سال تحصیلی سال 1392 به دیده شدن درس‌هایی چون انشا تاکید کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت ارشاد نیز با توجه به اهمیت موضوع ترویج کتابخوانی در دی ماه سال گذشته، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش در جهت ترویج فرهنگی کتابخوانی امضا کرد و مواد این تفاهمنامه به نهاد کتابخانه های عمومی کشور ابلاغ شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: پیشینه فرهنگ غنی کتاب و کتابداری در ایران از تمدن‌های کهن این سرزمین آغاز شده و در طول تکامل شاهد اتفاقات بزرگی بوده است که از آن میان می‌توان به رخدادهای مرتبط با کتابخانه‌هایی با کتاب‌های گلی تا به امروز اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه همواره جایگاه خوبی برای کتابخانه‌ها در نظر گرفته شده گفت: میزان اهمیت این جایگاه به نوع نگاه دولت‌ها مرتبط بوده و به گواه تاریخ هر وقت امکان رشد کتابخانه‌ها باشد، روند ترقی کشورها راحت‌تر به پیش رفته و در صورت توقف رشد کتاب‌ها این روند سیر نزولی پیدا کرده است.

همچنین مختارپور رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از این مراسم با بیان این امر که در سال گذشته اتفاقات مختلفی چون رسیدگی به حقوق کتابداران و برگزاری مراسم‌های مختلفی چون مدرسه خواندن و مراسم خاطره‌نویسی برای کتابداران افتاده گفت: در زمانی که دولت تدبیر و امید بر سر کار می‌آمد، برخی از کتابداران با حقوق اندکی زندگی خود را می‌گذراندند اما امروز متوسط حقوق آن‌ها 750 هزار تومان در ماه است البته هر چند که تدبیر و امید در عرصه کتابداری مشهود است ولی این قشر از فعالان فرهنگی جامعه همچنان از بهترین شرایط زندگی محروم هستند.

مختارپور گفت: کتابداران تعداد زیادی نیستند که اصلاح وضعیت معیشتی آنها بار سنگینی برای دولت داشته باشد و مجموعه آنها بالغ بر ده هزار نفر است.

وی در پایان در قالب چند درخواست از دولت و مسئولان مرتبط با بهبود شرایط کتابداران گفت: بهتر است که در برنامه ششم توسعه مواردی همچون تغییر فصول بودجه اختصاص داده شده به کتابداری و کتابخانه‌ها، تامین افزایش حقوق کتابداران در فصل یکم بودجه، تعیین کتابداری به عنوان یک شغل سخت، تامین منابع کتابخانه‌ها و اختصاص بخشی از اعتبارات مناطق محروم به تعمیر کتابخانه‌های روستایی در نظر گرفته شود.



بخش 1 /


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار