جایزه ادبی جلال آل احمد باید به یک اتفاق ادبی تبدیل شود

امیدواریم برای گسترش جایزه جلال گام‌های بلندتری برای عملی کردن برنامه‌های توسعه جایزه ادبی جلال صورت بگیرد.

نشست خبری هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور مهدی قزلی مدیر عامل بنیاد صبح امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

مهدی قزلی دبیر اجرایی این برنامه در خصوص لیست مورد بررسی در جایزه ادبی جلال گفت: امسال با حدود 1380 عنوان رمان، 500 مجموعه داستان، 1000 مجموعه مستند، 300 مجموعه نقد مواجه بودیم که البته این‌ها به صورت لیست هستند و از آنچه در لیست وجود دارد تا مراحل داوری فاصله هست. از میان این لیست‌ها حدود 200 رمان، 750 کتاب مستندنگاری، 85 کتاب نقد که برخی از آن‌ها نقد حوزه شعر بوده و آن‌ها را در جشنواره شعر فجر در بخش درباره شعر دسته‌بندی خواهیم کرد.

وی با بیان داوران جایزه ادبی جلال آل احمد ادامه داد: هیات جایزه ادبی جلال آل احمد  با حضور عبدالعلی دستغیب، بلقیس سلیمانی، راضیه تجار، احمد دهقان، حجت‌السلام محمدرضا زائری، مهدی حجوانی، محمدرضا جوادی یگانه، محمد علی مهدوی راد تشکیل می‌شود و این بزرگواران گروه‌های داوری را انتخاب کردند. بلافاصله گروه‌های داوری در چهار بخش دست به کار می‌شوند.

قزلی با اشاره به مرحله دوم داوری جایزه ادبی جلال گفت: حدود 50 رمان، 70 اثر داستانی، 50 اثر مستندنگاری، 12 نقد ادبی در مرحله دوم خواهند بود. 

مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی با تشکر از خانه کتاب اظهار داشت: ما از خانه کتاب برای در دسترس قراردادن  کتاب‌های جدید شعر و و داستان تشکر می‌کنیم و با توجه به بهبود شرایط مکانی بنیاد ادبیات داستانی با جمع آوری چند نسخه ترتیب داده شده، امکان استفاده آن برای داوران فراهم شده است.

ما در آخرین روزهای تعیین نامزدها هستیم. در یک بخش قطعا تعیین شده، در بخش دیگری در شرف تعیین است و در دو بخش دیگر به زودی این اتفاق می‌افتد. ما پیوسته در جلسات به معرفی نامزدها خواهیم پرداخت و تا اواسط هفته آینده مراحل تعیین نامزدها را پیگیری می‌کنیم. امیدواریم این اتفاق فرصتی برای پر رونق شدن عرصه ادبیات باشد.

تلاشی که هیات داوران برای اثبات این قضیه کردند در جهت گسترش جایزه جلال بوده و امیدواریم گام‌های بلندتری برای عملی کردن برنامه‌های توسعه جایزه ادبی جلال صورت بگیرد. برای اینکه امسال جایزه ادبی جلال آل‌احمد فقط یک روز و دو ساعت اختتامیه نباشد و به یک جریان و اتفاق ادبی تبدیل شود، یک دوره متمرکز آشنایی و آموزش داستان‌نویسی از 28 آبان تا 30 آبان را برای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی با حضور حدود 20 نفر از اساتید داستان‌نویسی که تعدادی از آنها از اعضای هیات علمی و داوران این دوره و دوره قبلی هستند و حدود 120 نفر از علاقه‌مندان از استان‌های مختلف مانند گیلان، کرمان، سمنان، گلستان، قم، یزد و تعداد اندکی از تهران برگزار می‌شود. ما درخواست کردیم که تشکیل کارگاه‌ها از شهرستان به تهران منتقل شود زیرا در اینجا اساتید با تعداد و تنوع بیشتری حضور دارند. این کلاس‌ها فرم و محتوای بسیار متنوعی برای مخاطبان و علاقه‌مندان خود دارد. 

قزلی در پایان صحبت‌های خود نامزدهای داستان کوتاه را معرفی کرد که از بین لیست کتاب‌های 845 تایی به انتخاب 500 تایی، سپس75 تایی و در نهایتا از بین 11-12 اثر، داوران بخش داستان کوتاه به 5 اثر رسیدند که این 5 نامزد نه به ترتیب اولویت بلکه به ترتیب حروف الفبای نام کتاب عبارتند از:

- «آیا بچه‌های خزانه رستگار می‌شوند» اثر مهدی اسدزاده از انتشارات پیدایش
- «بزهایی از بلور» اثر علی چنگیزی نشر چشمه
- «پل‌ها» اثر احمد ابوالفتحی نشر چرخ
- «سمفونی سه‌شنبه‌ها» اثر افسانه احمدی انتشارات نگاه
- «نگهبان تاریکی» اثر مجید قیصری انتشارات افق

مهدی قزلی با بیان روز اختتامیه اظهار داشت: روز اختتامیه سی آبان ساعت 14 در تالار وحدت برگزار می‌شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار