وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : با توجه به بررسی سازمان تنظیم مقررات از ارائه خدمات اینترنت و اپراتورهای همراه، نمونه هایی از کم فروشی در بین این شرکتها وجود ندارد.

واعظی:درصورت مسدود نشدن کانالهای غیراخلاقی راضی به فیلتر تلگرام هستیم
به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم رونمایی از طرح جویشگر پارسی جو که امروز در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر دلیل اتمام زودهنگام بسته های اینترنت تلفن همراه مشترکان اظهار کرد: به دلیل آنکه سرعت استفاده از خدمات نسل سوم تلفن همراه بالاست بسیاری از کاربران تصور می کنند دستگاههای اینترنتی زود به اتمام می رسد اما نباید استفاده از اینترنت تلفن همراه را با ADSL  مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه برای اپراتورها ارزشی ندارد بخواهند از حجم مصرفی مشترکان کم کنند افزود: بررسی سازمان تنظیم مقررات از ارائه خدمات اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه نشان می دهد که نمونه هایی ازکم فروشی از سوی این شرکتها وجود نداشته است.

واعظی در ادامه عنوان کرد کاربران با دانلود یک نرم افزار به راحتی می توانند حجم و سرعت اینترنت موبایل و ADSL خود را ارزیابی کنند.

وی در ادامه در خصوص تصمیم کارگروه فیلترینگ برای بررسی طرح مسدود کردن شبکه اجتماعی تلگرام گفت: ممکن است دلیل این کارگره برای بررسی فیلترینگ تلگرام مسدود نشدن کانال های غیراخلاقی و مستهجن این شبکه باشد و اگر این مشکل برطرف نشود خود ما هم تمایلی نداریم تلگرام در دسترس کاربران قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بررسی بیشتر این موضوع تصریح کرد: با توجه به اینکه شب گذشته از عراق برگشته ام از موضوع حاضر نشدن نمایندگان دولت در جلسه روز چهارشنبه کارگاه تعیین مصادیق فیلترینگ خبرندارم، اما ممکن است زمان این جلسه موقعی بوده است که این نمایندگان نتوانسته اند حضور پیدا کنند.

واعظی در خصوص دستاوردهای سفر به عراق گفت: به منظور بررسی وضعیت شبکه ارتباطی در ایام اربعین حسینی به همراه اعضای کمیته تسهیلات ارتباطی اربعین، به عراق سفر داشتیم که در این راستا، سند توافق همکاری میان ایران و عراق در راستای کیفیت ارتباطات دو کشور به امضاء رسید. وی افزود: با توجه به پیاده روی زائران ایرانی در مسیر نجف به کربلا و کاظمین در اربعین حسینی هماهنگی هایی نیز در جهت ایجاد تسهیل ارتباطی مخابراتی مد نظر قرار گرفت و وضعیت ارتباطات مرزی ایران با عراق تقویت شد.

واعظی با بیان اینکه تاکنون ارتباطات ایران به عراق از طریق سیگنالهای بین المللی تأمین می شد عنوان کرد: با مذاکرات صورت گرفته ارتباط بین ایران و عراق به صورت مستقیم انجام می شود و همچنین با اپراتورهای عراقی نیز به منظور تسهیل ارتباطات مذاکراتی صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص راه اندازی جویشگر بومی پارسی جو و نحوه فعالیت آن گفت : موتور جستجوی پارسی جو با توجه به 15 خدمتی که این سرویس در مرحله تجاری سازی می دهد یکی از الزامات شبکه ملی اطلاعات است و امروز هیچ ادعایی نداریم که موتورهای جستجوی ما بخواهند با گوگل رقابت کنند و به دنبال این نیستند که کارکرد بین المللی از نوع گوگل و یاهو داشته باشند، اما قرار است موتورهای جستجوی بومی در کشور مرجع خط و زبان فارسی باشد.

فیروزآبادی : متأسفانه اندازه بازار ICT در کشور ما محدود است

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه طراحی مدل اقتصادی جویشگر بومی برای فضای مجازی باید طراحی شود اظهار کرد مدلهای اقتصادی جویشگر بومی تا کنون متفاوت بوده و نباید این سرویسها ذائقه ایرانی را تحت تأثیر قراردهد و نباید اجازه دهیم سرویسهای خارجی و جویشگری مانند گوگل در زندگی تأثیر گذاشته و زندگی ما را در این فضا از آن خود کند.

فیروزآبادی در ادامه تصریح کرد متاسفانه انداز بازار ict در کشور ما محدود است و نیازمند یک مدل اقتصادی بومی هستیم و همچنین در طرح جویشگر بومی پارسی جو شاهد این بودیم که یک گروه 50 نفره دانشگاهی و توسعه این طرح تلاش داشته اند.اما این تعداد پاسخگو نیست و نیازمند توسعه نیروی انسانی در این طرح و مدلهای مشابه آن هستیم.

وی با اشاره به تأثیر موتورهای جستجوگر و توسعه کسب و کار افزود بازار کسب و کار فناوری اطلاعات و ارتباطات این قابلیت را دارد تا چهار برابر فعلی پیشرفت کند و ما هم توانائی داریم تا این بخش را توسعه دهیم.فیروزآبادی افزود تا دو سال و نیم گذشته اینترنت با پهنای 108 کیلوبیت، اینترنت پرسرعت محسوب می شد و بالاتر از آن غیرمجازبود، اما هم اکنون در کشور بیش از 15 میلیون مشترک تلفن همراه اینترنت سه مگابیتی استفاده می کنند و شرکتهای ارائه دهنده ADSL  حتی تا 8 مگابیت اینترنت به کاربران خود داده اند. دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان گفت: شرایط بوجود آمده پس از برجام فرصت خوبی است که بازار اقتصاد داخلی با تکیه بر توانائی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار