گزارش/

کلید قفل محبوبیت کالای ایرانی در دست دولت

با به سرانجام رسیدن برجام تجار منتظر قفل گشایی دولت برای پررنگ شدن کالای ایرانی در بازارهای جهانی هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در نیمه نخست سال با محکم شدن قدم‌های برجام کشورهای اروپایی نقاب از چهره برداشته و رنگ عوض کردند به طوری که سفر هیأت‌های تجاری خارجی در نیمه نخست سال برای بررسی بازار ایران بیشتر شد.

در کنار این رفت‌وآمد هیأت‌های تجار پدیده دیگری که آرام آرام در اقتصاد رخنه کرد افزایش واردات کالا از برخی کشورها در نیمه نخست سال و به خصوص در شهریور ماه بود که از میان این کشورها می‌توان به کانادا اشاره کرد.

**واردات 70 هزار تن کالا از کانادا

بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال‌جاری 70 هزار و 343 تن کالا به ارزش 40 میلیون و 223 هزار و 279 دلار از کانادا به ایران صادر شد.

این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 1836.36 درصد افزایش و از نظر ارزش 10.89 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در شهریور ماه سال‌جاری 68 هزار و 533 تن کالا به ارزش 21 میلیون و 547 هزار و 210 دلار از کانادا به ایران صادر شد و این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 10574.87 درصد و از نظر ارزش 261.38 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در میان کالاهای وارداتی از کانادا می‌توان به لپه، عدس، مکمل‌های غذایی، انواع داروها، کود حیوانی، سر بطری و سرپوش از مواد پلاستیکی، انواع بدلیجات و ماشین‌آلات تقطیر یا تصفیه اشاره کرد.

همچنان از این کشور چاقوی مخصوص جراحی چشم، لنز داخل چشم و دستگاه تست قند خون و سر سوزن سرنگ و سر سوزن دندانپزشکی به کشور وارد شده است.

البته واردات قایق‌های تفریحی عمومی نیز از این کشور قابل توجه است.

بررسی آمار صادرات کالا از ایران نشان می‌دهد که صادرات در برابر واردات حرفی برای گفتن ندارد و چشمگیر نیست.

بر اساس این گزارش در مدت یاد شده سبزیجات تازه یا سرد کرده، پنیر تازه، مغز پسته تازه، خرما، لیمو تازه یا خشک کرده و زرشک و زعفران و رب گوجه‎فرنگی و حنا از کالاهای صادراتی ایران به کانادا در مدت یاد شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران این روزها با به نتیجه رسیدن برجام تجار انتظار دارند که صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای جهان پررنگ‌تر شود و کالای ایرانی در دنیا معروف‌تر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
کلید قفل محبوبیت کالای ایرانی در دست خود تولید کنندگان است با ارتقاء کیفیت و ایجاد بخش پژوهشی در کارخانه
آخرین اخبار