چاشنی هسته‌ای در اجلاس وین؛ هسته‌های بحران سوریه شکافته خواهد شد؟

نشست وین برای عربستان فرصتی خواهد بود تا کمی اجترام بین‌المللی برای خود بخرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته دنیا شاهد برگزاری نشستی برای حل بحران سوریه بود که نه تنها خروجی نداشت بلکه چهره شرکت کننده های این نشست را تحت شعاع قرار داد چرا که کسانی در این نشست حضور داشتند که یکی به پدر خوانده داعش معروف بود و دیگری کشورش محل آموزش تروریست ها، بنابراین با توجه به سابقه این نشست ها ادامه دادن روند قبلی کار درستی نبود.

یقلدقا

این بحران که اکنون به دلیل هجوم آوارگان سوری به دیگر نقاط جهان  چهره بین المللی به خود گرفته باعث شده که تاکنون نشست های متعددی برای آن برگزار شود، نشست هایی که تنها خروجی آن تازه کردن دیدارها بود !بیشتر

اما دیگر تعلل جایز نیست..

واقعیات منطقه، بی رحمانه خود را بر خروجی رسانه ها و افمار عمومی می کوبد و جهان منتظر حرکتی در مقابل این تهدید وحشتناک تروریست است، بر همین اساس از نمایندگان دولت ایران و لبنان برای حضور در این نشست دعوت به عمل آمد تا در این نشست شرکت کنند بنابراین وین این بار میزبان کشورهای ایران، روسیه، آمریکا، عراق، مصر، ترکیه، لبنان و فرانسه خواهد بود.

به همین منظور "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون نشست وین درباره سوریه و حضور وزیر خارجه کشورمان گفت : بر اساس دعوت بعمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سوریه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی در اجلاس روز جمعه (هشتم آبان ماه) در وین بمنظور بررسی اوضاع سوریه حضور خواهد یافت.

چاشنی هسته‌ای در اجلاس وین؛ هسته‌های بحران سوریه شکافته خواهد شد؟

وی افزود: هیات کشورمان و هیات های روسیه و اتحادیه اروپایی در وین و در حاشیه اجلاس پیرامون موضوعات مختلف منطقه‌ای و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر خواهند داشت و احتمال می‌رود جلسه هماهنگی موضوعات هسته‌ای و چگونگی اجرای برجام میان هیات‌های دو کشور ایران و آمریکا نیز در حاشیه نشست وین برگزار شود.بیشتر

بنابر این شاهد برگزاری دیدارهایی پیرامون چگونگی برجام و چاشنی هسته ای خواهیم بود.

"ظریف و دو بازوی مذاکراتیش ! راهی وین خواهند شد" تا کنون عادت کرده بودیم که با شنیدن اسم وین و وزیر امورخرجه کشورمان منتظر اخبار هسته ای باشیم اما این بار وین شاهد گفتگوهای دیگری خواهد بود، حضور ایران با یک هیات عالی از جمله رییس دستگاه دیپلماسی و آقایان عراقچی و تخت روانچی، معاونان وزارت خارجه تداعی قدت نمایی ایران در مذاکرات هسته ای را می کند همچنین ترکیب تیم نشان می دهد ایران در صدد است تا بار دیگر عزم خود در گفتگو و قدرت دیپلماسی را به جهان نشان دهد.

یک نکته قابل ذکر است که در مذاکرات هسته ای به تعبیری پیر شدیم تا طرف مقابل به اراده سیاسی دست پیدا کرد و به اجماع داخلی رسید در این نشست پیش رو نیز وقتی به لیست اعضا نگاه می کنیم با مواضع متفاوتی در قبال بحران سوریه مواجه خواهیم شد که حتی کار را از پلیس بد گذرانده بلکه به عنوان پدرخوانده تروریسم شناخته می شوند...

گفتنی است که شبکه فرانس24 نیز از این حضور ایران به عنوان حضوری پر قدرت یاد می کند و می گوید  ایران روزجمعه در گفتگوهای وین به منظور یافتن برون رفتی سیاسی برای مناقشه سوریه شرکت می کند و این بازگشت پرقدرت این کشور به عرصه بین الملل است. پس از توافق برسر پرونده هسته ای، این اولین باری است چنین اتفاقی رخ می دهد. واشنگتن مانع گفتگو با تهران بود اما از این پس اینگونه نیست.بیشتر

این نخستین بار خواهد بود که تهران در گفتگوهای بین المللی درباره بحران سوریه حاضر می شود، ایران می گوید از راه حل سیاسی به منظور پایان دادن به بحران سوریه حمایت می کند اما درعین حال تاکید دارد بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید بخشی از این روند باشد از سوی دیگر گروه های مخالف سوری و حامیان منطقه ای آنها ازجمله عربستان سعودی ، قطر و ترکیه می گویند اسد باید به عنوان پیش شرطی برای صلح ، از قدرت کنار برود.

با توجه به اینکه عربستان سعود هم پیمان ایالات متحده امریکا و دیگر کشورهای غربی است دور از ذهن نخواهد بود که با تغییر استراتژی ان کشورها در مقابل منطقه و حمایت از تروریسم، عربستان سعودی نیز تغییر رویه دهد اما به هر حال این فرصتی برای ریاض خواهد بود تا بتواند کمی احترام بین المللی برای خود بخرد.

چاشنی هسته‌ای در اجلاس وین؛ هسته‌های بحران سوریه شکافته خواهد شد؟

در همین رابطه وزیر خارجه انگلیس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای سعودی خود اعلام کرد که امیدوار است نشست وین این دو رقیب ( ایران و عربستان سعودی ) را تشویق به گفتگو کند. عربستان سعودی و ایران هر کدام از طرفین مخالف در مناقشات در سراسر جهان عرب حمایت می کنند، عربستان سعودی و ایران مهم ترین و قدرتمندترین کشورها در منطقه هستند. اینکه ایران و عربستان بتوانند مذاکراتی با یکدیگر داشته باشند ، بتوانند درباره اختلاف ها گفتگو کنند و به راه حل هایی مسالمت آمیز دست یابند به سود کل منطقه است.

راه حل مسالمت آمیز و گفتگوی سیاسی موضوع بسیار مهمی است که از اغاز بحران ایران بر ان تاکید داشته است اما در کنار ان همواره اشاره شده که کشورها باید واقعیات منطقه را ببینند و از حمایت های خود از تروریسم دست بکشند.

به همین منظور
"بشار اسد"  رئیس جمهوری سوریه می گوید پیش از نابودی تروریسم امکان اجرای راه حل های سیاسی برای حل و فصل مسئله سوریه وجود ندارد.

رئیس جمهوری سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد از هر راه حل سیاسی که حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی سوریه را حفظ کند و مانع از ریخته شدن خون سوری ها شود و منافع آن ها را تامین کند و ملت سوریه آن را رقم بزنند استقبال می کند و
هیچ طرح یا ایده ای را نمی توان اجرا و موفقیت آن را تضمین کرد مگر پس از نابودسازی تروریسم و بازگشت امنیت و ثبات به کشور.

جمهوری اسلامی ایران همواره در موضعی جدی اعلام کرده است که هیچ پیش شرطی از جمله برکناری بشار اسد در بحران سوریه را نخواهد پذیرفت و یکی از دلایلی که پس از چهار سال این اولین حضور ایران در چنین نست هایی است همین امر بوده بنابراین حضور ایران نشان می دهد که طرفها به ویژه غرب لزوم حضور بشار اسد را پذیرفته اما از اخرین تقلای خود نیز دست نمی کشد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

گزارش از هدیه آقاپور


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۴
مسولین مواظب باشند دستاورد شهدای حرم مانند دستاورد شهدای هسته ای به باد داده نشود ازحضور ایران دراین نشست خوشبین نیستیم چون به مذاکره کننده مان اعتماد نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۴
امیدوارم بدانند که مذاکرات بردبرد معنی ندارد' تعداد بیشتری از شهدای هسته ای پای حرم های آل محمد رو امضا زدن' مواظبت کنید از خون شهدا وگرنه گریبان شما رو می گیرد
Greece
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۴
امیدواریم مذاکرات در یافتن راه حل سیاسی سوریه مظلوم و اتمام جنگ کفار علیه مردم مظلوم آنجا باشد به طوری که برآورد آن نتیجه ای باشد که مردم سوریه خواهان آن هستند در کنار ماندن بشار اسد.
آخرین اخبار