بی‌عدالتی‌ها «آل احمد» را از خود بی‌خود می‌کرد

جلال آل احمد در هر جا خلاف و بی‌عدالتی می‌دید، از خود بی‌خود می‌شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سخنرانی عبدالعلی دستغیب، پیرامون آزادگی جلال آل احمد عصر امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی با حضور جواد محقق پژوهشگر ادبی، ابراهیم زاهدی معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات برگزار شد.

در این مراسم عبدالعلی دستغیب پژوهشگر ادبی، با اشاره به اینکه پایبندی جلال آل احمد به یک ایدئولوژی چندان مطرح نیست، گفت: جلال آل احمد از آنکه در میدان فعالیت می‌کرد و به زمین نمی‌خورد، خوش بود. وی هر جا خلاف و بی‌عدالتی می‌دید، دیگر خودش نبود و از خود بی‌خود می‌شد. جلال آل احمد مانند تمام هنرمندان از خود بی‌خود و شیدا بود.

وی افزود: اگر در داستان‌نویسانی مانند بزرگ علوی و جلال آل احمد رویه‌ای بوده، در دهخدا و نیما یوشیج نیز مشاهده می‌شد. این افراد در هنگام مبارزه با عوارض ماشینی، یا تکنیک دیگری انتخاب می‌کردند و یا آنکه تکنیک سابق را به کار نمی‌بردند.

این پژوهشگر ادبی در خصوص رمان‌نویسی جلال آل احمد گفت: جلال آل احمد به آن معنایی که ما می‌شناسیم، رمان نویس نبود و وی در نگارش رمان توانایی زیادی نداشت. به عنوان مثال او در کتاب خود با عنوان «مدیر مدرسه» همانگونه سخن می‌گوید که در «غرب‌زدگی».

جلال آل احمد بیشتر در زمینه رساله‌نویسی و سفرنامه‌نویسی مشاهده می‌شود. از جمله بهترین کار‌های وی می‌توان به «جزیره خارک» اشاره کرد.

دستغیب ادامه داد: رساله‌های جلال آل احمد بسیار جالب و قابل تحسین است. کسان دیگری مانند ساعدی نیز از سبک او پیروی کردند. جلال آل احمد نثری موجز و تلگرافی دارد که در آن جملات رها می‌شود اما خواننده مقصود وی را می‌فهمد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار