واردات برنج تنها برحسب نیاز کشور صورت می‌گیرد

برنج ایرانی تنها از گرانی رنج نمی‌برد و واردات بی‎رویه ارزان قیمت به رقیبی سرسخت برای آن تبدیل شده است.

کیانوش شیرمحمدی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص گران بودن برنج کشور گفت: نحوه‌ی کشت و کار، میزان هزینه‌ی مصرفی، کوچک بودن قطعات زمین، دستی بودن اعمال کشاورزی، کم بودن عملکرد برنج‌های محلی و بالا بودن دستمزد کارگران از عوامل افزایش قیمت برنج در کشور است.

وی با بیان اینکه برنج ما، توان تغذیه کل کشور را ندارد، گفت: باید مقداری واردات داشته باشیم اما نباید مقدار آن زیاد باشد که برنح‌های کشاورزان ما به فروش نرسد.

وی ادامه داد: کم‎آبی کشور و نبود امکانات تولید هم سبب شده که تولیدات کشور به اندازه‎ی مصرف نباشد.

شیرمحمدی با بیان اینکه اغلب سود این کار به دلالان می‌رسد و سهم برنج‌کاران در آن بسیار اندک است، گفت: دلالان برنج را از کشاورزان گرفته و گاهی هم با برنج‎های دیگر ترکیب کرده و با نام برنج اعلای ایرانی به فروش می‌رسانند.

این کارشناس با بیان اینکه این برنج با قیمت بسیار ارزانی به کشور وارد می‌شود اما با آن قیمت در دست مشتری قرار نمی‎گیرد، گفت: هزینه گمرک، حمل و نقل، انبارداری، سود دلالان و احتکار بر افزایش قیمت آن تأثیر می‌گذارند.

وی تأثیر احتکار را افزایش چهار الی 5 برابری قیمت برنج دانست که بر حسب نیاز افراد آن را تعیین می‌کنند.

شیرمحمدی تولید زیاد برنج در کشورهای واردکننده را بالا بودن میزان بارندگی و ورود به تغییرات ژنتیکی دانست و اذعان داشت: در کشور ما هم تغییرات ژنتیکی صورت می‌گیرد اما وسعت کشت در کشور کم است.

وی ادامه داد: همچنین هزینه پایین کارگر در این کشورها، هزینه تولید را کاهش می‌دهد.

شیرمحمدی با بیان اینکه ما در تولید هر نوع ماده غذایی آمار کامل و کافی از میزان مصرف و تولید نداریم، گفت: اگر این آمارها را به درستی در اختیار داشته باشیم می‌توانیم تصمیمات درستی در خصوص تولید و مصرف برای یک توزیع اقتصادی خوب داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست‎گذاری صحیح، دسترسی به آمار خوراک و آب در دسترس و همچنین الگوی کشت مناسب نه تنها سبب کاهش قیمت برنج و کاهش وابستگی به دیگر کشور می‎شود بلکه ما را به یک توزیع اقتصادی مناسب و یک نقطه مطلوب نزدیک می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار