محمد علی شعبانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سینمای مستند سینما خط شکن است

ما به دنبال سیاه‌نمایی نیستیم به دنبال حقیقت‌گویی هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینمای مستند،‌ سینمایی است که همواره در پی پیدا کردن حقیقت هر داستان فارغ‌ از هر گونه آلایش و زیاده‌گویی است. این سینما همواره در دنیا، طرفداران خاص خود را دارد که موضوعات مختلف را در بخش‌های مختلف پیگیری می‌کند در کشور ما نیز این سینما دارای هویت و جایگاه ویژه ای است که علاقه‌مندان آن نیز زیاد است.

محمد علی شعبانی از کارگردان‌های مستندساز است که در این زمینه کارهای متعددی انجام داده است و در مورد سینما مستند و حواشی آن با ما به صحبت نشسته است.

کارگردان فیلم مستند «سمفونی استیضاح» در مورد اصلی‌ترین مشکل این حوزه گفت: فارغ از بحث مالی که اصلی‌ترین مشکل این سینما است رویکرد سرمایه‌گذاران در این حوزه رویکرد درست و مشخص نیست، این افراد همواره به دنبال گفتن حرف خودشان در فیلم هستند نه حقیقت ماجرا و این یک افت بسیار بزرگ است حتی ما در بحث اکران و پخش هم این موضوع را به وفور می‌بینیم جشنواره‌های ما یک گونه خاص را می‌پذیرند و به دیگر ساخته‌های این حوزه هیچ توجهی ندارند.

شعبانی در ادامه صحبت‌های خود از جشنواره حقیقت نیز انتقاد کرد و گفت: این جشنواره نیز کارها را به صورت گزینشی انتخاب می‌کند و خیلی از این آثار در این جشنواره پخش نمی‌شود در واقع این جشنواره حد و مرز خاص خود را دارد حرف من این نیست که از خط قرمزها عبور کنیم اما باید این ظرفیت را داشته باشیم که فضا را آزاد بگذاریم تا زمینه برای رشد این ژانر سینما مهیا شود.

کارگردان «صبحانه با طعم مرگ» در مورد آفت دیگر این حوزه‌ها خاطرنشان کرد: ما نباید جریانی که در فکرمان به آن گرایش داریم دنبال کنیم و در مورد آن فیلم بسازیم به عنوان مثال در حوزه سیاسی باید موضوع مستند،‌ سیاسی باشد اما رویکردش سیاسی نباشد وابسته به یک جریان خاص نباشد این حرف‌ها یک خط باریک است که حتما باید به آن توجه خاص شود.

مستندساز «ملی بدون کارت» در مورد نحوه حمایت دولت از این بخش بیان کرد: ممکن است که دولت از این حوزه حمایت کند اما این دلیل نمی‌شود که آن سازمان یا نهاد حمایت‌کننده فکر کند که فیلم‌ساز استخدام کرده‌اند و این رویکرد باعث می‌شود که اندک اندک این سینما به سمت نابودی در ایران حرکت کند.

شعبانی در مورد رویکرد مدیران فرهنگی به این حوزه نیز صحبت کرد و گفت: متاسفانه دوره مدیریت در مدیران فرهنگی، مقطعی است این کار باعث می‌شود این مدیران خیلی از حرف‌ها را نزنند و به بسیاری از حوزه‌ها وارد نشوند. دوره مدیریت فرهنگی باید یک زمان پنجاه ساله باشد تا مدیران به اهداف خود برسد، این موضوع باعث می‌شود که مدیران فقط به فکر نشان دادن خود یا تشکیلات خود باشند نه دغدغه‌های جامعه، ظرفیت‌ مدیران در این حوزه باید بالا باشد و از مستندسازان جسور نترسند مسلما هر فیلم مستندی که ساخته می‌شود به کام خیلی از انسان‌ها خوش نمی‌آید و این موضوع نباید به ادامه حیات مستند لطمه بزند ما به دنبال سیاه‌نمایی نیستیم اما با حقیقت گویی موافق هستیم.

محمد علی شعبانی در انتهای صحبت‌هایش در مورد آخرین اثر گفت: آخرین اثرم کاری است با نام «انحصار ورثه» که با رویکرد آسیب‌شناسی است و راجع به زندگی شهید آوینی ساخته شده است، محتوایی این اثر در مورد سختی‌هایی است که شهید بزرگوار کشید و به آن‌ها فکر می‌کرد، اما امروز به جای اینکه ما از اندیشه آوینی استفاده کنیم آوینی را به یک برند تبدیل کرده‌ایم، آوینی امروز به یک نماد تبدیل شده است و فقط از نام این شهید برای پیشبرد اهداف استفاده می‌شود در حالی که هدف شهید آوینی این نبود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار