تصویر عشق و ایثار بزرگ مرد تاریخ در قاب تلویزیون

رسانه ملی همواره در ایام محرم آثار مختلفی را با این مضمون تهیه و پخش کرده، که «مختارنامه»، «آخرین دعوت» و «شب دهم» برخی از این آثار هستند.

به گزارش خبرنگار  حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تکیه‌های عزاداری امام حسین (ع) در گوشه‌ و کنار شهر برپا شده است و هر کس به سهم خود ارادت خویش را به بزرگمرد تاریخ ابراز می‌کند. رسانه ملی هر ساله در ایام محرم آثاری با نگاه مضمونی به وقایع عاشورا تهیه و پخش کرده،که «شب دهم»، «مختارنامه» و «آخرین دعوت» از آن جمله‌اند. این آثار همه در ایام محرم دهه هشتاد از تلویزیون پخش شد. 

** ممنوعیت عزاداری امام حسین (ع) در «شب دهم»

مجموعه تلویزیونی «شب دهم» به کارگردانی «حسن فتحی» در ایام محرم سال 1380 از شبکه اول سیما پخش شد.

در این مجموعه تلویزیونی داستان عشق یک جوان جاهل مسلک به یکی از شاهزادگان قجری به تصویر کشیده شده که برای رسیدن به این عشق باید به مدت 10 شب مراسم تعزیه برگزار کند، آن هم در شرایطی که رژیم پهلوی عزاداری برای سالار شهیدان در ماه محرم را ممنوع کرده بود.

بازیگرانی چون حسین یاری، کتایون ریاحی، رویا تیموریان و ثریا قاسمی در این مجموعه نقش‌آفرینی کردند.

طراحی خوب دکور و لباس، استفاده از دیالوگ‌ها و تکیه کلام‌های قدیمی تهران و موسیقی گوش‌نواز فردین خلعتبری در متن داستان از دلایل موفقیت و دیده شدن «شب دهم» بود، به طوری که حتی بازپخش این مجموعه هم برای مخاطبان تازه و جذاب است.

** روایت زندگی «شوذب» در «معصومیت از دست رفته» 

«معصومیت از دست رفته» عنوان مجموعه‌ای است که در سال 1382 به کارگردانی داوود میرباقری از شبکه سه سیما پخش شد.

این مجموعه در خصوص سده نخست هجری با محوریت شخصیتی بنام «شوذب» از یاران امام علی (ع) ساخته شده بود، شخصیت «شوذب» توسط میرباقری درگیر و دار عشق میان دو زن (یکی مسیحی و دیگری یهودی) ترسیم شده بود.

داریوش فرهنگ، سارا خوئینی‌ها و امین تارخ از بازیگران «معصومیت از دست رفته» بودند.

سارا خوئینی‌ها با ایفای نقش «حمیرا» در این مجموعه بسیار خوش درخشید، به طوریکه در جشنواره برنامه‌های تلویزیونی سال 1384 و 1383 به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن مورد تحسین قرا رگرفت.

** پیوند زدن حال به گذشته در «آخرین دعوت»

«آخرین دعوت» که داستانش بر مبنای یک حسرت تاریخی در دل شیعیان یعنی قرار داشتن در رکاب امام حسین (ع) شکل گرفته است.

این مجموعه روایت‌گر داستان زندگی استاد دانشگاهی بود که برای سفری کاری در یکی از شهر‌های مرزی غرب کشور دچار سانحه می‌شود و بعد از به هوش آمدن در بیابان متوجه می‌شود که به سال 60 هجری بازگشته و واقعه عاشورا در شرف وقوع است.

پیوند زدن زمان حال به گذشته، طرح برخی مسائل و مشکلات سیاسی که تا آنروز کمتر در سریال‌های تلویزیونی به آن پرداخته شده بود، از دلایل دیده شدن «آخرین دعوت» بودند.

«آخرین دعوت» در سال 1387 به کارگردانی «حسین سهیلی زاده» از شبکه دو سیما پخش شد و بازیگرانی چون فرامرز قریبان، الهام حمیدی، حامد بهداد و مرجان شیرمحمدی در آن نقش آفرینی کرده بودند.

** «مختارنامه» اثری فاخر در تلویزیون

یکی از آثار پرهزینه و البته فاخر تلویزیون با موضوع واقعه عاشورا مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» بود که در ایام محرم سال 1389 از شبکه اول سیما پخش شد.

این مجموعه که روایت‌گر قیام «مختار ثقفی» بود با هزینه‌ای بیش از 20 میلیارد تومان به کارگردانی «داوود میرباقری» ساخته شد. 

فریبرز عرب‌نیا، ژاله علو، گوهر خیراندیش و رضا رویگری در «مختارنامه» به ایفای نقش پرداختند.

فیلمنامه قدرتمند داوود میرباقری و کارگردانی حرفه‌ای او، طراحی خوب دکور و لباس، حضور گویندگانی چون مریم شیرزاد، تورج مهرزادیان و پرویز بهرام به واسطه صدای خاص و طلایی‌شان در این مجموعه، همچنین سکانداری حمیدرضا آشتیانی‌پور در جایگاه سرپرست گویندگان و موسیقی گوش‌نواز از دلایل موفقیت «مختارنامه» بود.

بدون شک در طول این سال‌ها تلویزیون در ساخت آثاری متفاوت در زمینه وقایع محرم و عاشورا موفق عمل کرده است که این آثار در به تصویر کشیدن مظلومیت امام حسین (ع) و یارانشان نقش مؤثری داشته‌اند.

بسیاری از بازیگران با حضور در چنین آثاری بیشتر شناخته شده‌اند که این امر نشان‌ دهنده اهمیت این نوع آثار و دیده شدن‌شان از سوی مخاطبان است.

فیلم و سریال‌های تلویزیونی می‌توانند یکی از راه‌های مؤثر در معرفی شخصیت واقعی امام حسین (ع) و نشان دهنده مظلومیت و هرآنچه که در ایام محرم برایشان گذشت حتی به جهانیان باشند.

البته باید توجه داشت که بیانی مستند و دقیق در روایت داستان، طراحی خوب صحنه و لباس، استفاده درست و به جا از بازیگران و ... می‌توانند در موفقیت و دیده شدن این نوع آثار مؤثر باشد. 

ما ایرانیان همواره از اینکه در رکاب امام حسین (ع) نبودیم احساس حسرت می‌کنیم و ساخت فیلم و سریال‌هایی با مضمون «بزرگ مرد تاریخ» امام حسین (ع) می‌تواند تا اندازه‌ای هر چند کوچک یکی از راه‌های ادای دین و ابراز عشق و علاقه ما به امام حسین (ع) باشد.

گزارش از: ساناز احسانی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار