افسون عاشورا در جعبه جادویی

در طی این سال‌ها، سریال‌های مختلفی از صدا و سیما در ایام محرم پخش شده است که «شب دهم» حسن فتحی و «مختارنامه» داوود میرباقری همچنان ماندگار هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با فرا رسیدن ماه محرم شاهد تغییر جدول پخش شبکه‌های سیما هستیم و ویژه برنامه‌های مختلفی برای پخش در نظر گرفته می‌شوند که از همه مهمتر سریال‌های مناسبتی در این ایام است.

در طول این سال‌ها، رسانه ملی سریال‌های متعددی را در ایام محرم با موضوع واقعه عاشورا و پیام‌ قیام امام حسین (ع) پخش کرده است که در این میان، قصه برخی از این فیلم ها همچنان در اذهان مخاطبان ماندگار شده و هربار دیدنشان می‌تواند حظی دوباره را برای بیننده به ارمغان آورد. در ادامه به برخی از این سریال های تلویزیونی اشاره می‌کنیم:


افسون عاشورا در جعبه جادویی

«شب دهم» ساخته حسن فتحی است و درامی عاشقانه درباره علاقه جوانی لوطی مسلک به نام حیدر به دختری اشراف‌زاده از خاندان قاجار دارد. در این داستان شرط ازدواج دختر، اجرای 10 شب تعزیه در زمان ممنوعیت این برنامه‌ها توسط رضاخان است.


افسون عاشورا در جعبه جادویی

مجموعه «سفر سبز» محمد‌حسین لطیفی، درباره جوانی آراسته است که در ایران متولد شده، اما از همان کودکی او را به آلمان منتقل می‌کنند و سرپرستی‌اش به یک خانواده آلمانی واگذار می‌شود. بازی پارسا پیروز‌فر در نقش «دنیل» برای همیشه در یاد‌ها ماندگار شد.


افسون عاشورا در جعبه جادویی

«معصومیت از دست رفته» داوود میرباقری سریالی است که داستان آن درباره «شوذب»، خزانه‌دار کوفه است که همسرش «ماریا»ی نصرانی به خاطر عشق به او مسلمان می‌شود و با او ازدواج می‌کند اما شوذب به خاطر عشق به یک دختر یهودی به نام حمیرا از راه راست گمراه می‌شود. بازی امین تارخ در نقش شوذب، فریبا کوثری در نقش ماریا و سارا خوئینی‌ها در نقش حمیرا مورد توجه قرار گرفت.


افسون عاشورا در جعبه جادویی

«پریدخت» سامان مقدم یکی از سریال‌های قابل قبول برای ایام محرم بود. این مجموعه با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا، اگرچه اثری مناسبتی با رویکرد ماه محرم است اما این تم را درون موضوع اعتراضات مردم به حکومت پهلوی در ماه محرم برده. البته این سریال به اعتقاد خیلی‌ها آن‌طور که شایسته بود دیده نشد، هر چند آنان که پای این سریال نشسته‌اند به ساخته سامان مقدم نمره قبولی دادند.


افسون عاشورا در جعبه جادویی

آخرین «دعوت» ساخته حسین سهیلی‌زاده با بازی فرامرز قریبیان و حامد بهداد بود که روایت قصه را در دو زمان متفاوت داشت و توانست موضوع عاشورا را به موازات قصه‌ای از فضای امروز و حتی قضایای مرتبط با انتخابات و ... به تصویر بکشد.


افسون عاشورا در جعبه جادویی

سریال «فرات» مازیار میری درباره دو دوست قدیمی است که وقوع ماجرایی سبب می‌شود، این رفاقت دیرینه جای خود را به دشمنی و کینه دهد و آن‌ها رو در روی یکدیگر قرار گیرند.


افسون عاشورا در جعبه جادویی

داوود میرباقری با مجموعه «مختارنامه» روایتگر زندگی یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ تشیع، مختار ثقفی است، که پس از واقعه جانسوز عاشورا به خون‌خواهی از حضرت سید‌الشهدا برخاست و در سال 66 هجری قیام خود را آشکار کرد و موفق شد.


سریال‌های «یه تیکه زمین»، «زمانی برای عاشقی» و «رخنه» از دیگر آثار تولیدی ماه محرم محسوب می‌شوند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.