نانو پوششی برای افزایش مقاومت آلیاژهای آلومینیوم در برابر خوردگی

محققان دانشگاه تربیت مدرس با فناوری نانو اقدام به پوشش دهی آلیاژهای آلومینیوم کردند تا مقاومت آن در برابر خوردگی افزایش یابد.

حمیدرضا مسیحا کارشناس ارشد مهندسی مواد در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در آلیاژهای آلومینیوم حفره‌ها و عناصری وجود دارند که در برابر عناصری همچون مس، منیزیم و سیلسیم غیر مقاوم هستند و خورده می‌شوند برای افزایش مقاومت آلیاژهای آلومینیوم در این طرح از پوشش‌دهی به روش نانو استفاده کردیم. 

وی افزود: قبل از پوشش دهی به روش اکسیداسیون پلاسمای الکترولیتی یا اکسیداسیون ریز جرقه، از فرآیند نانو بلوری کردن سطح استفاده شده است‌. در حال حاضر متداول است از روش اکسیداسیون ریز جرقه استفاده شود اما چون این روش به ریز ساختار زیر لایه وابسته است، نانوبلوری کردن سطح آلیاژ آلومینیوم روی تاثیر این روش در بحث پوشش دهی نقش موثری دارد. 

مسیحا در خصوص بررسی پوشش دهی در دو الکترولیت پایه فسفاتی و پایه سیلیکاتی ادامه می‌دهد: پوشش دهی به روش اکسیداسیون پلاسمای الکترولیتی را روی این دو الکترولیت امتحان کردیم و نحوه‌ی توزیع نانو ذرات و عناصر در داخل پوشش را توسط میکروسکوپ الکترونی بررسی کردیم. نتایج نشان داد الکترولیت پایه‌ی سیلیکاتی ساختاری خشن و حفره‌های بیشتری در سطح دارد که این سبب کاهش مقاومت نسبت به خوردگی می‌شود. 

وی در پایان افزود: در این روش پوشش دهی الکترولیت پایه‌ی فسفات مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی پیدا کرده است. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.