موضع پوتین در بحث هسته‌ای ایران/ معنای خروج اسد از دمشق

بررسی موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران در شورای امنیت و موضع چین و روسیه درباره آن، ابراز نگرانی سناتورهای آمریکایی از آزمایش موشکی ایران، دیدگاه پوتین درباره مواضع غرب در قبال موضوع هسته ای ایران، پیام های سفر بشار اسد به مسکو و سردرگمی ناتو از راهبرد جدید روسیه در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران در شورای امنیت و موضع چین و روسیه درباره آن، ابراز نگرانی سناتورهای آمریکایی از آزمایش موشکی ایران، دیدگاه پوتین درباره مواضع غرب در قبال موضوع هسته ای ایران، پیام های سفر بشار اسد به مسکو و سردرگمی ناتو از راهبرد جدید روسیه در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

موضوع بررسی آزمایش موشکی اخیر ایران در شورای امنیت سازمان ملل، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می نویسد ویتالی چورکین، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد شورای امنیت جزئیات فنی آزمایش موشک بالیستیک ایران را بررسی می‌کند. این خبرگزاری اشاره می کند که روز چهارشنبه، ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و آلمان خواستار اقدام کمیته تحریم ایران در شورای امنیت در مورد شلیک این موشک شدند. این کشورها مدعی هستند موشک آزمایش شده توسط ایران، ماهیتاً قادر به حمل کلاهک هسته ای است. دیپلمات‌های غربی گفته‌اند اگر این آزمایش موشکی ممنوعیت سازمان ملل را نقض کرده باشد، ممکن است کمیته تحریم‌ها، افراد و نهادهایی دیگر را به لیست سیاه بیافزاید.

*****

این در حالی است که به نوشته خبرگزاری فرانسه، روسیه و چین با دیدگاه غرب درباره آزمایش موشکی ایران مخالفند. این خبرگزاری می نویسد چورکین در اینکه این موشک، قطعنامه‌های سازمان ملل را - چنانکه کشورهای غربی می‌گویند- نقض کرده باشد، ابراز تردید کرد و گفت که این موضوعی احساسی نیست. وی اظهار داشت: «فکر می‌کنم لازم است درباره این مسائل محتاط باشیم. بایستی جزئیات فنی را بررسی کنیم و البته، بعداً شرایط سیاسی را در نظر بگیریم... باید در این زمینه حرفه‌ای عمل کرد. این موضوعی احساسی نیست». لی جیئیی، نماینده چین در سازمان ملل هم از دیدگاه آمریکا و کشورهای اروپایی درباره اینکه ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده، حمایت نکرد. وی گفت: «در حال بررسی این موضوع هستیم. در شورا درباره آن بحث خواهیم کرد».

*****

از سوی دیگر، شماری از سناتورهای آمریکایی با ارسال نامه ای برای وزیر خارجه این کشور، درباره آزمایش موشکی ایران ابراز نگرانی کرده اند. به نوشته «واشنگتن پست»، این سناتورها در نامه خود یادآور شدند که سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به وضوح گفته آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه 1929 شورای امنیت است که می گوید ایران نباید هیچ فعالیتی مرتبط با موشک های بالیستیک با قابلیت پرتاب تسلیحات هسته ای داشته باشد. این سناتورها در این نامه گفتند که درباره اهمیت نظامی این آزمایش موشکی که بخشی از برنامه بلندمدت ایران برای بهبود برد و قابلیت های موشک های بالستیک خود است، نگران هستند. این سناتورها همچنین مدعی شده اند: «ما می دانیم که این پرتاب موشک، تلاشی برای محک اراده جهانی جهت پاسخ دادن به اقدام ایران در نقض تعهدات بین الملللی خود است».

*****

سخنان روز گذشته پوتین در جریان اجلاس «والدای» در سوچی روسیه، از جمله دیگر موضوعاتی است که در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. خبرگزاری «اسپوتنیک» می نویسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد در رابطه با خطر هسته ای ایران، آمریکا به جهانیان دروغ گفته، همه را فریب داده و تلاش کرده توازن استراتژیک نیروها را بر هم بزند. پوتین گفته: «وقتی ما با  شرکای آمریکایی خود بحث کردیم، حق داشتیم. آن ها سعی کردند یک بار دیگر ما و جهانیان را فریب بدهند. موضوع ربطی به خطر هسته ای فرضی ایران که هرگز وجود نداشته است، ندارد. موضوع  چیز دیگری است و تلاش برای از بین بردن توازن استراتژیکی و تغییر توزان نیروها به نفع خود به شکلی است که نه فقط بتوانند سلطه خود را برقرار کنند، بلکه از امکان دیکته کردن اراده خود به رقبای ژئوپلیتیکی و حتی متحدان خود برخوردار شوند».

*****

به جز این موضوع، بخشی دیگر از مطالب مهم امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به روسیه اختصاص دارد. روزنامه «رای الیوم» با اشاره به سفر اخیر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به مسکو و دیدار او با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، می نویسد این سفر پیام‌های متعددی را در دل خود جا داده است؛ از جمله اینکه اوضاع بر‌خلاف خواست و اهداف دشمنان پیش رفت و معادلات مورد پیش‌بینی آنان درست از آب در نیامد. در این مطلب آمده برداشتی که تا پیش از سفر اسد به روسیه رایج بود، این بود که وی بیم داشت دمشق را ترک کند، چون این ترس وجود داشت که دیگر نتواند به آن بازگردد، زیرا چه‌بسا اطرافیانش به او پشت کنند. اما سفر او به مسکو، آن هم به‌دعوت شخص پوتین، بر این برداشت‌ها مهر باطل زد و دروغین بودن آن را فاش کرد.

*****

در نهایت، «بیزنس اینسایدر» نیز در مطلبی با اشاره به عملیات نظامی روسیه در سوریه می نویسد سیاست پوتین در ورود به بحران سوریه، ناتو را سردرگم کرده و این سازمان را به بازنگری در برنامه‌هایش واداشته است؛ تا آنجا که برای نشست سال آتی خود برای ارائه پیشنهاد بازدارنده‌های مدرن و سریع، فراخوان دهد. ناتو که یک بار پیش ازین با حملات هوایی به کمک شورشیان لیبیایی برای برکناری «معمر قذافی» شتافت و پس از آن این کشور را ترک کرد و به هرج و مرج سپرد، نقشی در سوریه ندارد و با ناراحتی به دشمن پیشین خود، روسیه نگاه می‌کند که چطور نقش خود در سوریه را گسترش می‌دهد. سرعت و گستره ورود مسکو به درگیری‌های چهار ساله سوریه، پس از اعلام استقلال سال گذشته شبه جزیره کریمه و پشتیبانی روسیه از استقلال‌طلبان طرفدارش در شرق اوکراین رخ می‌دهد و نقش روسیه، ائتلاف ایالات متحده و آینده آن را به چالش کشیده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.

منبع: تابناک
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.