با نوجوانان گوشه گیر چطور رفتار کنیم

یک روانشناس گفت: گوشه گیری در نوجوانی پدیده‌ای است که در صورت عدم کنترل آن در بزرگ‌سالی مشکلات بزرگی را ایجاد می‌کند.

فرید نامجو روانشناس کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: گوشه گیری وعدم تعامل نوجوان با همسالانش از لحاظ اجتماعی یکی از مشکلات دوره نوجوانی بوده که با احساس ناامنی، تسلیم در برابر خواسته دیگران، افسردگی، اضطراب و عدم اعتماد به نفس همراه است.

وی در ادامه گفت: گوشه گیری پدیده‌ای است که در صورت عدم درمان باعث بروز مشکلاتی در بزرگ‌سالی شده و عدم آگاهی و بی‌توجهی والدین به علائم هشدار دهنده این مشکل در کودکی باعث ریشه دار شدن این پدیده می‌شود.

نامجو اضافه کرد: آموزش مهارت در برقراری روابط اجتماعی توسط والدین و مربیان شامل مهارت دوست یابی، توجه به عواطف و احساسات فرد مقابل، چگونگی گفت‌وگو و صحبت  با طرف مقابل و شرکت در فعالیت‌های گروهی زمینه‌ای برای برقراری ارتباط نوجوان با سایر همسالان و دوستان خود ایجاد خواهد کرد.

این روانشناس در پایان افزود: تعیین مسئولیت هر چند کوچک در مدرسه و خانه و در نظر گرفتن پاداش‌های مناسب برای انجام صحیح کارها باعث افزایش اعتماد به نفس شده همچنین تقویت نقاط قوت در این دانش آموزان در کاهش گوشه گیری آنها تأثیر بالایی دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار