باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

ناوشکن "دماوند" چرا به "سواحل روسیه" سفر کرد؟ + تصاویر

ناوگروه ایرانی در حالی به "سواحل روسیه" سفر کرد که اهدافی را در دست پیگیری دارد.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مدتی از سفر ناوگروه ایرانی متشکل از  "ناوشکن دماوند"، "ناوچه موشک‌انداز پیکان و جوشن" به سواحل روسیه می‌گذرد که این سفر دارای ویژگی‌هایی است.

این سفر در حالی انجام شده که اخیرا صدای غرش شلیک 26 موشک "کلاب" در دریای "کاسپین" شنیده شده و به نظر می‌رسد سطح روابط دو کشور در حوزه دفاعی در آینده چشم انداز گسترده‎تری خواهد داشت.  ناوگروه ایران از رودخانه «ولگا» عبور کرده و در اسکله ساحلی «آستراخان» پهلوگرفته  و نتیجه سفر به بندر "آستاراخان " گسترش دیپلماسی دریایی خواهد بود.


ناوشکن



ناخدا یکم عرشه ستاد  "احمدرضا باقری"  فرمانده ناوگروه صلح و دوستی اعزامی به کشور روسیه و آذربایجان در این زمینه  گفت: پیش بینی می شود که این سفر 14 روز به طول بیانجامد که ابتدا ناوگروه در بندر آستاراخان روسیه و سپس در بندر باکو کشور آذربایجان پهلو خواهد گرفت. وی هدف از این سفر را تحکیم ارتباطات در زمینه حفظ امنیت دریای کاسپین و توسعه روابط فرهنگی عنوان کرد.


ناخدا باقری افزود: این سفر به دعوت همتایان روس و کشور آذربایجان صورت می گیرد که یگان‌های حاضر در این ناوگروه شامل ناوشکن "دماوند" و دو فروند ناو موشک انداز "پیکان و جوشن" هستند. وی تاکید کرد: قسمتی از اهداف این سفر انتقال تجربیات از کارکنان باسابقه به جوانان است.


فرمانده ناوگروه صلح و دوستی اعزامی به کشور روسیه و آذربایجان  گفت: یکی از اهداف نیروی دریایی این است که در هر شرایطی ماموریت های خود را به انجام برساند و این سفر آزمونی برای بهره برداری از تجهیزات در شرایط نامساعد دریاست.


باقری اضافه کرد: امید است با تداوم اینگونه سفرها ، زمینه تحکیم روابط دوستانه بین کشورهای حوزه کاسپین و همچنین حفظ دریای خزر به عنوان میراث و ثروتی مشترک میان کشورهای پیرامون این دریا در زمینه حفظ امنیت و سلامت محیط زیست دریا فراهم شود.



***خصوصیات ناوشکن  "دماوند"
 
خبرگزاری Xinhua درباره ویژگی‌های ناوشکن دماوند نوشت: ناوشکن دماوند با 100 متر طول و بیش از 1300 تن وزن دارای قابلیت‌های بالایی است. این خبرگزاری ادامه داد: نیروی دریایی ایران اولین ناوشکن خود با عنوان جماران را در فوریه 2010 در خلیج فارس به آب انداخت و این ناوشکن (که دماوند هم از این خانواده است) دارای سیستم‌های مدرن راداری و ظرفیت‌های دیگری در بخش جنگ الکترونیک بوده و سرعتی معادل 30 گرید دریایی دارد.   برطبق نظر Osegont دماوند کشتی دیگری است که در صنایع "شهید تمجیدی" در بندر انزلی ساخته شده و در مارچ 2013 به آب انداخته شد. 



 ناوشکن



**تجهیزات  "دماوند"

 این سایت در ادامه می‌افزاید: جماران (دماوند) مجهز به موشک‌های ضد کشتی نور با 4 لانچر (سکوی پرتاب موشک) و یک رادار اصلی است که دارای دقت بسیار بالایی می‌باشد.  



**سیستم سلاح‌های ضدزیر دریایی  

سایت Naval-Technology تصریح کرد: دماوند به سیستم سلاح ضدزیر دریایی (اژدر) مجهز شده که دارای دو لانچر بوده و قابلیت‌های ویژه‌ای دارد. این سایت در ادامه درباره ویژگی‌های جماران (دماوند) نوشت: قدرت موتور این ناوشکن 10 هزار HP بوده که دارای 4 ژنراتور است که این سیستم برای سرعت معادل 30 گره دریایی نیرو محرکه لازم را فراهم می‌کند.

 

ناوشکن
 
سایت rt درباره ویژگی‌های دماوند نوشت: این ناوشکن بیش از 1300 تن وزن، قدرت موتور 20 هزار اسب بخار، سرعت 30 گره دریایی بوده که قابلیت حمل هلیکوپتر، موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا و سیستم‌های اژدر را دارد.



**همگرایی کشورهای منطقه حوزه "کاسپین"

دریای کاسپین  از نظر اقتصادی و سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ایجاد صمیمیت بین کشورهای حوزه این دریا می‌تواند به همگرایی هرچه بیشتر کشورهای این منطقه بیانجامد و اشتراک‌‌نظرها را افزایش و اختلاف‌نظرها کاهش یابد.

سفر ناوگروه ایرانی به بندر "آستاراخان" فدراسیون روسیه در حالی انجام می‌شود که دو کشور اشتراکات گسترده‌ای در منطقه دارند و این اشتراکات نظر در حوزه مقابله با تروریسم، دزدی دریایی و مقابله با جرایم سازمان یافته کاملا مشهود است و لذا حضور ناوگروه ایرانی در سوواحل روسیه به منظور گسترش اشتراکات دو کشور و پیگیری تعاملات ایران و روسیه صورت گرفته است.


مرداد ماه سال جاری  نیز ناوهای " ولگودانسک"  و "ماخاچکالا" فدراسیون روسیه از "بندر انزلی"  بازدید کردند و در سال گذشته نیز ناوهای "داغستان" و "گراد سویاژسک" در سواحل کشورمان پهلو گرفتند و به نظر می‌رسید گسترش دیپلماسی دریایی و تعاملات دفاعی  مورد تاکید دو کشور است.


ناوشکن

ناوشکن

ناوشکن


از جمله اهمیت و اهداف  این سفر یا سفرهای دریایی مشابه  می‌توان به مبارزه با تروریسم، تسریع در انجام تمرین‌های  مشترک دریایی فیمابین کشورهای دوست، بهبود روابط دیپلماتیک از طریق دیپلماسی دریایی و تسریع در همگرایی کشورهای حوزه یک دریای بین‌المللی اشاره کرد که می‌تواند سودمند باشد.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار