20 سال تجربه در «پوستر از صفر»

وجود حال معنوی، عاطفی و شاید ایجاد نوعی خلسه از ویژگی‌های حسی کار‌های مناسبتی است.

حجت مجرد از طراحان گرافیک در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایشگاه خود در خانه هنرمندان گفت: نمایشگاه «پوستر از صفر» عنوان این مجموعه است، که از جمعه 24 مهر در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است.

وی در این خصوص افزود: در این نمایشگاه 35 پوستر با موضوعات گوناگون اجتماعی، فرهنگی،‌ جریان‌های هنری، تئاتر، جنگ و صلح، محرم و... وجود دارد.

مجرد با اشاره به عنوان این نمایشگاه اظهار کرد: «پوستر از صفر» با هدف مرور و یاد‌آوری برخی از آثاری که در کتاب‌ها چاپ شده و کمتر دیده شده‌اند، برگزار شده. همچنین این مجموعه باب آشنایی برای افرادی که با کارهای من آشنا نبودند را نیز باز می‌کند. همچنین این عنوان به آغاز کار من که از سال 69 بوده اشاره دارد و این «صفر» به منزله همان سال شروع کارم است.

این هنرمند در خصوص آثارش با موضوع محرم و جایگاه و میزان نفوذ کار‌های مناسبتی عنوان کرد: هر سال سوگواره‌‌های عاشورایی برگزار می‌شود و کار‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد ولی اکثراً به گونه‌ای نیستند که مردم در جریان قرار بگیرند. به همین خاطر تاثیر گسترده خود را آن طور که باید نمی‌گذارند؛ یکی از راه‌های گستردگی این رویداد‌ها استفاده و توجه بیشتر شهرداری به این آثار به صورت بنر و پوستر است، این گونه حتی مردم شهرستان‌ها نیز می‌توانند از آثار بهره‌مند شوند، چرا که انعکاس آن تنها در یک کتاب که فقط در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرد کافی نیست، چون هنرمند برای هر اثری کلی فکر و انرژی صرف می‌کند و از ترکیب آن باعصاره جانش کار را خلق می‌کند و امیدوارم این سوگواری‌ها با این سبک و سیاق تا جایی پیش برود که حتی مردم در دور دست‌ترین دهات‌های کشور از دیدن آن بی‌نصیب نمانند.

این هنرمند راجع‌ به تأثیراتی که کار‌های مناسبتی در همین حد می‌گذارد، گفت: به طور کلی اگر حرکتی نباشد اتفاقی رخ نمی‌دهد، ما در طی این سال‌ها از نقطه 0 به مثلا 10 رسیدیم ولی این صعود می‌تواند در رتبه‌های بالاتری صورت بگیرد، البته در همین حد نیز تأثیر خود را می‌گذارد و هر حرکتی روی نسل‌های آینده تأثیر دارد.

وی در پایان در خصوص تفاوت حسی بین کار‌های عادی و مناسبتی چون محرم، خاطرنشان کرد: بعضی از چیز‌ها با عاطفه و درون آدم سر و کار دارند ولی برخی کار‌ها را با هدف مالی و دریافت وجهی خلق می‌کنیم که البته آن هم عاری از احساس نیست، اما آثاری که در خصوص محرم‌اند به ذات و درون انسان بر می‌گردند و برای خلق آن‌ها فرد باید با تمام احساساتش وارد عمل شود و قبل از شروع کار در حالت خاص و یا نوعی خلسه قرار بگیرد، برای همین تفاوت بسیاری از لحاظ فضا و حسی که هنرمند در ترسیم چنین کار‌هایی دارد، است و به قول معروف آن چه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار