روایتی از وقایع عاشورا با تلفیق شعر و موسیقی سنتی در «عشق‌نامه»

خواننده «عشق‌نامه» از تولیدات جدید شبکه مستند سیما، این میان برنامه را شامل وقایع مختلف روزهای محرم با تلفیق شعر و موسیقی سنتی معرفی کرد که در دهه اول محرم بعد از اذان مغرب روی آنتن می‌رود.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما؛ «عشق‌نامه» میان برنامه‌ای جدید ویژه محرم به کارگردانی حنیف شهپرراد است که با متوسط هر قسمت 7 دقیقه با استفاده از موسیقی سنتی ایرانی به روایت روزهای مختلف محرم می‌پردازد.

صادق شیخ زاده سراینده اشعار و یکی از دو خواننده این برنامه درباره ویژگی‌های آن توضیح داد: «عشق‌نامه» برگرفته از یک مثنوی 280 بیتی است که بر اساس مقاتل مستدل سروده شده و در 8 قسمت به وقایع مختلف روز عاشورا می‌پردازد.

وی افزود: ورود کاروان به کربلا، حریه، در بیان شهادت حضرت قاسم (ع)، حضرت علی اصغر(ع)، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت عباس(ع) و امام حسین (ع) از جمله این بخش‌هاست که در فرآیند آواز اصیل ایرانی در گوشه‌های دستگاه‌ها و آوازهای مختلف رديفی به نام مثنوی اجرا شده است.

سوال و جواب دو خواننده با همراهی ساز نی

خواننده آلبوم‌های موسیقی سنتی «اينک از اميد» و «اينک از حافظ» یادآور شد: دو خواننده در این اثر در قالب سوال و جواب و به صورت بداهه با همراهی ساز نی برنامه را اجرا می‌کنیم. تلاش ما این است که بخش حماسی و اسطوره‌ای این حوادث بیشتر حفظ شود تا صرفا به ذکر مصیبت‌ها نپردازیم.

شیخ‌زاده تأکید کرد: در بیان ذکر مصیبت‌ها نیز از عباراتی که عینا در نفس المهموم، لُهوف یا ارشاد شیخ مفید به آن‌ها اشاره شده، استفاده کرده‌ایم. از سوی دیگر سعی کردیم به بُعد معنوی این شخصیت‌ها بپردازیم و شناخت خوبی از ایشان را به مخاطب منتقل کنیم.

وی با قدردانی از حمایت‌های مدیر شبکه مستند و دلسوزی‌های مدیر مالی شبکه، در پایان گفت: ما هر قسمت را به صورت زنده با حضور نوازنده نی تقريبا بداهه اجرا و تصویربرداری کردیم و در اين اجراها خبری از پلی بک یا لب زدن نبود. سه قسمت از این برنامه تا به حال روی آنتن رفته و پنج قسمت دیگر نیز در روزهای دهه اول محرم بعد از اذان مغرب پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد قبل از اذان ظهر است.

عوامل «عشق‌نامه» عبارتند از کارگردان: حنیف شهپرراد، نویسنده: صادق شیخ‌زاده، خوانندگان: صادق شیخ‌زاده و مجتبی فضیلت‌خواه، نوازنده نی: مرتضی صنایعی، طراح صحنه: شهره رعایتی.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.