سردرگمی اهالی سینما در پی نقد‌های مغرضانه

حضور برخی جوان‌های تازه وارد و کم تجربه به سیستم نقد ما آسیب‌ زده است.

همایون ارشادی بازیگر سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مقوله نقد و بررسی آن در سینمای ایران گفت: متأسفانه بیشتر نقد‌های ما در سینما مغرضانه هستند. به عقیده من اصول کار نقد، یاد دادن است و همه باید بدون ترس نقد شویم و عیب کار خود را پیدا و رفع کنیم.

وی افزود: نقد‌های مغرضانه باعث سردرگمی ما شده و این سؤال پیش آمده که آیا در کل نقد‌ها درست است یا غلط؟! البته این سردرگمی بیشتر به خاطر حضور برخی جوان‌های تازه‌وارد کم تجربه است. افرادی که دیدشان راجع‌ به مقوله نقد فرق می‌کند، اگر تجربه آن‌ها افزایش یابد حالت مغرضانه از بین رفته و با دید بهتر نگاه می‌کنند و نقد‌های صحیحی را ارائه می‌دهند.

وی افزود: اکثر نقد‌ها در سینمای ما به دو صورت مطلق خوب یا بد هستند که اصولاً روش صحیحی نیست، نقد صحیح باید کار مثبت شما را پیشرفته‌تر کند و از تولید آثار منفی و بی‌کیفیت باز دارد.

ارشادی در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال در خصوص نقد آثار و دوست‌های خود تعارف کردید و دو پهلو حرف زدید، عنوان کرد: بله اتفاق افتاده، به نظر من ارزش دوستی بالاتر از این چیز‌هاست که به خاطر برخی صحبت‌ها و مسائل به هم بریزد، اما اگر دوستی واقعی و منطقی داشته باشیم باید کارها و آثار او را منطقی مورد نقد قرار داده و در این زمینه بحث کنیم.

ارشادی خاطرنشان کرد: باید هنگام نقد با کنار گذاشتن روابط و علایق دوستی و این ذهنیت که همکاران و نزدیکان از ما دلخور می‌شوند آثار همدیگر را مورد نقد صحیح قرار دهیم.


هنرمند مبلغ نیست

همایون ارشادی در بخش دیگری از این مصاحبه با توجه به اینکه به عنوان سفیر خیریه نیز فعالیت دارد، در خصوص تعریف واقعی از انجام کارهای خیر گفت: کار خیر برای من مفهومی ندارد و نمی‌دانم یعنی چه! من کاری را انجام می‌دهم و این وظیفه  وجدانی، انسانی و اخلاقی است که باید انجام دهم، برخی‌ها به عنوان خیر و برخی به عنوان وظیفه انجام می‌دهند که من به عنوان وظیفه می دانم، چون هر کار مثبتی که در روند پیشرفت یک موضوع یا هر چیز دیگری کمک کند کار خیر قلمداد می‌شود.

وی در مورد نقش هنرمندان برای پیشبرد اهداف کارهای خیر بیان کرد: هنرمند نباید تبلیغ کند، چون ما واسطه برای تبلیغ نیستیم. ما باید نشان دهیم جزئی از جامعه هستیم و فرقی با بقیه نداریم، ما نیز دسته‌ای از جامعه‌ایم که کارمان بازیگری است، از طرفی اخلاق و وجدانمان نیز باید مانند دیگر افراد باشد نه اینکه بگوییم چون من هنرمندم بقیه باید از من پیروی کنند. این موضوع صحیح نیست و بایستی خودشان به نتیجه رسیده باشند که در راستای بهتر شدن اوضاع زندگی برخی افراد نیازمند کمک کنند.

ارشادی عنوان کرد: به عنوان نمونه در ایتالیا با برنامه‌ای مواجه شدم که دنبال ورزشکاران افتخارآفرین بودند. افرادی که به علت کهولت سن خانه‌نشین شدند. این برنامه از آن‌ها تقدیر و حمایت می‌کرد، ما نیز باید غیر از هنرمندان خانه‌نشین این فرهنگ را به دیگر اقشار جامعه بسط دهیم.

ارشادی در پاسخ به این سؤال که چه بخشی از جامعه و چه موضوعی دل او را بیشتر در جهت کمک کردن به درد می‌آورد، خاطرنشان کرد: اینقدر چیز‌های مختلفی هست که دل آدم را به درد آورد، بعضی مواقع عکس، فیلم و... نیز قلب آدم را فشار می‌دهد، باید توجه داشت که در سطح دنیا اتفاقات ناگواری در حال رخ دادن است که افکار انسان را به هم می‌ریزد.

بازیگر «چهارشنبه خون به پا می‌شود» اظهار داشت: اگر تا حدودی از زندگی خود بزنیم و صرف افراد محتاج کنیم، به جایی برنمی‌خورد. انبار کردن بیش از حد مال و ثروت و کمک نکردن به افراد نیازمند کار درستی نیست. پس با شرکت در انجام کارهای خیر آدم‌های زیادی را نجات خواهیم داد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار