یادداشت/ امین اسدی

عربستان تا کنون سایه هیچ تحریمی را بر خود ندیده است

رژیم سعودی تلاش می‌کند، برخی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران معارض را با پول بخرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، "امین اسدی" کارشناس مسائل غرب آسیا طی یادداشتی به این موضوع پرداخت که عربستان تا کنون سایه هیچ تحریمی را بر خود ندیده است.

متن یادداشت به شرح زیر است

 عربستان در اختصاص بیشترین تولید ناخالص داخلی برای هر فرد در سال 1980 رتبه چهارم را در جهان به خود اختصاص داده بود، در سال 1990 به رتبه 28 و سپس در سال 2000 به رتبه 53 سقوط کرد و در سال 2010 به رتبه 43 در رده بندی جهانی رسید. طی 30 سال گذشته بیش از 39 کشور در رقابت رشد و توسعه اقتصادی از عربستان پیشی گرفته است؛ این درحالی است که عربستان سعودی تا به امروز سایه هیچ‌گونه تحریمی بر سر خود ندیده است.
 
زندگی در عربستان سعودی با اسرار و مشکلات بسیار زیادی همراه است که رسانه‌های این کشور تلاش بسیار می‌کنند، یا آنها را مخفی کنند یا از میزان و اهمیت آن بکاهند و در این میان شبکه‌های ماهواره‌ای عربی وابسته به عربستان سعودی که با پول‌های آل‌سعود فعالیت می‌کنند، نقش بسزایی در این میان ایفا می‌کنند.
 
رژیم سعودی تلاش می‌کند، برخی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران معارض را با پول بخرد و نمونه‌هایی سراغ داریم که قبلا جزو معارضان بوده، اما هم اکنون در روزنامه‌های سعودی برای رژیم قلم می‌زنند، غیر از آن آل‌سعود از ترس پای گذاشتن انقلاب‌های عربی به عربستان اقدام به دادن برخی پست‌ها به برخی چهره‌ها و شخصیت‌های خارج از خاندان اما نزدیک به آنها و همساز با خط مشی حکومت کرده، همچنین حقوق کارمندان و اوضاع اقتصادی را بهبود بخشیده و تمام این کارها نه به خاطر ملت که از بیم اعتراض‌های مردمی صورت گرفته است.
 
جریان وهابی در داخل کشور عربستان  با مشکلاتی مواجه است و هم اکنون به دو جریان فکری تقسیم شده است ، جدای از طبقه حاکمه ، تعدادی از مردم نیز در عربستان با فروپاشی و فساد اخلاقی مواجه هستند و تمام نشانه‌های اسلامی که در کشور به چشم می‌خورند ظاهری بوده و به هیچ یک از آنها عمل نمی‌شود، مثلا درحالی که پیش از این مردم عربستان هنگامی‌که صدای اذان به گوششان می‌رسید، مغازه‌ها را ترک می‌کردند و برای ادای فریضه نماز به مساجد می‌رفتند.

 هم اکنون این کار جز با حضور ماموران امر به معروف و نهی از منکر ممکن نمی‌گردد و حتی در موارد بسیاری مشاهده شده که صاحبان مغازه‌ها، دکان‌های خود را قفل می‌کنند و به داخل آنها پناه می‌برند و این‌ها همه به دلیل سوء برداشت و فهمی است که از دین میان مردم به وجود آمده و عامل آن آیین وهابیت و آل‌سعود است که چنین درکی از مذهب را به مردم القاء کرده‌اند.
 
عربستان سعودی دارای یکی از عجیب ترین نظام‌های دنیاست .جامعی متشکل از سنت و مدرنیته. یعنی مظاهر و نمادهایی همچون ساختمان‌های بسیار مدرن چند ده طبقه در شهر‌های این کشور دیده می‌شود که در آنها مغزهایی مربوط به دوران جاهلیت اعراب زندگی می‌کنند.
 
اوضاع عربستان سعودی روز به روز آشفته تر می‌شود، شاید این مساله را نتوان در مقوله اقتصاد یا سیاست خارجی تنش‌زای این كشور مشاهده كرد اما به خوبی در هیات حاكمه عربستان بروز و ظهور یافته است و اختلافات خاندانی درون این نظام افزایش یافته است و‌ می توان گفت آینده نامطلوبی برای این كشور وجود خواهد داشت.

این در حالی است كه اوضاع عربستان سعودی دشوار و خطرناک است و ارسال تیم‌های آمریکایی برای اصلاح اوضاع این رژیم که در ابتدای راه اصلاحات سیاسی قرار دارد، کافی به نظر نمی‌رسد.

 با وجود اینکه رژیم سعودی با هدف فرار از دایره تسویه حساب آمریکا با رژیم‌های عربی، تسلیم بسیاری از دیکته‌های آمریکا در زمینه‌های امنیتی، مالی و سیاسی شده است و از جنبه نظامی شاخه‌های امنیتی سعودی به لحاظ نظامی و اطلاعاتی فعال شده و ماموریت‌های مشخصی را در یمن، بحرین و سوریه انجام می‌دهند اما این مساله نتوانسته مانع نگرانی آمریكا از اوضاع داخلی این كشور در جنگ قدرت و وخامت اوضاع عربستان و جلوگیری از وقوع درگیری بین جناح های رقیب شود. بروز درگیری بین رقبا می‌تواند به بروز جنگی بیانجامد که رژیم حاکم را در خود ببلعد و اهرم فشار آمریكا در منطقه را نابود كند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار