بحران مهاجرت، فرصتی طلائی برای اقتصاد اروپا

جمعیت رو به کهنسالی اروپا، اقتصاد قاره سبز را تهدید می کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، جنگ و فقر در منطقه خاورمیانه و آفریقا بر شدت مهاجرت پناهجویان به کشورهای اروپایی افزوده است. سیل مهاجرت به کشورهای اروپایی در سال جاری میلادی به اندازه ای بوده است که از پایان جنگ جهانی دوم بی سابقه توصیف می شود.

در حالی که اتحادیه اروپا از سیل بی سابقه مهاجرت با عنوان بحرانِ "قاره سبز" یاد می کند، کارشناسان آن را فرصتی اقتصادی برای جمعیت رو به کهنسالی اروپا می دانند. جمعیت مهاجرانِ اروپا در سال جاری میلادی به  710 هزار نفر رسیده است. این میزان سه برابر کل جمعیت مهاجران در سال 2014 (1393) است. از این رو پیش بینی می شود جمعیت مهاجران تا پایان سال جاری میلادی به 1 میلیون نفر برسد.

سیل بی سابقه مهاجرت باعث شد اتحادیه اروپا طرح سهمیه بندی مهاجران را مطرح کند. طرحی که به ویژه با مخالفت کشورهای اروپای شرقی مواجه شد. در حالی که اتحادیه اروپا از سهمیه بندی 120 هزار مهاجر برای هر یک از کشورهای عضو خبر می داد، آلمان اعلام کرد 800 هزار مهاجر را به تنهایی خواهد پذیرفت. علی رغم اختلافاتی که میان کشورهای اروپایی در خصوص چگونگی مواجهه با بحران مهاجرت وجود دارد، کارشناسان از اثرات مثبت توزیع پناهجویان در کشورهای اروپایی سخن به میان آورده اند.

با توجه به جمعیت رو به کهنسالی اروپا، پیش بینی می شود نیروی کار در کشورهای اروپایی کاهش یابد. علاوه بر این، به دلیل افزایش سقف بدهکاری های دول اروپایی انتظار می رود نسل های آتی پیامدهای اجتناب ناپذیر این بدهکاری ها را متحمل شوند. کاهش سقف بدهکاری ها، در صورت کاهش جمعیت قدری دشوارتر خواهد شد. بنابراین، به کارگیری نیروی جوانی مهاجران می تواند این معضل را برطرف کند. مهاجرانی که خود در بروز این مشکلات هیچ نقشی نداشته اند. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار