موگرینی: موضع اتحادیه اروپا کمک به حل سیاسی بحران سوریه است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: موضع این اتحادیه کمک به حل سیاسی بحران سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری پس از نشست شورای اروپا در بروکسل گفت: ما سه موضوع اصلی را در این نشست بررسی کردیم. این نشست بیشتر روی اولویت های بین المللی تمرکز داشت. 

ما هر روز بحران مهاجران و پناهجویان را در اروپا شاهدیم و این موضوع دوباره بررسی خواهد شد. ما درباره برخی اقدامات درباره این مسئله تصمیم گیری کردیم. دو موضوع دیگر در دستور کار ما لیبی و سوریه بود که البته بخشی از علل ریشه ای بحران آوارگان و پناهجویان است که با آن روبرو هستیم. 

وی افزود: ما می دانیم درگیری ها و جنگ ها در اطراف ما یکی از مهمترین علل مهاجرت عظیم انسان هاست. درباره لیبی، این مسئله از زمانی که من کارم را در یک سال پیش شروع کرده ام، همیشه در دستور کار وزرا بوده است. ما بررسی کرده ایم که اتحادیه اروپا چگونه می تواند به تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی کمک کند. 

در ماه های گذشته کارهایی در این خصوص انجام شده است. امروز ما باید پیامی قوی و متحد از طرف اتحادیه اروپا و کشورهای عضو به همه طرف ها در لیبی بدهیم و آنها را دعوت کنیم از توافقاتی که روی میز قرار دارد حمایت می کنند و این کار را اول از همه به خاطر مردم لیبی و دوم برای کشورشان انجام دهند. 

موگرینی افزود: ما بارها گفته ایم آماده ایم همه حمایت و کمک های ممکن را که مردم لیبی نیاز دارند ارائه کنیم و خود را شریک آنها می دانیم. بنابراین پیام ما به همه مردم لیبی این است که با یکدیگر متحد شوند و این فرصت را به کشورشان بدهند و از این بحرانی که در آن هستند، خارج شوند. 

درباره سوریه، ما قبلا نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این خصوص گفتگو کرده ایم. اتحادیه اروپا درباره سوریه موضع واحدی دارد و تلاش می کند به راه حل سیاسی برای بحران سوریه کمک کند. کمک اروپا به حل بحران سوریه از سه جنبه است.

از جنبه بشردوستانه اتحادیه اروپا اولین کمک کننده به مردم سوریه است و همچنان به کمک های خود ادامه می دهد و آن را افزایش می دهد. ما هم به مردم داخل سوریه و هم آوارگان سوری در کشورهای همسایه کمک می کنیم. ما از طریق وزرای خارجه اروپا در گفتگو با دیمیستورا مواضع خود را به روشنی بیان کرده ایم. 

دو مسیر دیگر نیز یکی امنیتی است که اتحادیه اروپا به همراه ائتلاف بین المللی در نبرد علیه داعش مشارکت دارد. البته این نبرد فقط علیه داعش نیست و علیه دیگر سازمان هایی که در قطعنامه های شورای امنیت تروریست محسوب می شوند به ویژه النصره، نیز هست. 

البته در عین حال باید بگویم اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد در فعالیت های نظامی شرکت ندارد و مشارکتش در ائتلاف بین المللی به صورت فعالیت های کمک کننده و کامل کننده است. اما مهمترین تمرکز امروز ما روی مسیر سیاسی حل بحران سوریه بود زیرا اگر فضای بزرگی برای نقش اتحادیه اروپا در این خصوص وجود داشته باشد، این است که فعالانه از روند تحت رهبری سازمان ملل متحد حمایت کند. 

دو راه در حمایت از روند سازمان ملل وجود دارد. یک راه این است که سازمان ملل متحد کار خود را انجام دهد و ما از آن حمایت کنیم اما راه دیگر این است که ما همه تلاش و توان سیاسی خود را برای این منظور استفاده کنیم و فعالانه و به طور موثر در آن مشارکت کنیم. معنای آن این است که ما از همین امشب دست در دست دی میستورا، برای شروع روند سیاسی در سوریه همکاری کنیم. 

برای این منظور با قدرتهای منطقه ای که می توانند در حل بحران سوریه موثر باشند، نیز تماس برقرار و گفتگو می کنیم. من فردا صبح با یک هیئت ایرانی در بروکسل دیدار و درباره این مسئله با آنها گفتگو خواهم کرد. همزمان نیز دی میستورا با لاوروف در مسکو گفتگو خواهد کرد. ما تصمیم گرفته ایم کارهایمان را دقیقا هماهنگ کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار