در نشست خبری سی و سومین جایزه کتاب سال بیان شد:

جایزه کتاب سال یک حادثه بزرگ فرهنگی است

جایزه کتاب سال که همه ساله در دهه فجر برگزار می‌شود، یک حادثه بزرگ فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری سی و سومین جایزه کتاب سال که امروز در سرای اهل قلم برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد دبیر علمی جایزه کتاب سال گفت: اولاً کتاب سال فقط در ایران جایگاه بالایی ندارد و در همه کشور‌ها به  عنوان یک حادثه بزرگ فرهنگی به حساب می‌آید و نمادی از حد و حدود فرهنگ آن‌هاست.

وی ادامه داد: حد و حدود فرهیختگی هر جامعه را با فرآیند میراث مکتوب آن جامعه می‌سنجند.

دبیر علمی سی و سومین جایزه کتاب سال اظهار داشت: امسال سی و سومین دوره جایزه کتاب سال برگزار می‌شود و ما سال گذشته با تغییرات و برخی از معیار‌های گزینش کتاب آیین‌نامه را کمی تغییر دادیم اما این تغییرات نهایی نبود.

مهدوی‌راد ادامه داد: امسال از برخی از داورانی که سال‌ها با جایزه کتاب سال همکاری کرده‌اند، خواستیم که اظهارات خود را درمورد حد و حدود کار‌آمدی و انتخاب نهایی کتاب‌ها به صورت مکتوب به ما بدهند و در این هفته و هفته آینده همه اظهارنظر‌ها را بررسی کرده و بر اساس آن  تغییراتی در آیین‌نامه ایجاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: قول می‌دهیم که فرایند تلاش عالمان و متفکران و قبیله قلم را بررسی کرده و غیر از آن چه در کتاب است، برای ما سمت و سو ایجاد نکند.

وی گفت: کتابی که نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن مجوز داده برای ما حجت است و کتاب‌های درسی و کمک درسی در جایزه کتاب سال مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مواردی که در سی و سومین جایزه کتاب سال مورد توجه قرار گرفته، ثبت نام الکترونیک است زیرا با توجه به چنین ثبت‌نامی، آثاری بر روی میز داوران قرار می‌گیرند که به معنای واقعی کتاب هستند.

دبیر علمی سی و سومین جایزه کتاب سال ادامه داد: از همه داوران خواهش کرده‌ایم و خواهش می‌کنیم که آنچه قابل ارزیابی است را به ما معرفی کند.

وی رصد مجلات خانه کتاب را یکی دیگر از راه‌های تشخیص آثار قابل ارزیابی دانست و اظهار داشت: من با توجه به این مجلات هم‌اکنون دقیق می‌دانم که در حوزه تمدن اسلامی در ایران چه کتاب‌هایی منتشر شده است.

دکتر مهدوی‌راد گفت: ما مسیری در جایزه کتاب سال باز گذاشته‌ایم که اگر کتابی از چشم ما دور ماند، بر اساس مواد قانونی آمده در آیین‌نامه جایزه کتاب سال در سال‌های آینده بررسی شود. امیدواریم که جایزه کتاب سال در سی و سومین دوره برگزاری خود در شأن جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد.

دبیر علمی سی و سومین جایزه کتاب سال اظهار داشت: سعی می‌کنیم که کار این دوره از جایزه کتاب سال به صورت علمی پژوهشی و فرهنگی و بر پایه‌های دانشی و ارزشی پیش برود.

همچنین مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب در بخش دیگر از نشست خبری سی و سومین جایزه کتاب سال گفت: خوشحال هستیم که در سی و سومین گام از برگزاری جایزه کتاب سال در محضر دوستان هستیم. باید بگویم که از زمان برگزاری سی و دومین دوره این جایزه ما دغدغه این را داشتیم که در دوره بعدی آن چگونه می‌توانیم کیفیت‌ها را افزایش بدهیم و بیش از پیش این جایزه را به استاندارد‌هایی که این جایگاه نیاز دارد نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته آیین‌نامه کتاب سال مورد بررسی قرار گرفت و ما شاهد افزایش کیفیت آن بودیم و امسال نیز به مدد همکاری دوستان گام‌های بسیار مهمی در جهت کیفیت این جایزه برداشته شد که از این گام‌ها می‌توان به الکترونیک کردن جایزه کتاب سال اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: برگزاری الکترونیک جایزه کتاب سال می‌تواند قدرت مضاعفی را برای ارتقای وضعیت داوری و نتیجه‌گیری مطلوب به ما بدهد.

جلیسه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعلام این خبر که جایزه نقد خانه کتاب در سال جاری به صورت صد در صد الکترونیک برگزار می‌شود، اظهار داشت: امسال با تغییر وب سایت جایزه کتاب سال گام خوبی را برای تعامل با ناشران و نویسندگان برداشتیم و این جایزه بر اساس فراخوان کار خود را آغاز کرد و صرفاً آثاری را مورد ارزشیابی قرار می‌دهد که توسط تولید‌کنندگان آن‌ها به دبیرخانه ارسال شده باشد و البته این به آن معنا نیست که آثار ارزشمندی را که به دلیل قدمت تولید کننده توسط او به دست ما نرسیده مورد ارزشیابی قرار ندهیم.

مدیر عامل خانه کتاب گفت: همه باید از طریق وب سایت جایزه کتاب سال ثبت نام کنند و چون مبنای ما کسب مجوز از وزارت ارشاد بوده ، افراد می‌توانند در مرحله اول اطلاعات مرتبط با کتاب خود را در وب سایت جایزه کتاب سال پیدا کرده و سپس ثبت نام کنند ولی در غیر این صورت نیز می‌توانند فرم‌های خوداظهاری قرار داده شده بر روی وب سایت را به صورت دستی پر کرده و در اختیار ما قرار دهند.

مدیر خانه خاطرنشان کرد: ثبت نام الکترونیکی جایزه کتاب سال تغییر خوبی است که امکانات خوبی را برای نویسندگان و ناشران ما ایجاد می‌کند.

همچنین افشین داورپناه معاون فرهنگی مؤسسه خانه کتاب در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: ملاک ما برای کتاب‌های شرکت‌کننده در جایزه کتاب سال آن است که در شناسنامه‌ آن‌ها سال 1393 آمده باشد و بر اساس این ملاک نزدیک به 25 هزار جلد کتاب قابل ارزشیابی هستند.

وی ادامه داد: تا به امروز 1500 عنوان کتاب در وب سایت جایزه کتاب سال ثبت نام کرده‌اند و تعدادی نیز به صورت دستی آورده شده‌اند که به مرور در وب سایت ثبت می‌شوند 

معاون فرهنگی مؤسسه خانه کتاب در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سی و سومین جایزه کتاب سال، 305 داور اصلی در 72 گروه دارد و چون شیوه ثبت نام الکترونیکی و خوداظهاری بوده، سعی شده که حداکثر ثبت نام از طریق ارسال فراخوان برای اهالی قلم و پیشنهاد کتاب‌های شایسته توسط داوران انجام شود.

داور پناه خاطرنشان کرد: اگرچه نظر ما بر این بوده که مرحله داوری سی و سومین جایزه کتاب سال به طور کامل از طریق شیوه‌های الکترونیکی انجام شود اما فقط 50 درصد کار به این صورت انجام می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام مهدوی راد در بخش پایانی نشست خبری سی و سومین جایزه کتاب سال در پاسخ به این سؤال که انتخاب یک کتاب به عنوان برگزیده کتاب جایزه سال تا چه حد به فروش آن کمک می‌کند، گفت: اثرگذاری جایزه کتاب سال بر روی فروش کتاب‌ها قطعاً بالا خواهد بود و من به عنوان یک کتابخوان همیشه منتظرم که ببینم نتیجه تمام جوایز چه خواهد شد.

وی ادامه داد:ما امسال تمامی کتاب‌هایی را که نهایی می‌شوند، گزارش می‌دهیم و هم‌اکنون که مجلات نقد کتاب شکل گرفته و گسترش یافته تصمیم جدی آن است که کتاب‌هایی که به عنوان برگزیدگان جایزه کتاب سال انتخاب می‌شوند، به نقد و بررسی گذاشته شوند تا ببینیم که اتفاق افتاده تا چه اندازه به سامان بوده است.

دکتر مهدوی‌راد خاطرنشان کرد: ‌شاید یکی از جهات مهم نقد کتاب‌های برگزیده جایزه کتاب سال تشویق نویسندگان باشد زیرا کسی انکار نمی‌کند که هر کسی که ببیند کارش دیده می‌شود، خوشحال خواهد شد و من امیدوارم که نقد واقعاً‌گسترده شود.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار