تئاتر دایه شیرده بازیگر است

بازیگران تئاتر را به حاشیه زندگی خود برده‌اند و هنوز هیچ کس نفهمیده که تئاتر دایه شیرده بازیگر است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» با حضور علی رفیعی کارگردان نمایش، مجید گیاه‌چی مجری طرح و رضا سعیدی‌پور مدیریت تالار وحدت و جمعی از اهالی رسانه امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی رفیعی گفت: نمایشنامه این اثر را در طول مدت اقامتم در پاریس به نگارش در آوردم. این نمایش برای اولین در سال 56 در تئاتر شهر به روی صحنه رفت. بسیار مشتاق بودم متنی ایرانی را اجرا کنم و در آن زمان نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» را به موازات مرمت تئاتر شهر اجرا کردم.

وی اظهار داشت: به دلایلی چون حضور فرج دیبا همسر محمدرضا شاه پهلوی برای تماشای این اثر، نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» با سر و صداهایی همراه شد. فرح دیبا در آن روز که افسران و مدیران را با خود همراه داشت به من گفت: شما تئاتر ایران را با این سبک کارگردانی پنجاه سال به جلو بردید اما فکر می‌کنم شما عصر حاضر را به زیر سؤال می‌برید تا دوره امیر کبیر و من؟!، در پاسخ او گفتم: بستگی به دید مخاطب دارد. فردای آن روز یک جیپ ارتشی به سراغ من آمد و مرا به خیابان پاسداران فعلی (سلطنت‌آباد آن زمان) برد و مورد سین جیم قرار گرفتم. آنچه بدون غرض بین من و همسر شاه پهلوی مطرح شد، اطرافیان را حساس کرد تا آنجا که من را وادار به استعفا از ریاست تئاتر شهر کردند و من در پاسخ به آن‌ها گفتم: استعفای خود را به کسی می‌دهم که ریاست را به من واگذار کرده است. هیچ مقاومتی هم برای استعفا ندادن نکردم اما به دلیل پیش خرید بلیت‌ها از سوی تماشاگران و وساطت آقای قطبی یکی از مدیران فرهیخته وقت استعفای من با تأخیر انجام گرفت برای آنکه دو نمایش دیگری را که خودم کارگردانی کردم نیز به روی صحنه برود.

رفیعی بیان کرد: بعد از انقلاب فارغ از توجه به ارزش‌های احتمالی اثر به علت مضمون نمایشنامه و تمسخر و نمایش ضعف شاه برای اجرای این اثر از سوی مدیران وقت تلاش‌هایی صورت گرفت و همچنین سال 85 در حین ساخت فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند»، برخی از مسئولان تلویزیون با ارائه بهترین شرایط خواستار اجرای این نمایش شدند اما من قبول نکردم تا اینکه خودم اشتیاق اجرای این اثر را پیدا کردم و حسین پارسایی بودجه و شرایط لازم را برای اجرای این نمایشنامه به من اختصاص داد.

وی ادامه داد: اما در همان ابتدا متأسفانه به مشکل دیگری پی بردم و آن هیچ ربطی به مرکز هنر‌های نمایشی، نظام، وزارت ارشاد و نهاد دیگری نداشت. آن مشکل نشئت گرفته از خود این حرفه بود. من با ضعف تیم بازیگران مواجه شدم. هر چه قدر نقش‌ها بزرگتر ضعف آن‌ها بیشتر بود. با این اوصاف از اجرای «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» منصرف شدم چرا که نمی‌خواستم نمایش ضعیف به تماشاگران ارائه دهم.

علی رفیعی تصریح کرد: بعد از اتفاقات پیش آمده برای اجرای این نمایش، با تشکیل یک تیم جدید با برگزاری آزمون ورودی و ورکشاپ قدم‌های موفقی را برداشتم.

وی گفت: من در نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» مخالف امیر کبیر نیستم اما منتقدش هستم. همانطور که تا به امروز در پاسخ عده‌ای گفتم حکایت امیر کبیر مثل داستان کرم و سیب است یا باید خود و یا دربار را سالم نگه دارد یا من در جهت اسطوره‌زدایی گام بر می‌دارم. کبیر بودن امیر کبیر در چیست؟ مسائل حول محور زندگی او به چالش کشیده می‌شود.

رفیعی ادامه داد: فرضیه نوشتن نمایشنامه بر این اصل استوار است که با گذشت 20 سال از قتل امیر کبیر جامه‌داری که به جز قاتلان شاهد مرگ او بوده، در حمامی دیگر مشغول کار بوده و هنوز راز دار قتل امیرکبیر مانده است.

علی رفیعی بیان کرد: 38 سال در انتظار داشتن یک مکان برای تمرین و برگزاری ورکشاپ هستم و همیشه به دلایلی این امکان از من دریغ شد. من انتظار داشتم نظام فرهنگی محلی را در اختیار من قرار بدهد، انرژی من برای کار کردن به حدی است که انگار 40 سال سن دارم اما هنوز شرایط مطلوب مهیا نشده و تداومی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بنا نیست هنرمند ثروتمند و یا شمال شهرنشین باشد. بازیگران امروز به دلیل زیاده‌طلبی رو به بازی در آثاری می‌آورند که خالی از ارزش‌هاست و تئاتر را به حاشیه زندگی خود برده‌اند، هنوز هیچ کس نفهمیده که تئاتر دایه شیرده‌ بازیگر است.

کارگردان نمایش «آنتیگونه» اظهار داشت: طراحی صحنه یکی از علایق من است و به عقیده من طراحی صحنه و میزانسن و اجرا دو روی یک سکه هستند. تمام این روایت در حمام می‌گذرد و تالار وحدت تنها می‌تواند این امکان را برای ما فراهم کند.

رفیعی در خصوص مدت نمایش گفت: مدت زمان نمایش کابوس من است، به اجبار کمی از آن کاسته و تا به امروز زمان آن به دو ساعت و سی دقیقه تخمین زده شده است. ما با تغییراتی در ریتم نمایش زمان اجرای این اثر را به دو ساعت می‌رسانیم.

گفتنی است؛ نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» با بازی سیامک صفری و مهدی سلطانی از 14 آبان تا پایان آذر‌ماه به صورت قطعی به روی صحنه تالار وحدت می‌رود و احتمال تمدید آن وجود دارد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.