حاشیه‌های سینما در خردادماه 92؛

حضور ستاره هاي سينما در انتخابات رياست جمهوري / اصغر فرهادي براي اكران "گذشته" به ايران آمد

امین حیایی، روناک یونسی، نیلوفر خوش خلق، سام درخشانی و پولاد کیمیایی از جمله کسانی هستند که در انتخابات شرکت و این موضوع را وظیفه ملی خود دانستند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران،در خرداد ماه سال گذشته سينما شاهد اين اتفاقات بود: در جلسات شوراي سازمان سينمايي براي سه فيلم" آسمان زرد كم عمق"، "ساكن خانه چوبي"، "گهواره اي براي مادر" پروانه نمايش و براي سه فيلم" دوران عاشقي  "كليد شكسته"  و "بچه نشو پسر" پروانه ساخت صادر شد. 

همچنين در نشست كرسي هاي آزاد انديشي توليد فيلم هاي فاخر از انحصار فارابي خارج شد. 

و اما از وقايع ديگر در اين ماه استعفاي محمدرضا عباسيان از مديريت موسسه رسانه هاي تصويري و دبيري جشنواره ياس بود كه بعد از آن طي حكمي از سوي رييس سازمان سينمايي و رياست هيئت امناي موسسه رسانه هاي تصويري "عباس اسدالهي" را به عنوان سرپرست موسسه مزبور منصوب شد. 

همچنين" سيد احمد ميرعلايي" با اعلام رسمي رياست سازمان سينمايي به عنوان دبيربيست و هفتمين جشنواره بين المللي كودك و نوجوان منصوب شد. 

در جلسه شوراي صنفي نمايش فيلم" گذشته "اصغر فرهادي  بدليل عدم پروانه نمايش اكران نشد. 

"علي عطشاني "كه دو فيلم سينمايي" تلفن همراه رييس جمهور" و "آقاي الف" را بر پرده سينماها در حال اكران داشت نتوانست به موفقيت چنداني در فروش دست يابد. 

در اين ماه با علني شدن حضور سيد محمد حسيني در برنامه تبليغاتي سعيد جليلي،‌  كانديداي رياست جمهوري، حاشيه‌هاي بسياري برپا شد و او درباره اين اتفاق اين چنين گفت: اعضاي دولت به عنوان شخص حقيقي مي‌توانند از يك كانديدا حمايت كنند و معمولا هم بين همه اعضاي دولت درباره يك كانديدا خاص اتفاق نظر وجود ندارد. 

همچنين مديران سينمايي درباره اتفاقات حضور در كن و نمايش آثار سينمايي در اين جشنواره اظهار نظر داشتند به طوري كه به گفته حسن نجاريان قائم مقام بنياد فارابي فيلم‌هاي "دربند"، "همه چيز براي فروش" و "هيس دخترها فرياد نمي‌زنند" از جمله فيلم‌هاي ايراني هستند كه در بازار كن در موردشان مذاكره شد. 

در اين ماه به گفته سخنگوي سازمان سينمايي نظارت بر فيلم نامه‌ها و رصد كردن آثار از جمله تغييرات جديد سازمان سينمايي است اما زير مجموعه‌هاي سازمان سينمايي اعضاي شوراي صنفي تهيه كنندگان با تعامل با وزارت ارشاد تغيير نمي‌كند. 

اعتراضات برخي از رسانه‌ها باعث شد تا موسسه رسانه‌هاي تصويري در نامه‌اي عملكرد موسسه و فعاليت‌هاي آن را  در زمان مديريت محمدرضا عباسيان در عرصه‌هاي مختلف برشمرد. 

اما موضوع مربوط به ساخت فيلم‌هاي انتخاباتي كه برنامه "هفت" اعلام كرد و موجب اعتراض و تكذيبيه‌هاي بسيار عنوان شد به طوري كه سيدرضا ميركريمي،‌ محمد مهدي عسگرپور، رامبد جوان،‌ مسعود جعفري جوزاني و عليرضا رئيسيان در طي مصاحبه‌هايي اعلام كردند كه فيلم انتخاباتي نخواهند ساخت. 

هيئت مديره خانه سينما در نامه‌اي سرگشاده به رئيس جمهور ضمن سپاسگذاري از او براي تلاش در راستاي حل موانع اين نهاد صنفي از اقدامات سازمان سينمايي گله كرد و از تشكيل مجمع عمومي فوق العاده با نظر اعضاي خود خبر داد. 

همچنين در اين ماه بحث انتخابات نیز در میان سینماگران داغ بود به طوری هر یک اظهار نظرهایی در این باره اعلام كردند.

رضا میر کریمی گفت: به کاندیدایی رأی می‌دهم که نشانه‌های کافی از صداقت، تجربه، عقل و اعتدال داشته باشد.  

عزت‌الله انتظامی گفت: با هر شرایطی شده در انتخابات شرکت می‌کنم و به قول قدیمی‌ها به فرد اصلح رای می‌دهم. مجتبی راعی با دعوت از عموم مردم برای شرکت در انتخابات گفت: آدم به ملتی که می‌خواهد اختلافش را به جای چماق و بمب با رای حل کند افتخار می‌کند. 

 امین حیایی، روناک یونسی، نیلوفر خوش خلق، سام درخشانی، همایون ارشادی، دانیال عبادی، بابک حمیدیان، مهدی سلوکی، احمدرضا درویش، بهاره رهنما و پولاد کیمیایی از جمله کسانی هستند که در انتخابات شرکت كردند و این موضوع را وظیفه ملی خود دانستند.   

اعضای ستاد اجرایی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان از سوی سید احمد میرعلائی دبیر جشنواره معرفی شدند و براساس این گزارش؛ حسن نجاریان قائم مقام دبیر، جعفر گودرزی مدیریت امور اجرایی و مشاور دبیر و مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی، داریوش دامیار مشاور فرهنگی دبیر، منوچهر اعظمی مدیریت امور مالی و قرار دادهای، امیر اسفندیاری مدیریت بخش بین‌الملل، عزت‌اله علیزاده مدیریت امور سینماها، نمایش، آثار و پشتیبانی فنی، ناصر باکیده مدیریت دفتر جشنواره و امور استانها، نصرت‌اله تابش مدیریت امور انتشارات، محمدرضا میرانصاری مشاور اقتصادی دبیر و مدیر تبلیغات، محمد شفیعی سروستانی مدیریت اطلاعات و برنامه‌ریزی، سیدعلی الفت مدیریت بخش جلوگاه امید(داوری سازمانها و نهادها) زهرا مصطفوی مدیریت تشریفات شده‌اند.
 
محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون برای چندمین بار زیر تیغ جراحی رفت و پای محمد علی کشاورز پنج‌شنبه 23 خرداد ماه در بیمارستان آتیه تهران مجددا زیر تیغ جراحان قرارگرفت.  

سازمان سینمایی "سالتو" به کارگردانی علی رفیعی و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری،"شرتی شپرتی" به کارگردانی و تهیه کنندگی نادره ترکمانی "یک داستان خانوادگی" به کارگردانی بهرام توکلی وتهیه کنندگی سعید ملکان، عصبانی نیستم" به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا درمیشیان و"آی با کلاه" به کارگردانی مهدی فیوضی و تهیه کنندگی احمد کاوری/ مهدی فیوضی عناوین پروژ‌ه‌هایی است که از این شورا پروانه ساخت دریافت کرد. 

همچنین با صدور موافقت اصولی برای فیلمنامه "تمشک" به تهیه کنندگی و کارگردانی سامان سالور موافقت به عمل آمد.  

فیلم "گذشته" اصغر فرهادی در اين ماه اکران  نشد به گفته محمدرضا فرجی مدیر کل عرضه و نمایش سازمان سینمایی وزارت ارشاد برای اکران هر فیلم طبیعتا رضایت مالک فیلم لازم است و آقای سرتیپی بدون آنکه اسنادی به ما ارائه دهند، درخواست اکران فیلم را مطرح کردند و ما هم در شورا فیلم را بازبینی و بلامانع بودن اکران را اعلام کردیم. 

در اين ماه اولين پوستر تبليغاتي فيلم "گذشته" به كارگرداني اصغر فرهادي براي اكران عمومي در ايران رونمايي شد. فيلم "گذشته" از چهارشنبه بيست و نهم خرداد ماه در گروه سينمايي "آفريقا" به واسطه پخش "فيلميران" عرضه شد و از حاشيه‌هاي اكران اين فيلم حضور اصغر فرهادي كارگردان فيلم "گذشته" براي اكران فيلمش است كه در نيمه‌ي اول تيرماه به ايران آمد و به محض ورود او مراسم افتتاحيه فيلم برگزارشد.  

در مورد حاشيه‌هاي خانه سينما نيز محسن علي اكبري اعلام كرد كه نظرات خانه‌ي سينما به مسئولان سازمان سينمايي منتقل شد و بخش عمده‌اي از اين نظرات تامين شد اما به نظر مي‌رسد تمايلي براي بازگشايي خانه‌ي‌سينما در دولت فعلي نيست و من نيز ديگر در اين زمينه پافشاري نخواهم كرد. 

در اين باره نيز فرهاد توحيدي گفت: برخي همچنان بر روي مواضعي كه نه موافق قانون است و نه موافق عرف ايستاده‌اند بنابراين با اين وضعيت تصور مي‌كنم تفاهمي براي بازگشايي خانه سينما در دولت دهم حاصل نشود. 

فيلم سينمايي "چمران" با توجه به مدت زمان توليد شايد در جشنواره سي و دوم فيلم فجر به نمايش گذاشته شود اين خبر گفته حسن نجاريان قائم مقام وزير ارشاد است كه نمايش اين فيلم  را با توجه به نظر مسئولان بنياد فارابي معطوف دانست. 

اما شور فوتبالي در ميان هنرمندان نيز غوغا كرد و هر يك از آنها با اعلام نتايج متفاوت در مورد نتيجه بازي در برد ايران اظهار نظرهاي يكساني داشتند.


انتهای پیام/اق
برچسب ها: سینما ، هنر ، حاشیه ، ماه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار