دفاع مقدس یک تابلوی انسانی است نه یک تابلوی ملی

دوره دفاع مقدس از زاویه‌های مختلف یک اتفاق بی‌بدیل جهانی، انسانی و ملی بود. این حرف‌ها یک ادعا نیست بلکه می‌توان پیرامون آن هزاران صفحه نوشت و هزاران تصویر را با دلالت ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش تجلیل از مقام ایثار‌گران نهاد کتابخانه‌های عمومی به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگ و وزارت ارشاد، ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری، مختار‌پور رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در روز دوشنبه ششم مهرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگ و وزارت ارشاد در این همایش در خصوص جنگ تحمیلی گفت: جنگ تحمیلی و دوره دفاع مقدس از زاویه‌های مختلف یک اتفاق بی‌بدیل جهانی، انسانی و ملی بود. این حرف‌ها یک ادعا نیست بلکه می‌توان پیرامون آن هزاران صفحه نوشت و هزاران تصویر را با دلالت ارائه داد. گستره حوزه اجتماعی یک ملت برای پاسداشت از میهن خود با هیچ اتفاق دیگری قابل قیاس نیست. در هیچ مقاومت ملی و میهنی این درصد حضور دیده نمی‌شود، مقاومتی که از اقشار مختلف و گسترده از جمله افراد شهری، روستایی، محصل و ... تشکیل شد. این فضا فرصتی را برای ایران اسلامی پدید آورد که بتواند یک وحدت اسلامی و ملی را در جامعه ریشه‌دار کند و در نهایت همه قدرت‌نماها و کسانی که چشم این خاک دارند را سرکوب کنند. ما در هشت سال شرایطی داشتیم که تنها به خود متکی بودیم و کشور‌های دیگر علیه ما بودند، معمولاً جنگ‌ها برون‌رفت‌هایی از کینه، خشونت و ترس‌ انسان‌هاست لذا ادبیات ضد جنگ را همین دید در جهان مطرح کرده است اما جنگ دفاع مقدس معبودیت، انسانیت، مقبولیت را به جهانیان نشان داد.

صالحی خاطرنشان کرد: این مجموعه‌ها از جنگ گنجینه‌ای برای ملت ایران و مسلمانان ساخته است و به همین جهت هر روز که می‌گذرد زیر‌خاکی‌های بسیاری را نشان می‌دهد. هنوز دفاع مقدس برای ما انباشته‌های تازه‌ای دارد. این انباشته‌ها است که ژانر کتاب دفاع مقدس را پدید آورد و توانستیم هشت هزار و چهل و پنج عنوان کتاب در حیطه دفاع مقدس با مضامین خاطره‌نگاری، اسناد‌نگاری، شعر، داستان، نمایشنامه، فیلم‌نامه و... پدید بیاوریم. کتاب‌های دفاع مقدس ترکیبی از چند کارکرد هستند و این ترکیب در کتاب‌های دیگر کم‌تر دیده می‌شود . از طرفی آگاهی تاریخی و از طرفی دیگر کارکرد انسان‌شناختی دارد.

وی در پایان گفت: ترکیب لذت و اندوه یک ترکیب خاص در کتاب‌های دفاع مقدس هستند و موجب ارتقای انسان‌شناختی و آگاهی و نیز ارتقای عاطفه پاک را در بر دارد. یکی از کارکارد‌های مهم نهاد کتابخانه عمومی این است که این انباشت با پرورش کتابداران ماهر و آشنا با این حوزه‌ها بتوانند در فضای عمومی شایع‌تر و خواندنی‌تر شوند.

مجتبی رحمان‌دوست نماینده مجلس شورای اسلامی، در رابطه با کتاب حوزه دفاع مقدس اظهار داشت: من معتقدم با توجه به پیشرفت کتاب دیجیتالی هیچ چیز جای کتاب کاغذی را نخواهد گرفت. بنابراین مؤسساتی مثل نهاد کتابخانه‌های عمومی تأثیر‌گذار خواهد بود و اگر قرار است سطح مطالعاتی در کشور بالا برود، یکی از همین مؤسسات از جمله حوزه هنری نقش بسیاری دارد.

رحمان‌دوست در ادامه گفت: ما در تولید کتاب و تنوع چیزی کم نداریم و از این نظر خیلی پیشرفته هستیم ولی در توزیع و تکثیر کتاب بسیار ضعیف عمل کردیم. روش‌های توزیع و تکثیر کتاب در کشور ما یکی از مشکلات است. بنابراین اگر در توزیع کتاب سرعت عمل خود را بالا ببریم بازدهی خوبی خواهیم داشت. ما باید بتوانیم انگیزه‌ای حتی به اندازه یک سطر در اشخاص برای ترغیب به سمت کتاب و کتابخوانی ایجاد کنیم.

رحمان دوست در پایان اذعان داشت: مردم ما منبع تجربه و ارزش‌های به درد بخورند  و برای همه دنیا حرف دارند ولی هنر جذب و روایت‌ کردن را ندارند اما تجربه‌های اجتماعی زیادی دارند.

محمد مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری افزود: کسانی که در راه خدا جهاد کردند، بر دیگران فضیلت دارند. همه جای کشور این فضیلت حسنه باید جاری باشد ما به ایثارگران نیازمندیم زیرا عناصر انقلابی هستند که نمی‌گذارند جهاد و انقلاب فراموش شود. ایثارگران کسانی هستند که جنگ و جهاد را از نزدیک دیدند لذا فلسفه گرامیداشت هفته دفاع مقدس این است که بدانیم چه ارزش‌هایی در هشت سال فراموش شده است. وظیفه ماست که مؤلفه‌های این فرهنگ را معرفی کنیم به گونه‌ای که نسل آینده ما بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند فتح شهر خیلی مهم نیست بلکه تحولی که در این سال‌ها به وجود آمده مهم است. لذا کارهایی که ما در حوزه هنری و انتشار کتاب‌ها انجام می‌دهیم توجه اساسی به این دو نکته دارد.

احمد حق‌طلب رئیس سازمان حفظ آثار سپاه و بسیج گفت: باید تلاش و زحماتی که ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس متحمل شدند را به یاد داشته باشیم زیرا آن‌ها از بهترین موقعیت‌ها مثل تحصیل در خارج و یا داخل کشور گذشتند، لباس رزم پوشیدند و جان خود را تقدیم کردند و گاهی به درجه جانبازی نائل شدند.

عزیزانی که از موقعیت کاری و اقتصادی گذشتند و به خودشان و خانواده‌هایشان شرایط سختی تحمیل شد و در راستای آن مقام معظم رهبری در بیانات خود شرایط امروز را شرایط جنگ نرم فرهنگی اعلام نمودند. دیروز همسنگران و برادران ما از این مرز و بوم دفاع کردند. افتخار داریم بگوییم پس از هشت سال جنگ امروز با استناد به اسناد موجود می‌بینیم این کشور در مقابل حداقل 30 کشور دیگر پیروز شد.

وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه کتاب فعالیت‌های خوبی انجام دادیم. این همه تلاش با اهداف بلندی که برای ما و شما ترسیم شده نتیجه مطلوب خواهد شد.

وی در خصوص تغریظ رهبری گفت: تعداد کتبی که رهبری تغریظ کردند به 57 عدد رسیده است که قلم متبرک ایشان باعث شد این کتاب‌ها جزو پر فروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس باشند.

در پایان همایش از 20 کتاب دفاع مقدس با عناوین «حاج قاسم»، «خاتون شلمچه»، «عملیات مرصاد»، «عرش رعد»، «جنگ من زندگی من»، «این داستان ادامه دارد»، «بار دیگر نادر»، «امداد‌های غیبی در کلام شهدا»، «فاطمه زهرا در کلام شهدا»، «کتاب پایداری 93»، «عملیات فریب»، «امامت ضرورت رهبری»، «ایل ارتش ایران»، «آشنای دور»، «پایگاه منتظران شهادت»، «پسرک فلافل‌فروش»، «کاک احمد»، «مترسک مین» و «مدافعان حرم» رونمایی شد و از انتشارات سفیر اردحال، شهید ابراهیم هادی، یا زهرا، هزاره ققنوس، روایت فتح، سوره مهر، نشر شاهد، عماد فردا تجلیل شد.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار