موضع اوباما درباره توافق هسته‌ای در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل چه خواهد بود؟

انتظار می‌رود باراک اوباما در سخنرانی خود در سازمان ملل از ماهیت چند جانبه توافق هسته‌ای سود ببرد و از آن برای حل دیگر مشکلات جهانی استفاده کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛روزنامه آمریکایی واشینگتن پست امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای به قلم کارون دمیرجیان نوشت: چند روز آینده که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد اقداماتی برای کنترل تغییرات آب و هوا، حل و فصل جنگ سوریه و بحران پناهندگان اروپا سخنرانی کند، انتظار می رود از ماهیت چند جانبه توافق هسته ای سود ببرد و از آن برای حل دیگر مشکلات جهانی استفاده کند.

اما قانونگذاران در کنگره حتی کسانی که آشکارا ابراز امیدواری کرده اند که این توافق عصر جدیدی از همکاری های بین المللی را رقم خواهد زد، کاملا مطمئن نیستند که این کشور آمادگی داشته باشد ماهیت یکجانبه گرایی خود را برای منافع مشترک با بقیه جهان کنار بگذارد.

گروهی از دموکرات ها در مورد توافق ایران به اسم تقویت روابط آمریکا با متحدان جدید و کنونی خود بر طبل دیپلماسی می‌کوبند. بسیاری از سناتورها در جلسات و گفتگوها با نمایندگان خارجی گروه پنج به علاوه یک که میانجی این توافق بودند متوجه شدند که بدون شرکای بین المللی، آمریکا تنها و ضعیف خواهد بود.

سناتور کریس کنز اواخر هفته گذشته گفت: «این چارچوب چند جانبه می تواند مدلی باشد برای آن که آمریکا چگونه باید نه فقط خاورمیانه (غرب آسیا) بلکه جهان را رهبری کند.»

اما در حال حاضر کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان است و در سال 2017 احتمالا یک رئیس جمهور جمهوری خواه در آمریکا انتخاب خواهد شد و هیچ جمهوری خواهی در کنگره از توافق ایران حمایت نمی کند.

جمهوری خواهان هشدار داده اند که آمریکا توافق بدی انجام داده است نه فقط به این علت که به ایران اعتماد ندارند بلکه به این دلیل که در گفتگو با کشورهایی مانند روسیه، چین و حتی اروپا محتاط هستند، با این استدلال که منافع آنها در زمینه آینده ایران با منافع آمریکا در تضاد است.

سناتور جان مک کین در مقاله ای که در نشریه آریزونا دیلی استار منتشر شد نوشت: «توافق ایران به از بین رفتن نفوذ آمریکا در جهان که در این دولت (اوباما) در حال روی دادن است کمک می کند.»

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اوایل این ماه گفت جمهوری خواهان از هر وسیله ای برای توقف، کاهش سرعت و به تاخیر انداختن اجرای کامل توافق هسته ای استفاده خواهند کرد. اما در میان دموکرات ها که 42 نفر از آنها به توافق هسته ای رای منفی دادند، چند جانبه بودن این توافق موجی از خوش بینی ایجاد کرده است. آنها فکر می کنند مذاکرات می تواند به بحث پیرامون موضوعات سخت دیگری مانند آینده کنترل تسلیحات، حل درگیری های طولانی مدت و تلاش برای کاهش تروریسم منجر شود.

از آن جایی که دموکرات های کنگره مانع رد این توافق شدند، دولت اوباما با سرعت زیاد برای اعلام رسمی این توافق تا هجدهم اکتبر یعنی نود روز پس از تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل به پیش می رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار