قربان فرصتی برای قربانی منیت

قربان فرصتی است تا اسماعیل های نفس را به قربانگاه نفس برد و از آنجا فاصله خود و خدا را کم کرد .

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در گیر و دار روزگار بودن هوایی دارد که بی‌سرانجامی و تلخی مزه این احوال نامعلوم است. تشویش و نگرانی بر روح چنگ می‌اندازد تا خود را‌‌ رها کند اما هیچ و هیچ، از این جدال نافرجام باقی می‌ماند. و حالا در غروبی دل انگیز که عطر جان افزای تولد انسانی دیگر به مشام می‌رسد آماده می‌شود تا در فردای آن روز، به پای «منیت» خود قربانی شود. آماده می‌شود تا در صحرایی دیگر نفس را به قتلگاه ببرد و از آن راهی به سوی عبودیت و تسلیم بیاید. آری، این قربانی شدن فرصتی شد تا انسان باری دیگر به سوی خود رجوع کند و رهایی و آزادگی خود را از بند نفسی سرکش به عید بنشیند..... 

قربان، عیدی است که انسان فاصله خود و خدایش را کم کرده... و مسلمانان سراسر دنیا، با رسیدن چنین عید فرخنده‌ای و به یاد ابرهیم خلیل الله، آستین بالا می‌زنند تا خون گلوی نفسانیت را به پای رضایت خداوند بریزند. 

و اما روز عید قربان از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای آن فضیلت ها و اعمالی در منابع معتبر آمده است: 

۱ـ غسل کردن است که به گفته مرحوم "علاّمه مجلسى"، غسل در آن روز سنّت مؤکّد است تا آنجا که بعضى از علما آن را واجب دانسته‌اند. 
 
۲ـ نماز عید قربان است و نحوه انجام آن، به‌‌‌ همان کیفیّتى است که در نماز عید فطر گفته شده است.

۳ـ مستحب است دعاهایى را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است بخواند. به فرموده مرحوم "علاّمه مجلسى"، بهترین دعا‌ها، دعاى چهل و هشتم «صحیفه کامله سجّادیه» است که اوّلش این است: أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک و اگر دعاى چهل و ششم را نیز بخواند بهتر است. 
 
۴ـ خواندن دعاى ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحبّ است. 
 
۵ـ قربانى کردن در این روز براى همه مستحبّ مؤکّد است و بسیار سفارش شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار