انگبین، مایعی شیرین و گران‌رو

میزان املاح معدنی در انواع مختلف عسل متفاوت است و عسل‌های تیره املاح معدنی بیشتری دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک کیلوگرم عسل ۳۲۵۰ کالری انر‍‍‍‍‍ژی دارد. عسل به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد.

عسل که آن را به فارسی انگبین گویند، مایعی شیرین و گران‌رو است که زنبورعسل از شهد گل‌ها تولید می‌کند. عسل به طور کلی یک ترکیب محلول در آب بسیار غلیظ قندی است. مهم‌ترین قندهای عسل فروکتوز،گلوکز و ساکاروز هستند.

در مجموع یک کیلوگرم عسل ۳۲۵۰ کالری انر‍‍‍‍‍ژی دارد. عسل به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد، از این دسته مواد می‌توان به آمیلاز، اینورتاز، کاتالاز و پراکسیداز اشاره کرد. تعدادی از ویتامین‌های اصلی هم در عسل وجود دارند، اما مقدار آن‌ها قابل توجه نیست.

میزان املاح معدنی در انواع مختلف عسل متفاوت است و عسل‌های تیره املاح معدنی بیشتری دارند که مهم‌ترین آن‌ها کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، مس، فسفر، منیزیم و گوگرد است. عسل دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مثل اسید فرمیک و مشتقات کلروفیل و مقداری آنزیم و رایحه‌های معطر است.

مصرف عسل برای زیر2سال ممنوع!

عسل به دلیل مقدار بسیار اندک آب، به سختی فاسد می‌شود و از همین روی نگهداری، انتقال و تجارت آن آسان است. قبل از کریستال‌سازی شربت نیشکر و تهیه شکر، عسل تنها ماده غذایی بود که جهت شیرین‌کنندگی توسط بشر استفاده می‌شد. مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال به دلیل ایجاد سم بوتولینم، خطرناک است.

در قرآن یک سوره به نام زنبور عسل (سوره نحل) وجود دارد. خداوند در قرآن می فرماید: «و پروردگار تو به زنبور عسل وحی کرد که از پاره‌ای کوه‌ها و از برخی درختان و از آنچه داربست می‌کنند، خانه‌هایی برای خود درست کن سپس از همه میوه‌ها بخور، و راههای پروردگارت را فرمانبردارانه، بپوی. از درون شکم آن، شهدی که به رنگهای گوناگون است بیرون می‌آید. در آن، برای مردم درمانی است. راستی در این زندگی زنبوران برای مردمی که تفکر می‌کنند نشانه قدرت الهی است».

امام علی(ع) می فرماید: «همانا زنبور عسل از هر گلی زیباترینش را بر می‌گزیند. از او دو گوهر گرانقدر تولید می‌شود، در یکی از آن دو (عسل) شفای درد مردم و در دیگری نور و روشنایی(موم) است.

عسل تقلبی

تصور غلط و رایج در ایران این است که عسل شکرک‌زده، سفت شده و رس‌کرده را تقلبی می‌دانند. برخی دیگر نیز رنگ عسل یا نحوه جریان آن هنگام ریخته‌شدن را ملاک تشخیص می‌دانند. اما عسل طبیعی و خالص را فقط می‌توان در آزمایشگاه‌های مواد غذایی از انواع تقلبی تشخیص داد و حتی حضور بر سر کندو کمکی به تشخیص نمی‌کند.

تنها روشی که آنهم تا حدودی می‌تواند به شناخت عسل کمک کند این است که آن را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر قطره‌های عسل حل نشدند و ته لیوان ته‌نشین شدند،عسل اصل است، اما اگر عسل در آب حل و ذرات آن به صورت رشته‌هایی در آب ناپدید شدند، احتمال اینکه آن عسل تقلبی باشد بیشتر است.

بنیادی معاون امور دام جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه گیلان 277 هزار کندو دارد و برداشت این محصول در گیلان در دو مرحله انجام می‌شود، گفت:مرحله اول آن از اوایل خرداد تا اواخر تیر و مرحله دوم هم از اوایل شهریور تا اوایل مهر است.

وی اضافه کرد:پارسال 4 هزار و 800 تن عسل در گیلان برداشت کردند و میزان برداشت امسال هم اکنون توسط کارشناسان در حال بررسی است.

گیلان 4 هزار و 460 زنبوردار دارد

بنیادی تصریح کرد: گیلان 4 هزار و 460 زنبوردار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاوری گیلان با اشاره به اینکه گیلان پنجمین تولیدکننده عسل در ایران است، افزود: تالش، آستارا، رضوانشهر، ماسال، رودسر، املش و لنگرود مهمترین مناطق تولید عسل در گیلان هستند.

بانکی‌پور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری سامانه معاملات صنعت زنبورداری خبرداد و گفت: با شروع به فعالیت این صندوق، رقابت در فضای شفاف و بر اساس کیفیت در میان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عسل ایجاد کند و برای حذف واسطه‌ها و دلال‌ها قدم مثبتی بردارد.

زنجیره بررسی کیفیت عسل ایجاد می‌شود

وی اضافه کرد: از دیگر دستاوردهای این سامانه، ایجاد زنجیره بررسی کیفیت عسل خواهد بود، به‌طوری که انتظار می‌رود عسل‌های تقلبی خودبه‌خود شناسایی شده و از میدان رقابت خارج شوند.

بانکی پور در اشاره با وضعیت تولید عسل نسبت به سال گذشته تصریح کرد: طی سال گذشته و پایان سال مالی، 250 درصد افزایش عملکرد مبادلات تجاری عسل بوده و 12 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار سهامداران صندوق قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هشت تا 10 میلیارد تومان از این مبلغ از منابع بانکی در اختیار زنبورداران قرار گرفته است.

بانکی پور تصریح کرد: به لحاظ تعداد تشکل‌های زنبورداری، رشد 120 درصدی در این صنف گزارش شده است.

خواص اعجاب آور عسل

شربت عسل و مرکبات: تسکین گلودرد و آنفلوانزا، لیمو عسل: ضد سرماخوردگی، دارچین و عسل: حال خوش، زنجبیل و عسل: ضد معده درد، میخک و عسل: ضد دندان درد، سرکه سیب و عسل: ضد رفلاکس، شیر، پرتقال و عسل: نرم کننده پاشنه پا، عسل و شکر خام: ضد خشکی پوست، عسل و ماست: ضد آکنه و جوش، عسل و آب نارگیل: استحکام عضلات، عسل و لیمو ترش: کاهش وزن، عسل و زردچوبه: زخم های دهانی، عسل و سرکه: شست و شوی سینوس ها، عسل و آب پرتقال: ضد اضطراب، عسل و آناناس: ترک سیگار، عسل، برگ بو و کرفس: درد شکمی، عسل و روغن کرچک: قطع سکسکه، دهانشویه خانگی عسل و دارچین: رفع بوی بددهان

منابع:

مجموعه سخنرانی‌های جمشید خدادادی تحت عنوان پانزده روز تا سلامتی

فتاحی، معصوم، سید حسین، (تغذیه از دیدگاه اسلام و دانش پزشکی) ، مشهد: انتشار سال ۱۳۸۴ خورشیدی.

کتاب زنبور عسل وپرورش آن- تألیف دکتر نعمت الله شهرستانی، استاد دانشگاه تهران

اسرار درمان با عسل، تألیف: سوفی لاکوست، ترجمه دکتر احسان مقدس، انتشارات نیلوبرگ، تهران، چاپ اول، بهمن ۱۳۸۷.

آیات ۶۸ و ۶۹ سوره نحل، ترجمه محمد مهدی فولادوند

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
برچسب ها: انگبین ، عسل ، گران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.