شکست اعراب در صدور قطعنامه علیه اسرائیل در آژانس انرژی اتمی

قطعنامه پیشنهادی اعراب علیه رژیم صهیونیستی در آژانس بین المللی انرژی اتمی رای نیاورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، تلاش اعراب برای تحت فشار گذاشتن اسرائیل در مورد زرادخانه هسته ای اش در نشست سالانه دیده بان هسته ای سازمان ملل، بعد از آنکه آمریکا و سایر قدرت ها به اتفاق آرا با این درخواست مخالفت کردند، شکست خورد.

میزان این مخالفت که در قیاس با رای گیری مشابه اعراب در سال گذشته گسترده تر هم بود باعث اطمینان مجدد اسرائیل خواهد شد که روابط اش با آمریکا و سایر متحدان سنتی اش به علت حمایت این کشورها از توافق هسته ای با دشمن اصلی اسرائیل یعنی ایران تیره شده است.

دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل این رای منفی در نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی را یک « پیروزی بزرگ » برای تلاشهای دیپلماتیک خود توصیف کرد. 
در طرح اعراب، از اسرائیل خواسته شده بود که به یک پیمان جهانی ضد سلاحهای هسته ای ملحق شود.
نتانیاهو پیش از رای گیری روز پنجشنبه آژانس خطاب به رهبران جهان گفت : تا زمانی که مشکل اصلی در خاورمیانه تلاش های ایران برای مسلح کردن خود به سلاحهای هسته ای و اعلام صریح قصدش برای نابودی دولت اسرائیل است مباحثی از این نوع هیچ جایی ندارد.

19 کشور عمدتا عربی از دولتهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته بودند تا در مورد قابلیت های هسته ای اسرائیل ابراز نگرانی کنند و از این رژیم بخواهند تا به پیمان منع تولید و گسترش سلاحهای هسته ای ملحق شود و اجازه دهد آژانس در مورد برنامه هسته ای اش گزارش تهیه کند.

روز پنجشنبه 61 کشور علیه قطعنامه پیشنهادی اعراب رای دادند، 43 رای به نفع آن ریخته شد و 33 رای هم ممتنع بود.

سال گذشته 58 کشور علیه قطعنامه ای مشابه رای داده بودند که خود این رای هم نسبت به رای سال قبل از آن بالاتر بود.

در خاورمیانه این تنها اسرائیل است که به پیمان منع تولید و تکثیر سلاحهای هسته ای ملحق نشده است.اسرائیل گفته است فقط زمانی که با همسایگان عرب خود و ایران به صلح برسد پیوستن به این پیمان را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار