نمایش باید خواسته‌های کودک و نوجوان را تأمین کند

یک کارگردان تئاتر معتقد است اگر نمایش خواسته های مخاطب کودک و نوجوان را تأمین نکند؛ با بی‌توجهی آنان مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، لیدا وعیدی که با نمایش خیابانی «ربات‌ها هم احساس دارند» به این دوره از جشنواره راه یافته است، اظهار کرد: در این نمایش تلاش شده اهمیت و جایگاه محبت، عشق و علاقه به یکدیگر، نشان داده شود.

وی با بیان اینکه ربات این نمایش سازی به همراه داشته و علاقه شدیدی به آن دارد؛ ادامه داد: تنها زمانی که این ساز نواخته می‌شود ربات به حرکت در می‌آید و در واقع عشق به موسیقی، این ربات را زنده می‌کند.

این کارگردان اضافه کرد: در این نمایش، از عروسکی غول پیکر استفاده شده که ارتفاعی 2 متری دارد و در طول نمایش ارتفاع آن به 5 متر نیز می‌رسد.

وعیدی این نمایش را به عبارتی مصداق بیت از محبت خارها گل می‌شود و ... دانست و اظهار کرد: عشق و محبت در زندگی انسان ها تأثیر بسزایی دارد تا آنجا که حتی همین علاقه و عشق می تواند در درون یک آدم آهنی و جسم بی جان نیز  رخنه کرده و او را تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی تماشاگران جایگاهی برای نشستن ندارند، افزود: در این نوع کار، نمایش باید به قدری جذابیت داشته باشد که بتواند تماشاگر را در طول مدت اجرا در خیابان نگه دارد.

کارگردان نمایش «ربات ها احساس دارند» بیان کرد: جلوه‌های بصری زیبا، موضوع جذاب و گیرا و ساده و روان بودن نمایش، از ویژگی های مهم یک تئاتر خیابانی است.

وی خاطرنشان کرد: باید در ساخت یک اثر به این موارد توجه شده و جلوه‌های و خلاقیت به کار رفته در آن مورد علاقه و درک مخاطب باشد.

وعیدی با بیان اینکه در تئاتر خیابانی تماشاگر فرصت تجزیه و تحلیل نمایش را ندارد، گفت: من معتقدم یک نمایش خیابانی باید بی کلام و یا با تعداد دیالوگ های محدود ساخته شود که بتواند تماشاگر را تا پایان نمایش در صحنه نگه دارد.

وی ساخت یک نمایش خیابانی برای کودکان و نوجوانان را به مراتب سخت‌تر از مخاطب بزرگسال دانست و افزود: اگر یک نمایش خواسته‌های یک کودک و یا نوجوان را تأمین نکند با استقبال کم مواجه خواهد شد؛ به همین دلیل ارتباط گیری با این قشر مشکل تر از بزرگسالان است.

وعیدی یادآور شد: باید خواسته ها و احساس کودکان جدی گرفته شود و آن ها را از کودکی با نمایش پرورش دهیم.

لیدا وعیدی اولین تجربه کار خیابانی خود را با نام ربات ها هم احساس دارند روانه بیست و دومین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان کرده است، که در این اثر نویسندگی و کارگردانی کار هم به عهده خود او است.

در این نمایش، فرزاد سلیمانی، پریا علیمحمدی، مریم عاشوری، ندا شامی نوری و سیما رحمانی به عنوان عروسک گردان، پیام محب و مانلی دری بازیگر، امیرحسین رمضانی و بارمان اهورا به عنوان آهنگساز با عمیدی همکاری می کنند.

همچنین ساخت عروسک این نمایش بر عهده شهرام شجره و میرآرش مصطفایی است.

بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از 9 تا 14 مهرماه با دبیری شهرام کرمی در همدان برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار