دب فیشر: براساس توافق هسته ای، ایران پس از 15 سال قدرتمندتر از پیش خواهد بود

سناتور جمهوری خواه تاکید کرد براساس توافق هسته ای، ایران پس از 15 سال به تسلیحات متعارف پیشرفته تری دست خواهد یافت و قدرتمند تر از پیش خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آسوشیتدپرس، در ادامه بررسی توافق هسته ای ایران در صحن مجلس سنای آمریکا سناتور «دب فیشر» از ایالت نبراسکا مخالفت خود را با این توافق اعلام کرد.

این سناتور جمهوری خواه در بخشی از اظهاراتش گفت:  درواقع وقتی توافق هسته ای در چهاردهم ژوئیه اعلام شد رئیس جمهور گفت بعد از پنج سال تحریم سلاح های متعارف برداشته خواهند شد، بعد از هشت سال محدودیتهای مربوط به تکنولوژی موشکهای بالستیک هم منقضی می شوند. اجازه دهید دوباره تکرار کنم به جای برداشتن تحریم ها در ازای محدودیتهای بیشتر در برنامه ساخت موشکهای بالستیک ایران، همانطور که خیلی از ما می گوییم، مذاکره کنندگان آمریکا در لحظه آخر قبول کردند تا این محدودیتها را کم کنند. اینها سلاح هایی هستند که جامعه اطلاعاتی ما می گویند ایران ترجیح می دهد برای حمل سلاح هسته ای از آن استفاده کند. 

وی افزود: یکی از مقامات عالی رتبه نظامی ما می گوید ما تحت هیچ شرایطی تباید این فشارها را کم کنیم. وقتی دولت آمریکا گفت برنامه موشکهای بالستیک ایران باید بررسی و حل شود تعداد اندکی حدس زدند که منظور چیست. اکنون «جان کری» وزیر امور خارجه گفته است این مصالحه هیچ تاثیری [بر این موضوع ] نخواهد داشت چون ابزارهای زیاد دیگری مثل ساختار و نظام کنترل بر تکنولوژی موشکی و طرح امنیتی برای مقابله با اشاعه سلاح های کشتار جمعی وجود دارند، تا بتوان با کمک آنها مانع دستیابی ایران به تکنولوژی موشکهای بالستیک شد.

سناتور دب فیشر گفت: اما اگر محدودیتهای اعمال شده از سوی سازمان ملل به منظور تقویت این اقدامات که در کتابها بسیار قبل از اینکه سازمان ملل آنها را تصویب کند وجود داشته است، برداشته شود ابزارهای ما برای مقابله با اشاعه تسلیحاتی به منظور محدود کردن گسترش [ توان] نظامی ایران کمتر خواهد شد، مخصوصا توانمندی این کشور در تولید موشکهای بالستیک قاره پیما که قابلیت اصابت به آمریکا را دارد. 

وی افزود: دولت آمریکا همچنین استدلال می کند که حفظ تحریم های مربوط به سلاح های متعارف برای پنج یا هشت سال با توجه به محدودیتهای مربوط به موشکهای بالستیک یک پیروزی است. آنها ادعا می کنند ایران، روسیه و چین فقط می خواهند محدودیتها فورا برداشته شوند. کوتاه آمدن و تسلیم خواسته اقلیت در لحظات آخر مذاکره، برای آمریکا پیروزی نیست.

دب فیشر در ادامه اظهارات خود در مخالفت با توافق هسته ای گفت: فضای مذاکرات بسیار ناکارآمد بود و هیچ توافق مثبتی نمی تواند از آن بیرون بیاید. من فکر می کنم برداشتن تحریم های سازمان ملل موجب تقویت سلاح های متعارف ایران و ساخت موشکهای بالستیک خواهد شد. بنابراین طبق این توافق بعد از 15 سال ما احتمالا شاهد ایرانی هستیم که در آستانه هسته ای شدن با برنامه غنی سازی پیشرفته است، ایرانی که ارتش آن مجهز به سلاح های متعارف پیشرفته تری است و فرماندهی نیروهای نیابتی با تجربه تر، مجهز تر و آموزش دیده تر را بر عهده خواهد داشت. 

وی افزود: ممکن است آنها به موشکهای بالستیک قاره پیما دست پیدا کنند که می توانند با استفاده از آن حملات آمریکا را تلافی کنند. انجام همه این اقدامات بدون نقض توافق کنونی امکان پذیر خواهد بود که نشان می دهد تا چه اندازه این توافق در پیشبرد منافع آمریکا ناموفق بوده است. بدتر از همه مشروعیت دادن به برنامه هسته ای ایران و کم تر شدن فرصت برای اعمال تحریم ها علیه ایران در آینده است. اگر ایران تصمیم بگیرد سلاح هسته ای بسازد تقویت و گسترش توان نظامی این کشور، مسیر استفاده از زور را تضعیف می کند.

این سناتور جمهوری خواه درخصوص بررسی توافق هسته ای در کنگره، گفت: من فکر می کنم این رای گیری بسیار مهم است و ارزش مباحثات زیاد را دارد. من بسیار ناامید شدم که برخی از همکاران من مخصوصا آنهایی که در حزب دیگری هستند در مورد نظراتشان نمی خواهند صحبت کنند. سکوت آنها کر کننده است.من نمی دانم حامیان این توافق در سنا کجا هستند. چرا آنها در صحن مجلس حضور ندارند تا از این توافق دفاع کنند؟ سیاست را فراموش کنید، انتخابات اشتباه را فراموش کنید ما باید اینجا باشیم تا درباره این توافق بحث کنیم. در نهایت من نمی توانم از توافقی حمایت کنم که در آن بر سر محدودیتهای کوتاه مدت و ناکافی در ازای اقدامات خطرناک و طولانی مدت مصالحه می شود. مردم نبراسکا و همه مردم آمریکا از ما می خواهند تا امنیت ملت را تضمین کنیم. این توافق نباید تائید شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار