ماجرای کشته شدن تصویربردار اسپانیایی و ایرانی در «چشم‌های رسواکننده»

زندگی و موفقیت‌های سیامند رحمان در «می‌خواهم نفر اول باشم»، «ماموریت ایران»، «خودروهای ماندگار» و«چشم‌های رسواکننده» از جمله مستندهای جذاب شبکه مستند در روز چهارشنبه 18 شهریور است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، قسمت آخر از مجموعه «زمین چگونه ما را ساخت؟» ساعت 16 روز چهارشنبه هجدهم شهریور روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

این مجموعه برای اولین بار به‌صورت تصویری بیان می‌کند که چگونه زمین، جغرافیا، آب‌وهوا، قدیمی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روی تاریخ تمدن بشری هستند، موضوعی که قبل از این کمتر کسی آن را تائید می‌کرد.

«زمین چگونه ما را ساخت»، تمام ذهنیت‌های قبلی را در مورد تمدن و فرهنگ انسان متحول می‌کند و چشم‌اندازی تازه از اینکه ما انسان‌های امروز که هستیم، به ما ارائه می‌کند.

«می‌خواهم نفر اول باشم» مستند دیگری است که برای ساعت 17 در نظر گرفته‌شده و به یکی از قهرمانان پارالمپیک می‌پردازد.

سیامند رحمان علی‌رغم زندگی در شهر کوچک مرزی اشنویه واقع در استان آذربایجان غربی و امکانات کم ورزشی در این شهرستان با ایمان، پشتکار و همت مضاعف در میدان‌های ورزشی توانسته پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را در نقاط مختلف جهان بارها به اهتزاز درآورد.

این مستند به مدت 36 دقیقه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی قادری در سیمای مرکز مهاباد تولیدشده است و عوامل تهیه آن عبارت‌اند از مدیر تصویربرداری: عبدالقادر طه زاده، ادیت رایانه‌ای: محسن محمدزاده، صدابرداران: امید لال، مولود حسن پور، احمد بهشتی، نویسنده و محقق: محمد صالح ملکی.

قسمت دوم مستند «ماموریت ایران» ساعت 17:40 روز چهارشنبه 18 شهریور برای پخش در نظر گرفته‌شده است.

این مستند شرح حضور عکاس شناخته‌شده کانادایی با نام پیتر برگ در ایران است که به‌عنوان عکاس خبری در تعدادی از وقایع مهم تاریخی جهان و اتفاقات سیاسی کشورهای مختلف حضور داشته است و به مدت 20 دقیقه ساخته شده است.

ساعت 19 قسمت 12 از مجموعه «جهان شهری‌ها» روی آنتن می‌رود؛ مستندی که در خارج از کشور تولیدشده و به معرفی مسلمانان چندملیتی و فراملیتی می‌پردازد که هویت‌های فرهنگی و ملی متکثر و گاه ترکیبی دارند و در نقاط مختلفی از جهان زندگی کرده‌اند، اما همچنان هویت اسلامی بارزی داشته و در جامعه پیرامون خود مسلمانان  فعالی هستند.

«مهاجران» مجموعه 26 قسمتی در مورد مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور است و در این مجموعه تلاش بر این بوده تا با ایرانی‌های موفق که مهاجرت کرده‌اند آشنا شویم.

قسمت پنجم مجموعه «فصلی دیگر» ساعت 20:30 پخش و در این اثر با برخی از افراد مبتلا به بیماری‌ام اس که شرایط سختی دارند اما بااراده خود توانسته‌اند به آن غلبه کنند گفتگو می‌شود.

«خودروهای ماندگار» مستندی است که برای پخش در ساعت 21 در نظر گرفته‌شده است.

این فیلم مستند با نگاهی طنز به دیدگاه‌های مختلف مردم در ارتباط با اتومبیل و طرح جمع‌آوری خودروهای فرسوده می‌پردازد. اتومبیل وسیله‌ای برای جابجایی انسان و البته سفر است. اما این کارکرد به‌ظاهر ساده، درگذر زمان تغییر شکل داده و نقش اتومبیل برای مردم جدی‌تر شده است. تا جایی که به آن به‌عنوان عضوی از خانواده و یا اتاق متحرکی از  یک خانه نگاه می‌شود.

برخی عوامل این فیلم 30 دقیقه‌ای عبارت‌اند از تصویر، تحقیق و کارگردان: محمدعلی صفورا. دستیار کارگردان: آزاده سعید بسطامی. تدوین: فرهاد علیزاده، محمدعلی صفورا. گوینده متن: مرتضی احمدی. تهیه‌کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

«پنج کوبایی» روایت پنج نیروی امنیتی دولت کوبا است که برای جاسوسی از تروریست‌های مورد حمایت آمریکا وارد خاک آمریکا شدند و توسط دولت آمریکا دستگیر شده‌اند.

قسمت 14 مستند «راز بقا» نیز با صدای احمد رسول‌زاده درباره شکار بی‌رویه فیل‌ها توسط قاچاقچیان عاج است.

مستند «چشم‌های رسواکننده» به کارگردانی حسین مدحت ساعت 23 روی آنتن می‌رود.

این مستند به موضوع کشته شدن تصویربردار شبکه پنج اسپانیا توسط آمریکایی‌ها در جنگ عراق و همچنین به «حمید بهمنی» می‌پردازد. حمید بهمنی، تصویربردار صداوسیما که برای پوشش خبری حمله امریکا به عراق به شهر بصره رفته بود براثر استفاده آمریکائیان از اورانیوم ضعیف شده، در جنگ عراق، بینایی خود را از دست داد. او همچون مردم عراق و گروه‌های رسانه‌ای قربانی این جنگ بود.

«چشم‌های رسواکننده» نشان می‌دهد که چطور دولت‌ها هیچ اقدامی برای محاکمه و احقاق حقوق این افراد بی‏گناه انجام نداده‌اند. داستان فیلم توسط خبرنگاری به نام مایکل بازگو می‌شود که وی در سفر به فلسطین اشغالی می‌نویسد: «در اسرائیل پهباد حزب‌الله را دیدم که در آسمان اسرائیل جولان می‌زد، مردمان اسرائیلی از ترس فرار می‌کردند؛ آنجا بود که فهمیدم اسرائیل اتم دارد ولی ایمان ندارد؛ ایران سلاح اتمی ندارد ولی مردمانش ایمان قوی دارند؛ پس اتم را در قلب تک‌تک ایرانیان یافتم».

پای بندی به وطن و نداشتن ترس و واهمه‌ای از غرب محوریت اصلی این مستند است که در چهار کشور ایران، اسپانیا، عراق و لبنان تصویربرداری شده است و به مدت 41 دقیقه پخش می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار