در بازدید یک روزه اهالی رسانه از چاپخانه افست بیان شد:

کتاب‌های درسی سال 94 توزیع شد

کتاب‌های درسی سال 1394 توزیع شده و چاپ کتاب‌های درسی سال 95 نیز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل بازدید یک روزه اهالی رسانه از چاپخانه افست که امروز انجام شد، طارمی‌راد مدیر عامل سابق چاپخانه افست با بیان این امر که کتاب‌های درسی سال 1394 توزیع شده گفت: چاپ کتاب‌های درسی معمولاً از یک سال قبل آغاز می‌شود و هم‌اکنون چاپ کتاب‌های درسی سال 1395 را در دستور کار خودمان قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: شرکت افست در سال 1336 با هدف سامان بخشیدن به کتاب‌های درسی تأسیس شده و با تأسیس این شرکت کتاب‌های درسی که پیش از آن به لحاظ تعدد کتاب‌ها و غلط‌های نگارشی فراوان در وضع نابسامانی به سر می‌بردند، سامان یافتند.

مدیر عامل سابق چاپخانه افست در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: بانی چاپخانه افست تنها کسی بود که در آن زمان تحصیل کرده رشته چاپ بوده و با نگاهی که در طول تحصیل پیدا کرده پیشنهاداتی را ارائه داده بود که استقبال چندانی از آن‌ها نشده بود.

طارمی راد اظهار داشت: نگاه روزآمد بانی چاپخانه افست باعث شد که این چاپخانه با چاپخانه‌های دیگر تفاوت‌های عمده‌ای داشته باشد که از آن جمله می‌توان به استفاده از بهترین‌های آن روز اشاره کرد.

وی ادامه داد: شرکت افست در آغاز کار خود بر خلاف سایر چاپخانه‌ها مجتمع تمامی قسمت‌های چاپ بوده و بانی این چاپخانه کارش را متناسب با تکنولوژی روز آغاز کرده است.

مدیر عامل اسبق چاپخانه افست ادامه داد: ما نیز هم‌اکنون فعالیت‌ بر اساس تناسب با تکنولوژی را ادامه داده‌ایم و شرکت افست هنوز بزرگترین چاپخانه با بهترین تکنولوژی و پیشتاز در استفاده از تکنولوژی است.

طارمی‌راد تصریح کرد: اولین اسکنر و ماشین رل توسط چاپخانه افست وارد کشور شد.

وی ادامه داد: بعد از شکوفایی انقلاب اسلامی هم ما با همان روند گذشته کار خود را دنبال کردیم و روزنامه‌ها را به شکل جدید و چهار رنگ منتشر کردیم و البته روزنامه همشهری با این شیوه به صد تیراژ رسید.

طارمی‌راد گفت: تقریباً‌ شروع خیلی از روزنامه‌ها در چاپخانه افست بوده و پایه اصلی کتاب درسی در این شرکت است.

وی با بیان این امر که چاپخانه افست هم‌اکنون در بورس است، ادامه داد: در سال‌های بعد از شکوفایی انقلاب اسلامی در حوزه کتاب درسی با افزایش تیراژ عناوین و تعدد رنگ مواجه شدیم و در حال حاضر همه کتاب‌های درسی ما به شکل چهار رنگ منتشر می‌شوند.

مدیر عامل سابق چاپخانه افست گفت: در سال 1358 مجموع تیراژ کتاب درسی 58 میلیون نسخه بوده و بعد‌ها با سرمایه‌گذاری بزرگی که ما انجام داده‌ایم به یکباره دو برابر شد.

طارمی‌راد ادامه داد: در یک دوره از فعالیت چاپخانه افست ما روزی پانصد هزار جلد کتاب درسی تولید می‌کردیم و هم‌اکنون می‌توانیم بگوییم که در 30 سال گذشته، حدود 3 میلیارد جلد کتاب درسی و 2 میلیارد نسخه روزنامه 16 صفحه‌ای منتشر کرده‌ایم.

وی افزود: هم‌اکنون 1550 نفر از کارکنان چاپخانه افست بازنشسته شده‌اند و نسل سوم کارکنان ما فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر تیراژ سالانه کتاب درسی ابتدایی ما 53 میلیون نسخه و تعداد مجلات نیز 40 میلیون جلد است.

وی در خصوص نحوه فعالیت چاپخانه افست برای کتاب‌های درسی کشور‌های دیگر گفت: در یک دوره زمانی یونیسف که مسئول تهیه کتاب‌های درسی کشور عراق بود، تولید این کتاب‌ها را در میان کشورهای منطقه تقسیم کرد و تولید 5 میلیون جلد آن‌ها را نیز به ما محول کرد البته پس از دیدن توانایی ظرفیت ما اعلام کرد که اگر می‌دانست تا این حد توانا‌ هستیم نام برخی از کشورها را از لیست خود حذف می‌کردیم.

طارمی راد اظهار داشت: تا به حال 2 الی 3 بار نیز در مناقصه چاپ کتاب‌های درسی افغانستان شرکت کرده‌ایم، با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم نتوانستیم در این حوزه گامی برداریم.

مدیر عامل اسبق چاپخانه افست در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این امر که در زمان تحریم‌ها ورود ماشین‌های جدید چاپی به این چاپخانه متوقف نشده، گفت: البته کار برای ما هم سخت شده بود اما به توقف فعالیتمان نینجامید.

وی ادامه داد: زمان جنگ سخت‌ترین زمان فعالیت ما بوده و در آن زمان ما از لحاظ کاغذ محدود شده بودیم و سیاستی اخذ شده بود که بر اساس آن باید کتاب‌های درسی سال‌های قبل را جمع‌آوری کرده و بار دیگر توزیع می‌کردیم اما به امید خدا کار به اینجا نرسید.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر برای تولید کتاب‌های درسیمان 200 تن کاغذ استفاده می‌کنیم که 40 درصد آن‌ها ایرانی و مابقی خارجی هستند.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که دستگاه‌های قدیمی به کار گرفته شده در چاپخانه افست در پایان چه می‌شوند، گفت: دستگاه‌های قدیمی را می‌فروشیم.

همچنین محمودرضا برازش مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افست تنها چاپخانه‌ای است که در بورس قرار دارد و از لحاظ وسعت، حجم، شفافیت عملکرد به گونه‌ای بوده که سال‌هاست در بورس قرار دارد.

وی ادامه داد: خدمات شرکت افست به لحاظ تأمین کتاب‌های درسی کشور بسیار قابل توجه و قابل تقدیر است و کل کتاب‌هایی که ناشران در سال گذشته مجوز آن‌ها را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته‌اند، 140 میلیون عنوان بوده است.

وی با تأکید بر اینکه چاپ کتاب‌های درسی از مرز 200 میلیون گذشته است، گفت: طارمی‌راد  بیش از 32 سال مدیریت مجموعه افست را بر عهده داشته و این قابل توجه است که مدیری 32 سال در سمت مدیریت سکان چنین مجموعه‌ را داشته باشد.

برازش در ادامه از یکی از پیشکسوتان عرصه صنعت چاپ نام برد و گفت: شایسته خصلت فردی است که به لحاظ فنی و دانش مرتبط با صنعت چاپ و مجتهد طراز اول صنعت چاپ بوده و طبعاً چاپخانه افست با تدابیر و درایت این دوستان به نظم و ترتیبی رسیده که نیازمند آن است.

وی اظهار داشت: بازدید چاپخانه افست با اهدافی چون آشنایی اهالی رسانه با صنعت چاپ و استفاده از دانش فنی مدیران و کارشناسان چاپخانه افست انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که در ایام جشن صنعت چاپ توفیق داشتیم که در خدمت اهالی رسانه باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار