تئاتر در هفته‌ای که گذشت؛

از ماجرای قطعی برق سنگلج تا حضور مهدی چمران در تئاتر شهر

مهدی چمران چهارشنبه 11 شهریور در جریان دیدار از مجموعه تئاتر شهر بر سر نمایش «تکه‌های سنگین سرب» حاضر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سر خط مهمترین اخبار تئاتر هفته دوم شهریور را در ادامه می‌خوانید:

خبرهایی از گوشه و کنار تئاتر
 
پس از اعتراض‌های پی در پی به وضعیت موجود در تالار وحدت بنیاد فرهنگی هنری رودکی طی اعلامیه‌ای سیاست‌های کلی آثاری را که قرار است در تالار وحدت به صحنه بروند، مشخص کرد.

مهدی شفیعی  مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی از تخریب و بازسازی بنای قدیمی اداره تئاتر در سال ۹۴ خبر داد.

تماشاخانه «ارغنون» ۱۵ شهریور همزمان با اجرای نمایش «چشم بر هم زدن» افتتاح خواهد شد.

نمایش «دو روایت نادری» به نویسندگی خیرالله تقیانی‌پور و کارگردانی جواد نوری که در تماشاخانه سنگلج اجرای عمومی خود را شروع کرده است، در اولین شب اجرا به دلیل قطع برق منطقه با نور تلفن‌های همراه تماشاگران به صحنه رفت.

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر از بازگشت پرداخت سرانه درمان تئاتر اعضای خانه به روال سال گذشته خبر داد.

تازه‌های تئاتر

مراسم افتتاح رسمی نمایش «شب بخیر جناب کنت» با حضور اعضای هیات مدیره بنیاد رادی و هنرمندان مهمان از کشور ارمنستان روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

۸ شهریور نمایش «وانیک» به کارگردانی سهراب سلیمی با حضور ایرج راد افتتاح شد.

نمایش «قلعه انسانات» به کارگردانی علی شمس ۱۱ شهریور، ساعت ۱۸ اجرای عمومی خود را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌کند.

در تئاتر شهر چه خبر است؟

مهدی چمران در جریان دیدار از مجموعه تئاتر شهر که چهارشنبه بعد از ظهر ۱۱ شهریور انجام گرفت با حضور در تالار چهارسو همراه با مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر با عوامل اجرایی نمایش «تکه‌های سنگین سرب» دیدار و از نزدیک در جریان نحوه اجرای این نمایش که به بخشی از  زندگی شهید دکتر مصطفی چمران می‌پردازد، قرار گرفت.

حسین کیانی کارگردان تئاتر که قرار بود پیش از این نمایشی با نام «مرگ در حمام بنفش» را در تئاترشهر به صحنه ببرد با وجود حدود یک ماه و نیم تمرین گروه، اجرای آن را به زمان دیگری موکول و نمایش قدیمی «مضحکه شبیه قتل» جایگزین آن کرد.
 
آخرین برگ از دفتر جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی سه‌شنبه ۱۰ شهریور در حالی که به دلیل شرایط جوی با تغییر مکان همراه بود  با حضور مدیران فرهنگی هنری و هنرمندان در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در این مراسم مدیرانی چون علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، داوود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره، سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر و هنرمندانی چون جعفر والی، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، محسن حسینی، بهزاد فراهانی، محمد ساربان، محمدرضا خاکی، سیاوس چراغی‌پور، یارتا یاران، محمدحسین ناصربخت، عزت‌الله مهرآوران، رضا فیاضی، اسماعیل شفیعی، مریم معترف، حسین مسافر آستانه، اسماعیل خلج، مجید جعفری، اصغر همت، قاسم زارع، محسن قاضی‌مرادی و همچنین رایزن فرهنگی سفارت ارمنستان حضور داشتند.

نشست‌های هفته

علی شمس نویسنده و کارگردان نمایش «قلعه انسانات» به همراه پیرو کاردانو، کلودیو کوتونیو و پریسا نظری بازیگران این اثر نمایشی مشترک ایران و ایتالیا که قرار است از  ۱۱ شهریور، ساعت ۱۸ اجرای عمومی خود را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کند، چهارشنبه ۱۱ شهریور ماه در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره این اجرا پرداختند.

نشست رسانه‌ای نمایش «دریازدگی» دوشنبه ۹ شهریور با حضور عباس جمالی کارگردان، رضا بهبودی و بهرنگ علوی بازیگران و محمد قدس تهیه‌کننده نمایش در تالار وحدت برگزار شد. دریازدگی قرار است از روز جمعه ۱۳ شهریور بازی پانته‌آ بهرام، رضا بهبودی، ستاره پسیانی و بهرنگ علوی روی صحنه برود.

چند خط از جشنواره‌های تئاتر

به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، روز پایانی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر آذربایجان‌شرقی که از نهم شهریور در تبریز آغاز شده بود، با صدور اطلاعیه‌ای از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حال و هوای دیگری به خود دید چرا که این اطلاعیه خبر از لغو اختتامیه این جشنواره داده است.

ششمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان، سعید آگشته شهردار و دبیر این دوره از جشنواره، طی حکمی حسین مسافر آستانه جواد عزتی و افشین خورشید باختری را به عنوان داوران ششمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان معرفی کرد.

ارسال آثار به بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تنها تا ۱۵ شهریور ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

جمشید خانیان، شهرام کرمی و نادر برهانی مرند از سوی حسین پارسایی دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به عنوان هیات انتخاب متون بخش صحنه‌ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت معرفی شدند.

به دلیل تقاضای هنرمندان علاقه‌مند به شرکت در بخش نمایشنامه‌نویسی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، مهلت ارسال آثار به این بخش از جشنواره تا ۲۵ مهرماه تمدید شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار