کشف ۲۰ میلیون قلم داروی غیرمجاز در عملیات بین‌المللی پانجی آ ۸

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا با اشاره به اجرای عملیات بین‌المللی پانجی آ ۸ از کشف ۲۰ میلیون قلم داروی غیر مجاز در کشورمان خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ حسین رمضانی صبح امروز در نشست خبری صبح امروز خود که به منظور تشریح دستاوردهای عملیات بین‌المللی پانجی آ 8 برگزار شد با اشاره به سابقه اجرای این عملیات بین‌المللی اظهار کرد: سازمان اینترپل از سال 2004 متوجه فروش داروهای غیرمجاز در بستر سایبری شد و از این رو عملیات بین‌المللی هانجی آ را در همان سال پایه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه ایران از سال 2011 مشارکت خود در این عملیات بین‌المللی را آغاز کرده است گفت: این عملیات که امسال با شرکت 115 کشور به صورت همزمان و هماهنگ به اجرا در آمد اهداف خاصی را دنبال می‌کرد که این اهداف عبارتند از کشف محصولات دارویی تقلبی و جمع‌آوری آنها از بازار عرضه، شناسایی توزیع‌کنندگان و شبکه‌های جنایی حامی آنها، پیگیری افراد مسئول، ارتقاء سطح همکاری‌های بین‌المللی به منظور مقابله با این تجارت غیرمجاز، مسدود کردن وب‌سایت‌های تجاری غیرقانونی و همچنین افزایش آگاهی‌های عمومی.

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتابا اشاره به عملکرد ایران در چهار سال اخیر در این عملیات گفت: ما در عملیات مشترک سال 2011 تا 2014 به ترتیب موفق به کشف 2 میلیون و 600 هزار، 4 میلیون و 353 هزار، 10 میلیون و 9 میلیون و 600 هزار قلم داروی غیرمجاز و تقلبی شدیم.

رمضانی با بیان اینکه ایران در عملیات پانجی آ 8، پلیس ایران موفق به کشف بیش از 20 میلیون داروی غیرمجاز و تقلبی شده است افزود: در این عملیات که با همکاری وزارت بهداشت، دادستانی، دفتر اینترپل تهران و همچنین گمرک کشور برگزار شد تمام همکاران ما در پلیس فتای استان‌ها به مدت یک هفته مشارکت داشتند و طی اقدامات خود و با رصد بیش از 18 هزار و 500 وب‌سایت، اقدام به شناسایی بیش از 100 سایت مجرمانه کرده و 90 نفر را در این ارتباط دستگیر کردند.

وی ادامه داد: ارزش ریالی داروهای مکشوفه در ایران 14 میلیارد ریال برآورد شده که در میان اقلام مکشوفه بیش از 131 هزار فقره تجهیزات پزشکی غیرمجاز، 950 هزارگرم داروهای مکمل و 98 هزار قرص و آمپول غیرمجاز بوده است.

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا با اشاره به دو عملیات بزرگ انجام شده در دو شهر مشهد و تهران در تشریح این دو عملیات گفت: در عملیاتی که در شهر مشهد برگزار شد ماموران پلیس موفق شدند از کارگاه تولید داروی غیرمجاز باند دکتر سینا یک تن روغن نباتی فاسدی که در تولید لوازم آرایشی به کار می‌رود کشف کنند.

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا افزود: اعضای این باند پس از تولید لوازم آرایشی غیربهداشتی و غیرمجاز اقدام به بسته‌بندی این محصولات تولیدی با هولوگرام‌های معتبر می‌کردند.

رمضانی گفت: در عملیات حاشیه تهران نیز ماموران پلیس موفق شدند کارگاه بزرگ تولید غیرمجاز تجهیزات پزشکی را شناسایی کنند که تبهکاران تولیدکننده این محصولات علاوه بر عرضه این محصولات در داخل کشور سفارشاتی را از کشورهای حاشیه دریای خزر نیز دریافت کرده بودند که در مجموع ماموران پلیس موفق به کشف 5 میلیارد ریال تجهیزات پزشکی تقلبی از این کارگاه تولیدی شدند.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای جهانی این اقدام مشترک اظهار کرد: در عملیات پانجی‌ آ 8 که به طور مشترک در تمام دنیا برگزار شد 156 نفر دستگیر شدند و 429 عملیات پی‌جویی در دنیا به اجرا در آمد که ماحصل آن کشف 81 میلیون دلار داروی تقلبی و غیر مجاز بود.

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا در پایان با توصیه به مردم خاطر نشان کرد: با توجه به آنکه چرخه تولید، عرضه و فروش دارو به دلیل حساسیت موضوع در تمامی کشورها با نظارت کامل نهادهای بهداشتی انجام می‌شود در حال حاضر هیچ مجوزی در کشورمان برای فروش در بستر سایبری وجود ندارد. لذا از مردم می‌خواهیم که به هیچ وجه نیازهای دارویی خود را از طریق اینترنتی تامین نکنند. 
 
منبع :تسنیم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار