شیراز؛

اضطراب، بیش فعالی و اوتیسم شایع ترین اختلالات دوران كودكی

اضطراب و افسردگی، بیش فعالی، اوتیسم و اختلال سلوك، شایع ترین اختلالات دوران کودکی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ندا خورشیدیان، کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شیراز، گفت: یكی از دلایل اصلی وجود مشكلات روانی در كودكان، فقدان آگاهی لازم در نحوه شناسایی اختلال و برخورد مناسب با آن است و نیز برای كمك به كودكانی كه از مشكلات روانی رنج می برند، شناسایی به موقع، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

خورشیدیان افزود: برای غلبه بر این مشكل لازم است تمام كارشناسان مراقب سلامت، در زمینه شناسایی علایم، نشانه ها ی بالقوه مشكلات سلامت روانی و رفتاری را آموزش ببینند.

وی با تاکید بر معیارهای تشخیصی لازم برای اختلالات اضطرابی، خلقی، بیش فعالی، اوتیسم و اختلال سلوك گفت: برای پدر و مادر شناخت نیازهای جسمی فرزندشان، مثل تغذیه، لباس های گرم به هنگام سرما، زمان خواب در ساعت مناسب، آسان است، ولی نیازهای روحی و احساسی كودك ممكن است مشخص نباشد.

این کارشناس بهداشت روان بیان کرد: سلامت روانی كودك باعث می شود تا بچه ها خوب فکر کنند، پیشرفت اجتماعی داشته باشند و مهارت های جدید را به خوبی بیاموزند و نیز علاوه بر این، دوستان خوب و كلمات تشویق آمیز از جانب بزرگسالان، همه برای كمك به پیشبرد اعتماد به نفس و ایجاد عزت نفس مهم بوده و نگرش او را نسبت به زندگی بهبود می بخشد و همین امر می تواند در پیشگیری از مشكلات سلامت روان، به ویژه سوء مصرف مواد در كودكان و نوجوانان، اقدام بسیار موثری باشد.

خورشیدیان ادامه داد: امید است با اجرای طرح تحول سلامت، شناسایی بهتر و زودتر كودكان نیازمند خدمات سلامت روان، صرفا یك هدف نباشد، بلكه تبدیل به دستاوردی دیگر برای نظام سلامت كشور شود.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.