اد رويس: توافق ایران و آژانس یک بازی خطرناک است

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گزارش‌ها درباره توافق میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نمونه برداری از مکان‌های هسته‌ای را یک "بازی خطرناک" خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی "بریت بارت"، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به گزارش‌ ادعایی آسوشیتدپرس در مورد اینکه موافقتنامه جانبی میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، به ایران امکان خواهد داد به جای بازرسان بین المللی از کارشناسان خود برای بازرسی از سایت های هسته ای احتمالی استفاده کند واکنش نشان داد.

رویس این اقدام را یک "بازی خطرناک" نامید و گفت این بازرسان بین المللی هستند که باید بازرسی های بین المللی را انجام دهند.

وی مدعی شد: معیار بازرسی ها "از هر جا و در هر زمان" که برای یک موافقتنامه واقعی ضروری است به بازرسی های "هر زمان که ایران بخواهد و هر جا که ایران بخواهد و همچنین برپایه شروط ایران" تبدیل شده است.

وی افزود: "کنگره چند هفته است دسترسی به این سند را درخواست کرده است تا امکانپذیر بودن اقدامات در زمینه بازرسی ها را ارزیابی کند. کنگره اکنون باید بررسی کند آیا این تمهید بی سابقه می تواند از فریبکاری ایران جلوگیری کند یا خیر."

گزارش های منتشر شده درباره «موافقتنامه های جانبی» میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نگرانی هایی را در سنای آمریکا بوجود آورده است به ویژه اینکه اسناد مربوط به این موافقتنامه هنوز در اختیار کنگره قرار نگرفته است.

رویس اوایل این ماه با ارسال نامه ای برای جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نگرانی خود را در مورد این موافقتنامه های جانبی اعلام کرد.

وی مدعی شد: توافق جداگانه میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درمورد بازرسی از تاسیسات پارچین بدون شک ازسوی تهران به عنوان یک دسترسی بی سابقه برای آژانس به منظور بازرسی از مراکز مشکوک در ایران تلقی می‌شود. این مسئله قرار گرفتن توافق های صورت گرفته میان ایران و آژانس را در اختیار کنگره به منظور بررسی کامل آنها، در دوره 60 روزه ارزیابی موافقتنامه هسته ای ایران، ضروری می سازد.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، چندی پیش در تلاش برای کاهش نگرانی روزافزون در کنگره آمریکا درمورد موافقتنامه هسته ای ایران ، به کنگره رفت ولی گفت نمی تواند نسخه ای از سند بازرسی هسته ای آژانس با ایران را در اختیار کنگره آمریکا قرار دهد.

وی تاکید کرد به لحاظ قانونی وظیفه دارد این سند را محرمانه نگه دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار