امضای تفاهم نامه ساخت بیمارستان 579 تختخوابی شهدای تجریش با قرارگاه خاتم الانبیا

تفاهم­‌نامه همکاری احداث بیمارستان 579 تختخوابی شهدای تجریش در نشستی با حضور مسوولان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) امضا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب­دا؛ دکتر علی اصغر پیوندی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این نشست با اشاره به گستره جمعیتی  5 میلیون و 200 هزار نفری تحت پوشش این دانشگاه ، تعداد تخت در این مناطق  را یک تخت به ازای هر 1000 نفر عنوان کرد و این میزان را در مقایسه با میانگین کشوری (1.36 تخت به ازای هر 1000 نفر) ناکافی دانست.

وی افزود: برخلاف این تصور عمومی که پایتخت کشور در مقایسه با دیگر مناطق کشور از امکانات و تجهیزات پزشکی مناسبی برخوردار است ، گفت: در مناطق تحت پوشش این دانشگاه نسبت به میانگین کشوری با کمبود 1500 تخت بیمارستانی مواجه هستیم گرچه این نسبت در مقایسه با آمار جهانی بسیار پایین است و در اکثر کشورها به ازای هر 1000 نفر 7-3 تخت بیمارستانی وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که اجرای طرح تحول نظام سلامت سبب افزایش رضایتمندی مردم از حوزه سلامت است تاکید کرد همه ارکان نظام باید برای گسترش و اتمام پروژه های حوزه سلامت کمک کنند.

دکتر پیوندی در پایان همکاری در احداث بیمارستان 579 تختخوابی شهدای تجریش را اولین پروژه مشترک وزارت بهداشت و قرارگاه خاتم الانبیاء نامید که بیمارستانی استراتژیک و دارای حساسیت ویژه است و اظهار امیدواری کرد با همت همه مسوولان، این پروژه تا پایان دولت یازدهم آماده بهره برداری شود.

در ادامه نشست، مهندس سید ابراهیم رئیسیون مشاور وزیر بهداشت در امور اقتصادی، ساخت بیمارستان شهدای تجریش را اولین همکاری وزارت بهداشت با قرارگاه خاتم الانبیاء برشمرد که پس از آن پروژه­هایی نظیر بیمارستان 1000 تختخوابی مشهد و بیمارستان هایی در تبریز، شیراز و سایر شهرهای کشور توسط این قرارگاه احداث خواهد شد.

وی، افزود: در  کشورهای پیشرفته به طور میانگین 3 تا 7 تخت بیمارستانی به ازای هر 1000 نفر وجود دارد. در حالی که این شاخص در کشور ما  1.36 تخت به ازای هر 1000 نفر است اما طبق سیاست های وزارت بهداشت این عدد تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 2.6 ارتقا یابد.

مهندس رئیسیون، با اشاره به وجود 100هزار تخت فرسوده بیمارستانی که 50درصد آنها قابل استحکام بخشی نیست، گفت: سیاست ما در گام اول بهینه سازی وضعیت موجود و پس از آن ارتقای کمی تختهاست. اگر هزینه ایجاد هر تخت بیمارستانی را 450 تا 600 میلیون تومان در نظر بگیریم برای تحقق این شاخص به 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با توجه به بودجه‌ سالانه 670 میلیارد تومانی ابنیه سازی در وزارت بهداشت؛ باید 50 سال منتظر تحقق بودجه مورد نیاز از محل اعتبارات دولتی باشیم که قطعاً غیرممکن می باشد و نیازمند تدبیر دیگری است.

وی استفاده از منابع بخش خصوصی و همچنین ظرفیت های داخلی وزارت بهداشت را راهکاری مناسبی در این خصوص عنوان کرد و افزود: قرارگاه خاتم الانبیا طی چهار سال معادل 5 هزار میلیارد تومان به سفارش وزارت بهداشت پروژه احداث خواهد کرد که معادل 70درصد این هزینه توسط دارایی های دانشگاه ها و 30 درصد آن به صورت منابع نقدی تامین خواهد شد.

مهندس رئیسیون ضمن تقدیر از پیگیری­های موثر دکتر پیوندی و همکاران در انعقاد این موافقت نامه خاطرنشان کرد: با این موافقت نامه و پس از تکمیل مطالعات فنی و عمرانی و تجهیز کارگاه، فعالیت های عمرانی توسط قرارگاه خاتم الانبیا آغاز می شود و پس از مشخص شدن احجام و سطوح، قرارداد منعقد می شود.

وی در خاتمه سخنان خود امضای این موافقت نامه را که امکان تخصیص پیش پرداخت این طرح ها را نیز فراهم می کند در جهت تسریع امور ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد این تصمیم به عنوان یک مدل ارزشمند در وزارت بهداشت مورد استفاده دیگر دانشگاه­ها نیز قرار گیرد.

در ادامه نشست، مهندس امیر ساکی مدیرکل منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت در سخنانی امضای این موافقت نامه را اتفاق بزرگی در مجموعه وزارت بهداشت دانست و اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی های مدون و تلاش و همکاری مسوولان، بیمارستان 579 تختخوابی شهدای تجریش ظرف دو سال آینده آماده بهره برداری شود.

وی با اشاره به نگاه ویژه وزارت بهداشت به بیمارستان شهدای تجریش، موفقیت در این پروژه را ضامن توفیقات قرارگاه در پروژه های بعدی برشمرد.

همچنین سردار سالار ولایت مدار معاون هماهنگی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در این نشست ورود قرارگاه به حوزه سلامت را یک تکلیف ملی و نگاه قرارگاه به این پروژه ها را نگاه رسالتی برشمرد و نه پیمانکاری و اقتصادی.

وی در پایان خاطرنشان کرد اگر ساز و کارهای لازم اندیشیده شود این پروژه را می توان در موعد مقرر به انجام رساند.

سردار صالحی، معاون فنی قرارگاه نیز در این نشست اعلام کرد: یکی از بهترین گروه های تخصصی این قرارگاه در پروژه بیمارستان شهدای تجریش به خدمت گرفته خواهد شد تا این پروژه خدمتی موثر در راستای رفاه حال عموم مردم شریف ایران اسلامی باشد.

معاون فنی قرارگاه همچنین از تحویل و شروع به کار ساخت این پروژه بیمارستانی از 24 مردادماه خبر داد.

سردار اکبری مدیر عامل گروه تخصصی شهید رجایی، نیز با تقدیر از دستاورد های دولت یازدهم در حوزه سلامت؛ رضایت مردم را در گروی اهمیت بیشتر دستگاههای مختلف نظام به امر سلامت دانست.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد ضمن تعامل بیشتر با دانشگاه در خصوص جذب به موقع منابع مورد نیاز، پروژه بیمارستانی شهدای تجریش با بهترین کیفیت و در موعد مقرر به اتمام برسد.

در این نشست که با حضور دکتر پیوندی رئیس دانشگاه،  مهندس رئیسیون مشاور وزیر در امور اقتصادی، سردار ولایت مدار معاون هماهنگی قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، سردار صالحی معاون فنی قرارگاه، سردار اکبری مدیرعامل گروه تخصصی شهید رجایی، مهندس ساکی مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت، دکتر فتحی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه و جمعی از کارشناسان حقوقی و فنی برگزار شد، ضمن امضای تفاهم نامه همکاری، مجوز احداث بیمارستان مذکور به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شد.

گفتنی است در پایان این مراسم موافقت نامه مذکور به امضای طرفین رسید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار