تولید نانو کامپوزیت ضد میکروبی برای مبارزه با بیماری‌های عفونی

پژوهشگران دانشگاه مازندران موفق به ساخت یک نمونه‌ی آزمایشگاهی از نانو کامپوزیت ضد‌میکروبی شده‌اند که می‌تواند مانع انتقال عفونت به افراد شود.

احسان نظرزاده زارع محقق دوره پسا دکترای دانشگاه مازندران در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به اینکه بیماری‌های عفونی به راحتی از طریق تماس دست با اجسام آلوده قابل انتقال هستند، تولید مواد ضد میکروبی از اهمیت زیادی برخوردار است و در صنایع مختلف کاربردهای بسیار دارد در همین راستا در این طرح نانو کامپوزیت الکترومغناطیس پایه پلیمری ساخته شده و افزون بر زیست سازگاری آن، خاصیت ضد اکسیدکنندگی، ضد باکتریایی و ضد قارچی این مواد سبب جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی نیز خواهند شد. 

وی اظهار داشت: این پلمیرها برای محصولات پزشکی، بهداشتی، بسته بندی مواد غذایی، سیستم‌های تصفیه آب، فیلتر‌ها و تجهیزات دفتری و اداری کاربرد فراوان دارد. همچنین این نانو کامپوزیت زیست الکترو‌مغناطیسی سه لایه، می‌تواند در کابردهایی همچون ساخت حسگرهای تشخیص میزان کلسترول خون، ابزارهای پزشکی،‌ ساخت کامپوزیت‌های دندانی، تصفیه آب و همچنین به عنوان یک پوشش جهت جلوگیری از خوردگی مخازن نفتی به کار رود. البته برای دستیابی به این اهداف باید مطالعات تکمیلی صورت گیرد تا تولید انبوه این ماده مقدور گردد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار