ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

صالحی، رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

طی حکمی از سوی علی جنتی، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، به عنوان رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دوره بیست و نهم انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سومین هفته مردادماه 94، با انتخاب رئیس نمایشگاه بین‌المللی بیست و نهم کتاب تهران و اعضای شورای سیاست‌گذاری آن همراه بود. دیگر اتفاقات مهم ادبی داخلی و خارجی این هفته را در ادامه این گزارش می‌خوانید:


مهمترین رویدادهای ادبی داخلی
 
* طی حکمی از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی این وزارتخانه به عنوان رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.
 
* در هفته گذشته همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکامی اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را معرفی کرد. این اعضا به پیشنهاد سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد معرفی شده‌اند. در میان آن‌ها نام افرادی چون سید رضا صالحی امیری، علی‌اکبر اشعری، رضا امیرخانی، همایون امیرزاده، محمد حمزه‌زاده و ... دیده می‌شود.
 
* طی هفته گذشته از سوی سید عباس صالحی مجید غلامی جلیسه به عنوان دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. هفته کتاب از سال 73 با هدف ترویج کتابخوانی از 10 تا 24 آبان برگزار می‌شود.  همچنین برزین ضرغامی هم به عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب انتخاب شد.
 
* اولین دوره همایش کتاب و نشر در حالی برگزار می‌شود که آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه این همایش 30 مرداد اعلام شده است.
 
* دانشجویان و اساتید غیرایرانی شرکت‌کننده در دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در هفته گذشته از حسینیه جماران و بیت امام‌خمینی (ره) بازدید کردند. در گزارش ستاد خبری هشتاد و دومین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی که از سوی بنیاد سعدی برگزار می‌شود، هدف از این کار آشنایی هرچه بیشتر فارسی‌آموزان با فرهنگ ایران و ایرانی عنوان شده است.
 
* کتاب اجتماعی و با زبان طنز هوشنگ مرادی کرمانی با عنوان «مربای شیرین» با ترجمه کارولین کراسکری به زبان انگلیسی شهریور امسال به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

* فروشگاه مرکزی شهر کتاب در هفته آینده و در نشست نوبل‌خوانی خود با حضور شهره چاووشیان و بلقیس سلیمانی، نشست نوبل‌خوانی با هارولد پینتر را برگزار خواهد کرد. این برنامه روز یکشنبه 25 مرداد برگزار خواهد شد. 

* رمان «بیوه‌کشی» نوشته یوسف علیخانی که به تازگی به چاپ دوم رسیده و بهار امسال از سوی نشر آموت منتشر شده است، یکشنبه این آینده در فرهنگسرای بهاران نقد خواهد شد. در این جلسه نویسنده کتاب به همراه امیدی سرور منتقد ادبی حضور خواهند داشت.
 
مهمترین رویدادهای ادبی خارجی

* دولت اوکراین 38 عنوان کتاب منتشرشده روسی را به دلیل آنچه اشاعه ایدئولوژی نفرت و تجزیه‌طلبی می‌خواند، ممنوع کرد. خصومت این دو کشور از سال 2014 و از زمان الحاق شهر کریمه به اوکراین آغاز شد و امروز به عرصه فرهنگی هم کشیده شده است.

* یوتا دانلا نویسنده آلمانی در سن 95 سالگی درگذشت. بیشتر آثار او مورد اقتباس تلویزیونی قرار گرفته است. اولین رمان او «همه ستاره‌های آسمان» مورد استقبال منتقدین و خوانندگان قرار گرفت. 



 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار