ليونی خواستار برگزاری جلسه استماع درباره اقدامات نتانياهو عليه توافق هسته‌ای شد

هاآرتص نوشت: لیونی، خواستار برگزاری جلسه استماع درباره تبلیغات نتانیاهو علیه توافق هسته‌ای ایران در آمریکا است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  باراک راوید در تحلیلی برای  روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: تزیپی لیونی عضو اتحادیه صهیونیسم از تزاهی هانگبی، رئیس کمیته امور خارجی و دفاعی از کنست خواسته است که این کمیته را فورا قانع کند تا درباره تبلیغات بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا و بین یهودیان آمریکایی علیه توافق هسته ای ایران، جلسه استماعی برگزار کند. 

لیونی، وزیر خارجه سابق اسرائیل در نامه ای به هانگبی نوشت: این فعالیت نتانیاهو می توانست تبعات قابل ملاحظه ای به همراه داشته باشند که هنوز این کمیته به دلیل امنیتی بودن کابینه، هنوز این مسئله را بررسی نکرده است. 

این روزنامه نوشت لیونی اساسا از پانزده ژوئیه یک روز بعد از آنکه توافق بین ایران وشش قدرت جهانی امضا شده، درخواستی برای بررسی توافق هسته ای ایران داده بود و در پی آن قطعنامه ای به اجماع در کنست تصویب شد. در این قطعنامه تصریح شده است که توافق هسته ای، تبعات منفی بسیار زیادی بر امنیت اسرائیل خواهد داشت و از دولت و کنست خواست تا از نزدیک و به طور دقیق و موشکافانه بر محدودیت هایی که بر برنامه هسته ای ایران اعمال شده است،‌نظارت کنند،‌ضمن این که باید اتحاد تاریخی بین آمریکا و اسرائیل بالنده شد و حفظ شود.

لیونی در نامه خود استدلال کرده است که اقدامات نتانیاهو در هفته های گذشته،‌ تخلف از قطعنامه کمیته است و باید یک جلسه استماع برگزار شده و در آن تاثیر اقدامات نتانیاهو بر روابط اسرائیل و آمریکا بررسی شود. 

وی در ادامه نوشت: چه کنگره آمریکا توافق هسته ای ایران را رد کند یا آن را تصویب کند، برگزاری چنین مناظره ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به علت فشردگی جدول زمان بندی ها، ضروری است که این جلسه استماع در همین چند روز آینده برگزار شود و این استماع حتی به کسانی که معتقدند، توافق هسته ای با ایران بسیار بد است، از جمله خود من بسیار اهمیت دارد. 

لیونی در ادامه افزود: او می خواهد هیئت منصفه، همچنین درباره تبعات رد توافق هسته ای در کنگره آمریکا بر اسرائیل بحث کند و به سوالاتی از این قبیل پاسخ دهد که اگر این توافق از درجه اعتبار ساقط شود،‌این به چه معنایی خواهد بود؟ رد این توافقنامه توسط کنگره از سوی دیگر قدرت ها معتبر خواهد بود و اینکه آیا آمریکا ملزم خواهد بود که به بخش خودش پایبند باشد؟‌ آژانس های اطلاعاتی فکر می‌کنند که ایران در مقابل این وضعیت چه رفتاری از خود نشان خواهد داد؟ 

لیونی همچنین گفته است که این کمیته باید درباره این پیشنهاد آمریکایی درباره ارتقای ظرفیت های دفاعی اسرائیل به دنبال توافق هسته ای بحث کند، پیشنهادی که نتانیاهو بحث درباره آن را رد کرده است. 

وی در ادامه نوشت: ما باید درباره این سئوال بحث کنیم که چه تدابیر امنیتی لازم است و باید چه زمانی اتخاذ شود؟ و این که با توجه به تبعات منفی این توافقنامه چه تدابیر امنیتی با آمریکا در زمینه های مختلف بویژه در قبال مشروعیت ایران لازم است؟

در یک ماهی که توافق هسته ای وین بین ایران و قدرت های جهانی تصویب شده است، کمیته کنست، تقریبا به طور روزانه، بحث های فشرده ای در قبال این توافق برگزار کرده است. یک جلسه با یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی برگزار شد و او در آن نشست گزارش مختصری درباره این توافق ارائه داد. همچنین نشستی در کمیته فرعی اطلاعات با حضور مقامات ارشد موساد برگزار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
نتانیا هو دلال تحریم است ،
آخرین اخبار