برای اولین‌بار ماه تئاتر استان‌ها روی صحنه رفت

کارگردانان سه اثر از تئاتر استان‌ها از نقاط قوت و خواسته‌های خود گفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین رپر‌توار در ماه تئاتر استان‌ها که شامل اجرای هفت نمایش از تولیدات مراکز استانی حوزه‌های هنری است از اول این ماه برگزار شده است. 

این آثار برگزیده از استان‌های: اردبیل، اصفهان، گیلان، قزوین، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و مازندران منتخب شده‌اند که با توجه به تعداد آن‌ها یک اجرای 30 روزه برای عموم در نظر گرفته شده و حوزه هنری این فرصت را ایجاد کرده تا هر شب دو گروه به مدت پنج شب در تماشاخانه‌های «مهر» و «ماه» روی صحنه بروند.

در این رپرتوار که هفته دوم خود را در حال سپری کردن است قطعاً نقاط ضعف و قوتی وجود دارد که با یه برنامه‌ریز و سه تن از کارگردانان این اثرها به گفتگو پرداخته شده است. 

حسن سبحانی کارگردان نمایش «آقای قاضی صدای مرا می‌شنوید» که از هرمزگان شرکت کرده است، این جشنواره را اتفاق  خوبی قلمداد کرد و گفت: این جشنواره باعث می‌شود تا هنرمندان شهرستان‌ها بتوانند آثار خودشان را در پایتخت به تماشای عموم برسانند و از نظرات بزرگان تئاتر آگاه شوند که این خود یک آموزش بزرگ تلقی می‌شود.

وی در خصوص حمایت‌های مالی از طرف این جشنواره بیان کرد: نکته قابل توجهی که می‌توان به آن اشاره کرد بستن قرارداد و حمایت‌های مالی است که این خود باعث دلگرمی و انگیزه بیشتر می‌شود.

در ادامه سبحانی در رابطه با اثر نمایشی خود و نقش بسزای موسیقی هرمزگان گفت: در قسمت‌هایی بیشترین صحبت‌ها توسط سازها می‌شود کار با یک شخصیت اصلی و هشت شخصیت که فقط با سازهایشان صحبت می‌کنند پیش می‌رود.


سبحانی در خصوص فرصت اجرای عمومی و تأثیرات آن گفت: در واقع این رپرتوار فرصتی برای هنرمندان شهرستان‌ها ایجاد کرده تا آنها بدون مهاجرت به تهران کارهایشان در پایتخت هم دیده شود.

وی افزود: همچنین از اخبار و روند نمایشی استا‌ن‌ها هم با خبر و با آثار آنها بیشتر و از نزدیک آشنا می‌شویم که این خود باعث همبستگی بین هنرمندان تئاتری استان‌ها می‌شود.

احسان جانمی کارگردان نمایش «رود زنده می‌زاید» که از اصفهان نمایشی با سبک درام خانوادگی روی صحنه آورده است. داستان دختری 20 ساله که 19 سال و شش ماه است پدرش را ندیده و ماجراهایی که وجود دارد...

جانمی رپرتوار را یک نمایشگاه خوب برای عرضه آثار هنرمندان شهرستان‌ها دانست و گفت: این کار باعث می‌شود تا هفت اثر از هفت استان را در یک دوره زمانی کوتاه تماشاگران بتوانند شاهد باشند بدون آنکه به شهر دیگری سفر کنند. 

توحید معصومی برنامه‌ریز ماه تئاتر استان در خصوص زمانبندی اجراها و اینکه چرا برای هر گروه یک ماه اجرا در نظر گرفته نشده است گفت:‌ با توجه به تعداد استان‌ها اگر دوره اجراها یک ماهه بود فرصتی برای دیگر هنرمندان باقی نمی‌ماند به همین دلیل برای هر گروه پنج شب اجرا در نظر گرفته شده است.

وی درباره اجرای دوره‌های بعدی بیان کرد: قصد ما این است تا به همه استان‌ها فرصتی داده شود تا آثارشان به اجرا در بیاید و رپرتوآر مختص یک دوره در سال نباشد که امیدواریم این اتفاق صورت گیرد.

گفتنی است؛ رپرتوار «ماه استان‌ها» که با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تا پایان مرداد‌ماه برگزار می‌شود و از ویژگی‌های این رپرتوار می‌توان به فشرده‌سازی مجموعه کاملی از فعالیت‌های حوزه هنری استان‌ها و به اجرا گذاشتن تماشای عموم و جمع کردن هفت نمایش از هفت استان با سبک و موضوعات مختلف اشاره کرد. در واقع این امر فرصتی است که حوزه هنری در اختیار هنرمندان استان‌ها قرار داده است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار