عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مخازن سوخت‌های فسیلی روبه اتمام است و باید انرژی‌های نو را جایگزین کنیم.

حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با استفاده از انرژی‌های نو برای تامین انرژی مورد نیاز کشور گفت: متاسفانه با وجود 300 روز آفتابی و وزش بادها مختلف و سایر انرژی‌های نو در بین انرژی‌های مصرفی ما سهم استفاده از این انرژی‌ها در حدود 3 درصد است و این به هیچ عنوان قابل قبول نیست به خصوص اینکه آینده تامین انرژی در دنیا بر اساس استفاده ار انرژی‌های نو برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تعریف می‌شود و همه در پی جایگرینی انرژی خورشیدی، بادی ، زمین گرمایی و هسته‌ای بجای انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی هستند.

نجابت افزود: در کشور ما کم هزینه‌ترین و پایدارترین این انرژی‌ها، انرژی خورشیدی است و فن‌آوری استفاده از آن نیز در دسترس است، چه نوع آینه‌ای و چه نوع فتوسل و اگر همت بیشتری داشته باشیم می‌توانیم فن‌آوری آن را بومی کنیم.

وی ضمن بیان این مطلب که برای به 4 درصد رساندن سهم انرژی‌های نو بودجه‌ای پیش‌بینی و تصویب شده است اجرایی شدن آن را نیازمند همت دولت برای پرداخت یارانه و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی در جهت ترغیب به سرمایه‌گذاری دانست و افزود: این سرمایه‌گذاری نیازمند ضمانت است زیرا در شرایط کنونی در کشورما انرژی‌های نو توان رقابت با انرژی‌های فسیلی را ندارد اما این مطلب نباید مانع از برنامه‌ریزی ما برای آینده باشد، چون مخازن انرژی‌های فسیلی و هیدروکربنی رو به اتمام است و در تمام دنیا مخازن لایزال انرژی‌های خورشیدی، هسته‌ای، بادی و زمین گرمایی جایگزین آن خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با توجه به پراکندگی روستاها در کشور ما و پر هزینه بودن انتقال انرژی استفاده از انرژی‌های نو برای تامین انرژی مورد نیاز روستاها بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

وی در ادامه از حمایت کشورهای دیگر، از تقلیل هزینه‌های ساخت فتوسل‌ها با کمک یارانه و تسهیلات به نصف اشاره کرد و افزود: دولت باید با حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش جایگاه بهتری در سبد انرژی به انرژی‌های نو اختصاص دهد. همچنین نباید روی یک انرژی خاص از این انواع تاکید کند و باید با توجه به تنوع آب و هوایی و اقلیم ایران با کارشناسی دقیق بهترین نوع را برای هر منطقه برگزیند ضمن اینکه بررسی ایجاد فن‌آوری و کنترل نیز ایجاد شغل خواهد کرد.

نجابت در ادامه به مساله انرژی و امنیت به عنوان مهمترین مسئله کلان هر کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه ما مناطق بادخیز در کشور زیاد داریم و سرمایه‌گذاران قدیمی نیز در کشور داریم اما این کافی نیست حتی در بعضی کشورها از انرژی بیومس که همان تولید گاز مصرفی از زباله است استفاده می‌شود اما در کشور ما انرژی خورشیدی وبادی بیشتر در دسترس است و باید به سمت استفاده اقتصادی‌تر از آن پیش رویم.

وی در پایان از دولت خواست لوایح لازم و کارشناسی را برای بررسی ارائه کند و مجلس نیز برنامه و هدف‌گذاری سالانه‌ای را تدوین کند و دولت با دنبال کردن این برنامه در شروع نگاه راهبردی را به نگاه اقتصادی ترجیح دهد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار