گشت و گذار با طعم هنر

میزبانی نگارخانه‌ها و گالری‌های شهر از آثار جدید هنرمندان، و برگزاری نمایشگاه‌های جدید در روزهای میانی مردادماه.

حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته ی جدید، روزهای تازه ،لحظاتی نو، در کنار همه این‌ها هنر نیز تجدید می‌شود؛ نگارخانه‌ها و گالری‌ها این بار نیز با کارهای مختلفی از گرایش‌های مختلف تجسمی همراه می‌شوند که ما در این گزارش به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 *وقتی آدم‌ها شبیه ماکارونی می‌شوند

گالری «زیر زمین دستان» از 16 مرداد میزبان آثار یاشار صلاحی با عنوان ماکارونی است.

وی طی متنی در خصوص این نمایشگاه گفته است: آدمها همـیشه وول می‌خورند. به هـم کـار دارند. به هـم می‌پیچند. به خود می‌پیچند. گـاهی هـم آنچنان می‌پیچند کـه گـره می‌خـورند و اغلب گـرهشان کـور می‌شود. وقتی چند تا از این کـوری‌ها به چند تا کـوری دیگـر برخـورد می‌کـنند، می‌شـود کـرور کـرور گـره گـره. گـره‌های شلوغی و گـره‌های ازدحام. باز بِشو هم نیستند. اما بد هم نیست. باید با آن کـنار آمد مثل اینکـه. من هم سعی کـردم کـنار بیایم. کـمی شـل کـردم و آنها هـم سریعاً خزیدند روی کـاغذ. اولش آدم بودند. بعد دیگـر آدم نبودند. شدند شبیه ماکـارونی. تنیده درهـم و لای هـم. تـوی هـم، چـرب و لـیز. 

کـم کـم چندپَـر ِشوید و مقـداری هـم ادویه به آنها اضـافه کـردم، شـد همـین بشقـاب‌هـایی کـه پیــش رویتـان اسـت!

این نمایشگاه تا 27 مرداد همه روزه به جز یکشنبه‌ها، از ساهت 16 تا 20 به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک 6 برپا است.

*گالری طراحان آزاد

این نگار خانه با کارهای دو هنرمند زهرا نوری زنور، نازگل شوکت فدایی تا 21 مرداد پذیرای بازدیدکنندگان است.

و برای مراجعه به این گالری می‌توانید همه روزه به جز پنجشنبه‌ها، از ساعت 16 تا20 به خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک5 بروید.

*نقاش راوی

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان نقاش راوی از 16مرداد در گالری شیرین افتتاح می‌شود.

در این مجموعه حدود 17 هنرمند با آثارشان حضور دارند که فربد مرشدزاده مسئول برپایی و جمع‌آوری کار‌ها را به عهده دارد؛ این نمایشگاه تا 28 مرداد به نشانی کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه  سیزدهم، پلاک5 برقرار است.

گفتنی است؛ هنرمندانی چون سها کبیری، محسن جلیلی، حسن روح الامین و .... در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

*آنچه سخت است و استوار در گالری هما

مهدی حامدی نقاشی وکلاژ‌های خود را با عنوان آنچه سخت است و استوار به نگارخانه هما آورد.
طی متنی در خصوص این نمایشگاه آمده است: بازی مفهومی آثار جدید مهدی حامدی این بار به کشف رابطه بصری مینیاتور و ساختار کوبیک جعبه‌های سیگار معطوف شده است. او با این ایده محوری سعی دارد تا مخاطب را به زوال هویتی هنر بومی رهنمون کند. عنوان‌بندی "آنچه سخت ست و استوار دود می شود و به هوا می رود "اشاره ای ست به محتوای این سری از کلاژهای حامدی، هنرمند در بیانیه این نمایش می‌نویسد: والتر بنیامین در تزهایی در باب فلسفه ی تاریخ می‌گوید: "واگویه کردن گذشته به گونه‌ای تاریخی به معنای ارج نهادن آن نیست؛ بلکه به معنای فراچنگ آوردنِ خاطره‌ای ست که در لحظه وقوع خطر، همچون بارقه‌ای رخ می‌نماید". بازتولید تصویری گذشته در فضایی که پیوند اجتماعی-سیاسی- فرهنگی، در اختلاطی تصویری به هم می‌آمیزد، نشان از آن دارد که مدرنیسم به عنوان پارادایمی که در آن ندای خود- ارجاعی هنر سرمی‌دهد دوره‌اش به سر آمده است. "‌این سری آثار جمعه شانزده مرداد به نمایش درمی‌آید.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 27مرداد همه روزه از ساعت 11 تا 19 به نشانی خیابان کریم خان زند. 

*دال تن

نگارخانه سایه از 16 تا 27 مرداد آثار ستاره بهبهانی را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

هنردوستان می‌توانند برای دیدن مجموعه دال تن به نشانی نیاوران، خیابان جمشیدیه (فیضیه)، خیابان امیدوار، کوچه آقاخانی، پلاک3 بروند.

گفتنی است؛ این گالری از ساعت 16 تا 20 باز است و روز تعطیل نیز ندارد.

*گالریw01
این گالری میزبان نمایشگاهی با عنوان هدلی و مکسول است، که در توضیح آثار و شکل گیری آن این گونه آمده: 

گالری اشتباهی (The Wrong Gallery)

"در را باز میکنید، سپس چراغ را روشن کرده و کارتان را نصب می کنید. به همین سادگی گالری شخصیتان را راه انداختهاید و همانطور که همیشه میخواستهاید کارآمای آثار هنری شدهاید."

گالری اشتباهی کوچک‌ترین فضای نمایشگاهی در نیویورک است که تنها از یک درِ شیشه‌ای و یک متر مربع فضای خالی تشکیل شده است. گالری اشتباهی در سال 2002 تاسیس شده و در خیابان بیستم در چلسی (A1/2516) قرار دارد. تاکنون آثار هنرمندانی چون لارنس وینر، الیزابت پیتون، پل مک‌کارتی، شیرانا شهبازی و بیش از سی هنرمند دیگر در آن به نمایش درآمده است. پروژه‌ نمایشگاه کاملا غیرتجاری‌ست و مانند ویترین مغازه بیننده تنها می‌تواند روبروی شیشه بایستد و اثر  را تماشا کند و از این رو کل نمایشگاه مانند ریشخند کنایه‌آمیزی‌ست به نهادها و کل ساختار هنری امروز و خودنمایی‌های آن. تماشاگر حتی مجاز نیست وارد محوطه‌ یک متری شود زیرا درِ شیشه‌ای همیشه قفل است. گالری اشتباهی یکی از پروژه‌های ابتکاری دو هنرمند ایتالیایی، مائوریتسیو کاتلان و ماسیمیلیانو جونی (کارآمای آثار هنر معاصر) و نیز الی سوبوتنیک (سرویراستار مجلات هنری) است. به گفته‌ خودشان: «برای ما بسیار جالب بود که مردم می‌آمدند و می‌گفتند که نمایش فوق‌العاده‌یی بود، ولی در گالری‌یی اشتباهی.»

در سال 2006 بابک گلکار هنرمند ایرانی-کانادایی یک نمونه‌ به مقیاس 1:6 از گالری اشتباهی(از تعداد معدود نمونه‌ها) را خریداری کرد و ده اثر سفارشی مختص همین نمایش را به صورت متوالی در یک شب در آن به نمایش گذاشت. یکی از این آثار کار گروه دونفره‌ کانادایی (مقیم برلین) به نام‌های هدلی و مکسول بود. اثر دو هنرمند به این شکل بود که یک درِ شیشه‌ای دیگر برای گالری خریدند، یک شکستگی چشمگیر در وسط آن ایجاد کردند و به جای درِ اصلی نصب کردند، بعلاوه در داخل فضای کوچک گالری مقداری خرده‌شیشه و نیز یک آجر کوچک دست‌ساز روی زمین به جای گذاشتند. اثر هدلی-مکسول (بازسازی عمل اعتراضی سنگ‌پرانی به شمایلی از کل نظام موجود) در واقع نمایشی‌ست انتقادی و طنزآمیز از شورش درون یک سازه‌ی شورشی از پیش موجود(خودِ گالری اشتباهی). با این حال اثر همچنان در محدوده‌ چارچوب گفتمان نمایشی هنر باقی می‌ماند و تصویری که مخاطب با آن رودررو می‌شود چیزی نیست جز رونمایی نظام پیچیده و تودرتوی هنر امروز: درهم‌تنیدگی تجاری و بازاری آن، کالایی‌شدگی ماهوی و البته مشارکت گریزناپذیر تمام کسانی که به نحوی با آن درگیرند.

به نمایش گذاشتن گالری اشتباهی، که کوچک‌ترین گالری در جهان است در داخل گالری W01، که خود کوچک‌ترین گالری در ایران است معنای جدیدی به لایه‌های متعدد و پیچیده‌ی آن می‌افزاید. شایان ذکر است که موادی که در ساخت آجر کوچک (در اثر) به کار رفته همان موادی است که در ساخت دیوارهای ساختمان گالری W01 و گالری اشتباهی در ایران مصرف شده است. این بار همان متریال برای پایه‌ریزی یک بنا و یا ساختار به کار رفته و نه به عنوان ماده‌ی متشکله‌ی شیئی مناسب برای شورش و اعتراض.

این گالری در خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، پلاک 28 واقع شده است.

*دایره تجسس

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان دایره تجسس در گالری آبی برگزار می‌شود، مهدی شیری، سورنا زمانی، مسعود دم أبه،‌‌ کیمن مه ابادی، احسان حاجی بابایی از هنرمندان این نمایشگاه هستند.

راجع به آن گفته شده: همواره جستجو و تجربه کردن یکی از هیجان انگیزترین ویژگی‌های هنر بوده است.

دایره تجسس تجربه‌ای است از همنشینی آثار هنرمندان جوانی که شاید در ریخت و محتوا با هم متفاوت هستند اما فصل مشترکی دارند. که همان روحیه تجربه گری و جستجو است.

این نمایشگاه تا 6 شهریور واقع در خیابان دولت، دیباجی جنوبی، روبه‌روی پارک ارغوان، کوچه مژگان، پلاک41 میزبان بازدیدکنندگان است.

*زن زدگی 

عنوان نمایشگاه عطا محمدی است که تا 26 مرداد در نگارخانه مهروا برقرار است.

جهت رفتن به این گالری می توانید به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان شهید عضدی( آبان جنوبی)، شماره 38  مراجه کنید.

*پلتفرم 28

سودای دیروز و امروز عنوان نمایشگاهی است که در این مکان افتتاح می‌شود؛ علی فریورصمدی مسئول برگزاری و جمع آوری آثار این نمایشگاه است.

*پلتفورم 28 فضایی چند منظوره است برای گفتگو، رویارویی ایده‌ها و خلق طرح‌هاى پیشرو ناشی از تلاقى دنیاى هنر و معمارى.

در مورد این نمایشگاه گفته شده : چهاردهمین نمایشگاه دوسالانه معماری ونیز (2014) با عنوان اصلی عناصر بنیادین و عنوان فرعی جذب مدرنیته 1914-2014 در بخش پاویون کشورها برگزار شد. ایران نخستین بار در این بخش به‌طور رسمی شرکت کرد. پاویون ایران، با عنوان گذشته در یک آن، به نمایشگاه گردانی آزاده مشایخی، علی فریور صدری و شبنم حسینی و حمایت نسبی وزارت راه و شهرسازی به مدت شش ماه در معرض دید عموم قرار گرفت، اما متأسفانه به دلایلی آنچه نمایش داده شده تا حدودی از خواست نمایشگاه‌گردانان دور بوده است. نمایش حاضر امکانى را فراهم ساخته است تا ضمن نادیده گرفتن برخى ویرایش‌های اعمال شده، فرصتى نیز باشد براى بازنگرى و تکمیل پژوهش.

برای دیدن از این نمایش معماری می‌توانید به نشانی خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، پلاک 28 رجوع نمایید.

همچنین نگارخانه مریم نیز میزبان عکس‌هایی با عنوان عکس برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران است.

این‌ها پاره‌ای از نمایشگاه‌های جدید این هفته بودند که در روز جمعه افتتاح می‌شوند.

سودای دیروز و امروز عنوان نمایشگاهی است که در این مکان افتتاح می‌شود؛ علی فریورصمدی مسئول برگزاری و جمع آوری آثار این نمایشگاه است.

*پلتفورم 28 فضایی چند منظوره است برای گفتگو، رویارویی ایده‌ها و خلق طرح‌هاى پیشرو ناشی از تلاقى دنیاى هنر و معمارى.

در مورد این نمایشگاه گفته شده: چهاردهمین نمایشگاه دوسالانه معماری ونیز (2014) با عنوان اصلی عناصر بنیادین و عنوان فرعی جذب مدرنیته 1914-2014 در بخش پاویون کشورها برگزار شد. ایران نخستین بار در این بخش به‌طور رسمی شرکت کرد. پاویون ایران، با عنوان گذشته در یک آن، به نمایشگاه گردانی آزاده مشایخی، علی فریور صدری و شبنم حسینی و حمایت نسبی وزارت راه و شهرسازی به مدت شش ماه در معرض دید عموم قرار گرفت، اما متأسفانه به دلایلی آنچه نمایش داده شده تا حدودی از خواست نمایشگاه‌گردانان دور بوده است. نمایش حاضر امکانى را فراهم ساخته است تا ضمن نادیده گرفتن برخى ویرایش‌های اعمال شده، فرصتى نیز باشد براى بازنگرى و تکمیل پژوهش. 

برای دیدن از این نمایش معماری می‌توانید به نشانی خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، پلاک 28 رجوع نمایید.

همچنین نگارخانه مریم نیز میزبان عکس‌هایی با عنوان عکس برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران است.

این‌ها پاره‌ای از نمایشگاه‌های جدید این هفته بودند که در روز جمعه افتتاح می‌شوند.

گزارش از: فاطمه شهدوست

انتهای پیام/
     
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار