آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

تابوی مذاکره با آمریکا شکست/ ایران توانست حق خود را از کشورهای 1+5 بگیرد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تابوی مذاکره با آمریکا شکست اما مخالفان آن هنوز هم دست و پا می‌زنند.

روحانی کار سختی را شروع کرد/ تابوی مذاکره با آمریکا شکستبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز (سه شنبه) در سی و دومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با ابراز خوشحالی از حضور در جمع مدیران و مسؤولان این وزارت‌خانه، اظهار داشت: آموزش و پرورش تأثیرگذارترین نهاد جامعه است، چرا که مسئولان، مدیران و معلمان آن هر روز مستقیماً با 12 میلیون نونهال، نوجوان و جوان کشور در ارتباط هستند و باید آنها را به شخصیت‌های بزرگ و آینده‌ساز تبدیل کنند.  
 
وی با تأکید بر اینکه عمده کار در آموزش و پرورش بر دوش معلمان است، گفت: معلم‌ها مستقیماً با روح و روان فرزندان این آب و خاک سروکار دارند و در شکل‌دهی شخصیت آنان بسیار موثر هستند.  

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به گستردگی آموزش و پرورش در اقصی نقاط کشور اشاره و تصریح کرد: عبارت «حضور در اقصی نقاط کشور» برای خانواده بزرگ آموزش و پرورش بسیار با مسمّاست، چرا که کادر آموزشی و مدیریتی این وزارتخانه در تمام کشور، در جمع عشایر، در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ پراکنده می‌باشند که باید حساب بیشتری روی آنها باز کرد.
 
وی با بیان اینکه الان زمان تحول آفرینی است و  شهیدان رجایی و باهنر حقیقتاً تحول خواه بودند، خاطر نشان کرد: وزیر آموزش و پرورش فعلی از شخصیت‌های بسیار قدیمی و از دوستان و همکاران نزدیک این دو شهید است که باید راه و روش آنها را که بر پایه اعتدال اسلامی بود، ادامه دهند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه افراط و تفریط همیشه زیان‌ده بوده و آثار مخرب داشته است، گفت: همیشه یک عده بی‌حال، مفرّط و عده‌‌ای تندرو و بی‌ترمز، افراطی هستند که البته وجودشان در شرایط خاص می‌تواند، اثرگذار باشد، اما در مجموع از افراط و تفریط‌ها بهره‌ای نخواهیم برد.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه، افراط و تفریط در قرآن و اسلام نیز مورد نکوهش است، گفت: متأسفانه مسلمانان افراطی با تندروهای خود اسلام را بدنام و مساوی خفقان، فشار و سربریدن معرفی می‌کنند و شمشیر به دست به جای ساختن انسان‌ها، آن‌ها را قربانی می‌کنند.
 
وی تحول همه جانبهِ واقعی و نه شعاری را مهم‌ترین نیاز کشور در شرایط فعلی برشمرد و افزود: خداوند با آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى، يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم، وَإِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَومٍ سوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ، وَما لَهُم مِن دونِهِ مِن والٍ» درس تحول خواهی را به انسان می‌دهد و اگر خدا بخواهد کاری برای بنده خویش انجام دهد، از درونش شروع می‌کند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح برنامه‌های تحول خواهی انقلاب اسلامی در همه مقاطع مبارزه، پیروزی، تثبیت و تدام و بیان این نکته که مردم تحول خواه ایران تازه‌ترین تحول را در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 آفریدند، گفت: مردمی که همه فکر می‌کردند مأیوس و نا امید هستند، یکدفعه تصمیم گرفتند و با تغییر در خودشان بزرگترین تحول اخیر را ایجاد کردند، در حالی که دولت، شورای نگهبان و دستگاه‌های امنیتی با حمایت‌های آشکار از جریان دیگری طرفداری می‌کردند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ادامه راه تحول به خاطر موانع موجود سخت است و مردمی که تحول  آفرینی کردند، باید خود از آن حراست کنند.
 
وی شکستن تابوی مذاکره با آمریکا را نمونه‌ی دیگری از تحول آفرینی دانست و گفت: علی‌رغم ادعاهای بعضی‌ها، اعلام موافقت برای انجام مذاکره با آمریکا مدت‌ها قبل از انتخابات ریاست جمهوری از سوی رهبری بود که پیامشان را سلطان قابوس آورده بود، در همان زمان تیمی در سطح پایین‌تر برای مذاکره رفته بودند که به نتیجه نرسیدند، چون نیاز به تیم‌های مصمم بود. البته  مردم اطلاع نداشتند که حمایت کنند و دلواپسان هم خبر نداشتند که مخالفت کنند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که نتیجه اساسی آن اقدام این بود که تابوی مذاکره با آمریکا شکست، به سخنان رهبری در عید نوروز همان سال اشاره کرد و گفت: رهبری نظام براساس همان تصمیم اعلام کرده بودند که با مذاکره مخالف نیستم و دولت روحانی که برای این کار انگیزه داشت، این را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت با تفاهم را انگیزه مسئولان اجرایی دولت نهم و دهم توصیف کرد و گفت:  دکتر روحانی که همیشه در همه‌ی کارها متعادل بود، کار سختی را شروع کرد که البته تجربه آن را در ماجرای قطعنامه 598 داشتیم.
 
وی با یادآوری بحث‌های طولانی برای اصلاح تغییر چند کلمه و اصلاح بندهای قطعنامه 598، گفت: وقتی دیدند با جنگ نمی‌توانند ایران را از پا درآورند علی‌رغم میلشان پای میز مذاکره نشستند و حقانیت ایران را امضا کردند، عراق را متجاوز اعلام کردند و صد میلیارد دلار برای ایران غرامت نوشتند که البته یک دهم حق ما بود.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: همان کسانی که در طول هشت سال دفاع مقدس می‌گفتند ایران جنگ طلب و متجاوز است، در قطعنامه 598 حرفشان را اصلاح کردند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری سخنان شهید رجایی درخصوص ادعای ارتش بعث برای صلح طلبی در سال‌های 59 و 60 گفت: آن شهید بزرگوار می‌گفتند: «دزد به خانه ما آمده، همه چیز را شکسته، کالاهای با ارزش را برده و هنوز در خانه‌ی ماست در حالی که می‌گوید بیایید مذاکره کنیم.»
 
وی افزود: این یکی از علل عدم موافقت ایران با پایان جنگ در آن سال‌ها بود و بعدها وقتی بندها اصلاح شد، ایران وارد مذاکره شد که دکتر روحانی در پشتیبانی جلسات تصمیم‌گیری ایران حضور داشت.
 
فرمانده هشت سال دفاع مقدس درباره‌ی چگونگی مذاکره ایران برای اصلاح قطعنامه 598 گفت: تیمی که در موقع بحث‌های قطعنامه در حد معاونت وزارت خارجه کار می‌کردند، این بار برای مذاکرات هسته‌ای مقتدرانه ایستادند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر حمایت‌های رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای، عدم مخالفت ایشان را شرط دوام و ادامه تحول در مذاکرات هسته‌ای توصیف کرد و افزود: دولت تدبیر و امید به دلیل اندیشه‌ها و باورهای اعتدالی، ذاتاً تحول خواه و خواهان مذاکره و تفاهم بود که سرانجام به نتیجه رسید و ایران توانست با تعامل و گفت‌وگو حقانیت خود را به طرف مقابل ثابت کند.
 
ایشان با بیان اینکه مذاکرات اخیر تیم هسته‌ای ایران در مقابل قدرت‌های جهان، حساستر، پیچیده‌تر و دشوارتر از تمامی مذاکرات صورت گرفته است، گفت: در این مذاکرات تیم هسته‌‌ای ایران با منطق حقانیت و اقتدار علمی و فنی توانست، حق خود را از کشورهای 1+5 بگیرد و عظمت و قدرت ایران را یکبار دیگر به نمایش بگذارد.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  با تأکید بر اینکه دنیا فهمیده است که ایران قدرتمند صاحب علم و تکنولوژی بسیار بالایی در زمینه هسته‌‌ای است، گفت: آنها می‌دانند که اگر ایران توانایی فعال کردن 25 هزار سانتریفیوژ در ظرف یک سال را دارد و اگر بخواهد می‌تواند بمب هسته‌ای نیز بسازد اما ایران بارها اعلام کرد که از سلاح‌های کشتار جمعی و به ویژه بمب هسته‌‌ای متنفر و بیزار است.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فیلم بمباران اتمی هیروشیما را بسیار دلخراش توصیف کرد و گفت: وجدان‌های بیدار دنیا که آن صحنه‌ها را دیدند هیچ به خود اجازه نمی‌دهند که به دنبال سلاح هسته‌‌ای بروند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش به مخالفت بعضی از داخلی‌ها با توافق هسته‌‌ای اشاره کرد و گفت: کسانی که می‌گویند حق ایران ضایع شده، یا از پیچیدگی کلمات و اصطلاحات چیزی نمی‌دانند و یا مغالطه می‌کنند.
 
وی به مخالفت محکمتر گروهی در آمریکا و هیاهوی امپراطوری خبری صهونیست‌ها اشاره کرد و گفت: تبلیغ می‌کنند که ایران بر سر 1+5 کلاه گذاشت اما ما نمی‌خواستیم و نمی‌خواهیم سر کسی کلاه بگذاریم و فقط می‌خواستیم حقایق آشکار شود.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ظالمانه خواندن اقدامات کشورهایی که به بهانه هسته‌ای مانع تعامل ایران با جهان می‌شدند، گفت: ما هیچ وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم اما آنان با تحریم‌های ظالمانه در حق مردم ایران ظلم کردند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با مثبت توصیف کردن گفتار کشورهای طرف مذاکره و با اظهار امیدواری به خاطر همراهی رفتارشان با گفتار گفت: تحول روابط جهانی معنای واقعی خود را در مذاکرات نشان داد که ایران از یک جنگ سرد طولانی و مشاجره‌ای حساس سربلند بیرون آمد به گونه‌‌ای که فریاد کنست رژيم صهيونيستي و کنگره آمریکا بلند است که ایران تبدیل به یک قدرت شده است.
 
وی اقتدار علمی ایران را باعث تمایل کشورها به مذاکره با ایران دانست و گفت: می‌دانند که حتی اگر تحریم‌های شدیدتری کنند هم نمی‌توانند سواد و علم را از ایران بگیرند و فهمیدند که در مقابل یک قدرت علمی و فنی قرار دارند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برنامه‌ریزی سازمان ملل برای سخنرانی مقامات ایران، آمریکا و روسیه را در اجلاس آینده نشانه عظمت جایگاه ایران در سازمان‌های بین‌المللی توصیف کرد و گفت: پایه‌ی این نگاه قدرت‌های جهانی به ایران از آموزش و پرورش آغاز شد که معلم‌ها بنیان قدرت علمی را ایجاد کردند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: آغاز آموزش علمی در دبستان و دبیرستان است که در دانشگاه اوج می‌گیرد و جوانان ایران دانشمندان تأثیرگذار در همه‌ی علوم پیشرفته می‌شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خویش با تأکید بر نقش معلم‌ها در جامعه و تأثیر روابط عاطفی معلم و دانش آموز، گفت: عشقی که در دل دانش آموزان از معلم خوب، باسواد و خوش اخلاق ایجاد می‌شود، تا پایان عمر همراهشان است، البته شرطش این است که معلم‌ها هم با عشق برخورد کنند و در آن صورت عتاب معلم شیرینی نصیحت‌های پدرانه و مادرانه خواهد داشت.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که اگر زمینه‌ی تحول در آموزش و پرورش نباشد، جامعه به جایي نمی‌رسد، به شروط تحول در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اول اینکه نظام باید توجه کند تا راه برای ارتقا علمی جوانان فراهم شود که البته امیدوارم رونمایی از سند اجرایی تحول در  آموزش و پرورش آغاز مبارکی برای این کار باشد.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری برنامه‌های آموزش و پرورش در دولت سازندگی و همچنین اقدامات دکتر نجفی به عنوان وزیر وقت آموزش و پرورش، گفت: اگر طرح تغییر نظام آموزشی با توجه به همه‌ی ابعادش ادامه می‌یافت، عده‌ای از دانش  آموزان از جوانی و همپای تحصیل علوم تئوریک، با کارهای فنی آشنا می‌شدند.
 
وی با انتقاد از کسانی که می‌گویند آموزش و پرورش خیلی بزرگ است و رسیدن به آن هزینه دارد، گفت: آری، آموزش و پرورش خیلی بزرگ است اما سودی که از ناحیه سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش نصیب کشور می‌شود، بسیار بزرگتر است.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری منابع سرشاری که در هشت سال گذشته نصیب کشور شده بود، گفت: درآمدهای بسیار خوبی داشتند که بسیار بد مصرف کردند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انسان‌های باسواد و متخصص را محور همه‌ی تحولات در دنیا توصیف کرد و گفت: الحمدلله در کشور ما هم این اتفاق دارد می‌افتد و بهتر از آن این است که زنان ایرانی به سطوح بالای تحصیلات رسیدند، در حالی که در طول تاریخ از تحصیل محروم بودند و یا نمی‌توانستند از مقاطع ابتدایی بالاتر بیایند.
 
وی با ابراز خشنودی از اینکه راه احقاق حق زنان به عنوان نصف جمعیت جامعه هموار شده است، گفت: حضور انبوه خانم‌ها در دانشگاه‌ها و موفقیت آنها در کنکورها و المپیادها نشان می‌دهد که در آینده‌ای بسیار نزدیک بسیاری از مدیران ما خانم‌ها هستند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که حضور خانم‌ها در آموزش و پرورش بیشتر از دیگر ارگان‌ها و نهادهاست، گفت: بخواهیم یا نخواهیم خانم‌ها کم کم در دیگر نهادها هم وارد می‌شوند و مسئولیت می‌گیرند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با انتقاد از افراط‌کاری‌های اوایل انقلاب در برخورد با بخش خصوصی گفت: آن رفتار با مدارس و دانشگاه‌های خصوصی ما را سال‌ها به عقب انداخت، البته بعدها امام با اجازه‌ی توسعه‌ی علمی راه را باز کردند.
 
وی با تأکید بر اینکه جامعه آمادگی توسعه علمی را دارد، گفت: البته توسعه علمی صرف درس خواندن نیست، اینجا پژوهش بسیار مهم است که باید ذات پژوهشگر انسان تقویت شود.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش انسان برای کشف مبهمات را برخاسته از ذات پرسشگری انسان‌ها دانست و گفت: باید از دانش آموزانی که در مدارس پرسش‌های خوبی می‌کنند، تقدیر شود.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کارآفرینی را نیاز و شرط دیگر برای تعمیق تحول در جامعه دانست و گفت: باید بچه‌ها در مدارس به گونه‌ای تربیت شوند که بدانند چگونه کار و تولید کنند که البته راهش عمومی شدن تعلیمات حرفه‌وفن و به روز رسانی تجهیزات آن مدارس است.
 
وی با تأکید مکرر بر این نکته که نباید فکر کنیم بودجه آموزش و پرورش مصرفی است، گفت: بودجه‌ی این وزارت‌خانه تولیدی است، مگر ساختن انسان‌ها از پل و ماشین ساختن کمتر است؟!
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأثیر حضور انسان‌های عالم را شایان دانست و با تأکید بر اینکه شعار «امروز تحول، فردا بالندگی» منکر ندارد، گفت: البته شرط همه‌ی اینها این است که معلم راضی و با نشاط باشد.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سخنان نوبخت در اجلاس روسای آموزش و پرورش گفت: مسئول بودجه‌بندی کشور می‌گوید در اختصاص بودجه به معلمین تبعیض می‌شود که البته باید این اصلاح شود.
 
وی با اشاره طرح‌های که در دولت سازندگی برای افزایش حقوق معلم‌ها تصویب و اجرا شده بود، گفت: آن روند ادامه نیافت، الان جاهایي حقوق بالا می‌گیرند و معلمین که وقت زیادی در آموزش صرف می‌کنند، همیشه پیاده هستند و پول سواره می‌رود.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام غفلت از اقیانوس مردم را یکی از دلایل شرایط امروز جامعه در بحث آموزش و پرورش دانست و گفت: در آموزش عالی که راه برای بخش خصوصی باز شد، وضع خوبی داریم و می‌دانید که کم کم به سوی حذف کنکور می‌رویم.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید مجدد بر این نکته که حقوق معلم باید بالا باشد، گفت: با این حقوق نمی‌توان از معلم انتظار داشت که با لب خندان وارد کلاس شود.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری روایت معروف «من لا معاش له، لا معاد له»، گفت: معلم توقع زیادی ندارد، انتظارش کفاف و عفاف است که اقتصاد مصرفی اسلام بر آن نهفته است.
 
وی افزود: معلم خوب می‌داند اسراف به طور کلی حرام است چرا که خدا به پیامبرش می‌فرماید: دستت را نه چنان باز کن که همه چیز را ببرند و نه چنان ببند که چیزی نتوانند از آن بگیرند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از کمرنگ شدن فرهنگ کفاف و عفاف در جامعه، گفت: کسانی هستند که منتظرند امام زمان بیاید تا از سرداران و فرماندهان ایشان باشند، اما متأسفانه در زمان انتظار به خاطر افراط و تفریط گناه می‌کنند و همین باعث می‌شود که علاقه‌ی مردم به انقلاب کم و خانواده‌ها گرفتار شوند که به طور طبیعی از این گفتار و رفتار، رشوه و دیگر فسادها بیرون می‌آید.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امت وسط را افتخار مسلمانان دانست و گفت: خدا در آیه‌ی «وجعلنا امه وسطاً و تکونو شهدا علی الناس» می‌گوید: مسلمانان باید الگوی جهانیان باشند که البته این الگو بودن با توجه به نیازهای هر روز جامعه باید همراه با تحول باشد.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با یادآوری مخالفت بعضی‌ها نسبت به تحول در سیاست خارجی ایران گفت: در شرایطی که دنیا هر روز متحول می‌شود و خواهان این هستند که با ایران کار کنند چرا ما کار نکنیم؟ اگر منطق ما قوی باشد نباید از مذاکره بترسیم و اگر بعضی‌ها فکر می‌کنند که منطق ندارند مطمئن باشند هر موج رادیویی مزاحم آنان می‌شود و حتی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها آنها را گرفتار می‌کنند.
 
وی با برشمردن ویژگی‌های جمهوری اسلامی و توانایی‌های مردم ایران، گفت: ایران می‌تواند با مکتب اهل بیت(ع) الگوی جهانیان باشد و نباید مردمش در زندگی دچار افراط و تفریط شوند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان نمونه‌های از آیات و روایات که بر زندگی متعادل تأکید دارد، گفت: این منطق مسلمانان است که برای دنیا چنان باش که گویی تا ابد زنده می‌مانی و برای آخرت چنان باش که گویی همین ساعت می‌میری.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش به جنگ سرد دو حزب بزرگ در  آمریکا و گفت‌وگوهای آنان اشاره کرد و گفت: موافقان و مخالفان توافق با ایران خواسته و ناخواسته در بگومگوهای سیاسی خویش بر حقانیت و توانایی ایران تأکید می‌کنند و این نگاه آمریکایی‌ها برخاسته از شیوه اعتدال دولت و ملت ایران در سیاست خارجی دو سال گذشته است.
 
وی عضویت در باشگاه هسته‌ای جهان را یکی از دستاوردهای مذاکرات و توافقات اخیر دانست و گفت: در گذشته کسی به ایران کمک هسته‌‌ای نمی‌کرد اما الان قدرت‌های جهانی موظف شدند که کمک کنند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کالاهای دو منظوره به ایران نمی‌دادند، اما الان موظف شدند که بدهند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به برخوردهای قهری که در تجمعات صنفی با معلمان می‌کردند، گفت: معلم سودای تجمل ندارد و تمام سودایش این است که دانش آموزانش درس یاد بگیرند که البته شرط اول آن خیال آسوده معلم است.

وی با این تأکید به جملات خویش پایان داد که باید معلم را شاداب نگه داریم که معلم گرفتار به بچه‌های معصوم در کلاس نا امیدی تزریق می‌کند.
 
در ابتدای این مراسم، "علی اصغر فانی"، وزیر آموزش و پرورش گفت:  این وزارتخانه با 105 هزار مدرسه و قریب به یک میلیون نفر فرهنگی، رسالت بزرگ فرهنگ سازی و تربیت نیروی انسانی کشور را برعهده دارد.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: تقویت انگیزه و به روز رسانی مهارت و شایستگی‌ها معلم‌ها از موضوعات اصلی در حوزه منابع انسانی است که باید در طول برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار